Mac Mini sugen, köpa från siba?

Permalänk

Mac Mini sugen, köpa från siba?

Hejsan!

Jag är väldigt sugen på att köpa en Mac Mini, har tröttnat totalt på min PC som jag vill ska slocka så snart som möjligt.

Frågan är då, finns det några nackdelar med att köpa den från en OnOff affär, såg nämligen här: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/39398
Tanken är att slänga in mer minne själv sen.

En fråga till, vart kan man köpa billigt tagentborg och mus till en mac ?

Permalänk

Oh ja jäklar. Det var bra mycket billigare än från Apple Store.

Visst måste de ha både mus och tangentbord på OnOff också? Men oavsett vilket så går det bra med vilket USB-tgb och mus som helst.

EDIT: Och nu såg jag att det var en PPC i den från OnOff. Inget ont om PPC, men det förklarar prisskillnaden.

Permalänk
Medlem

Re: Mac Mini sugen, köpa från siba?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
Hejsan!

Jag är väldigt sugen på att köpa en Mac Mini, har tröttnat totalt på min PC som jag vill ska slocka så snart som möjligt.

Frågan är då, finns det några nackdelar med att köpa den från en OnOff affär, såg nämligen här: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/39398
Tanken är att slänga in mer minne själv sen.

En fråga till, vart kan man köpa billigt tagentborg och mus till en mac ?

Som Albatorsk säger, det är en PPC-processor i den. Datorn är alltså gammal och har sedan en tid utgått från Apples sortiment, den nya är mycket snabbare.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

PPC-minin har dessutom bara en RAM-slot, så att slänga in så mycket mer minne i den är tveksamt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Oandrasidan har den grafikkort, n'est ce pas?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Å andra sidan lär väl inte det grafikkortet som sitter i PPCn vara särskilt mycket hetare än det som sitter i Intel-minin. Visst förlorar du lite RAM, men 512 känns ändå för lite.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Det är inte helt trivialt att öppna en Mac mini!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

hmm, kanske bättre att vänta in några tusen till och sedan köpa från applestore .

Hur mycket prestadad skillnad är det på PPC och Intel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
hmm, kanske bättre att vänta in några tusen till och sedan köpa från applestore .

Hur mycket prestadad skillnad är det på PPC och Intel?

enligt apple själva 2-5x beroende på vad man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
Hur mycket prestadad skillnad är det på PPC och Intel?

Mer än tillräckligt för att det ska vara värt det. Dock bör man som Gunnard påpekade notera att det inte är en trivial grej att öppna en Mini.

Tangentbord/mus, det kan du köpa vilket som helst förutsatt att det är USB.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
hmm, kanske bättre att vänta in några tusen till och sedan köpa från applestore .

Hur mycket prestadad skillnad är det på PPC och Intel?

Det beror på vilken ppc och vilken intel-cpu du jämför mellan...

I Minin sitter en G4, inte en dålig CPU men en som börjar få ganska många år på nacken. De nya från intel som sitter i nya Minin är klart bättre.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk

det är alltså värt att betala några tusen mer?

Permalänk
Medlem

Det är det definitivt.

Permalänk
Medlem

skillanden är ju en g4 mot en duo core (alt single, same shiet)

G4 är ungefär p3/k7 generation. Och deras g5 slog aldrig igenom på de mindre modellerna så jag skulle säga att det är stor skillnand på en core och en g4 om du behöver processor kraften. Men man köper väll en mac för att gulla med den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
skillanden är ju en g4 mot en duo core (alt single, same shiet)

G4 är ungefär p3/k7 generation. Och deras g5 slog aldrig igenom på de mindre modellerna så jag skulle säga att det är stor skillnand på en core och en g4 om du behöver processor kraften. Men man köper väll en mac för att gulla med den?

precis... är man ute efter processorkraft så köper man ju en pc mer kraft per krona

jag funderar snart på att köpa en G4 (dock en ibook) och det endast för att leka (vill ha en laptop)...den kommer duga fint åt mig och jag skulle aldrig (nu iaf) kunna hosta upp priset för en macbook även om den är bättre...

om det är värt dom extra tusenlapparna är ju helt beroende av vad han ska göra med den... dessutom kan det ju knappast vara helt omöjligt att byta minnen i den... är man lite händig så går det säkert helt utan probs

men som sagt... ska den användas till lite tyngre saker så kanske en intel-prolle är att föredra...

//Stefan

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en dator idag så skulle det helt klart bli en Macmini med dom nya intel propparna. Alt en macbook.

Så underbara att sitta med.

Mvh dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

hmm, inan man köper något som hälst från apple. så ska du vänta till 7-11 augusti.
för dom kommer antagligen uppgradera vissa datorer och lansera nya på WWDC.

så du inte råkar köpa något nytt som bara varar någon dag.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående skribent. Vänta till augusti!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o_0
hmm, inan man köper något som hälst från apple. så ska du vänta till 7-11 augusti.
för dom kommer antagligen uppgradera vissa datorer och lansera nya på WWDC.

så du inte råkar köpa något nytt som bara varar någon dag.

Som jag har förståt är WWDC en mässa/konfersan för utvecklare och proffs, därför vore det rimligt med ett lansering av typ Mac Pro, altså en intel power mac. Eller nått åt det hållet, många tror att det kommer nått på Mac Expo i Paris därimot.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar ju rimligt att Apple som säljer exklusiva datorer snarast åtminstone börjar använda Merom när de finns tillgängliga. Det borde betyda i slutet av augusti ... Längtar väldigt mycket själv på en sådan iaf Med trådlöst tangentbord + mus, mumma!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

En annan tanke mer än ren prestanda är ju faktiskt att applikationer kommer att skrivas om för Intel-proppen och därmed blir G4:an helt värdelös.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
En annan tanke mer än ren prestanda är ju faktiskt att applikationer kommer att skrivas om för Intel-proppen och därmed blir G4:an helt värdelös.

Programmen kommer att stödja PPC ett par år frammåt. Du kan idag köpa en PowerMac med 4x2,5 GHz G5 som sopar banan med de flesta datorer som finns i världen (och de som kommer att säljas under en tid framöver). Jag tror inte att programutvecklare kommer att skita i PPC och låta den bli "helt värdelös".

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
En annan tanke mer än ren prestanda är ju faktiskt att applikationer kommer att skrivas om för Intel-proppen och därmed blir G4:an helt värdelös.

68k levde kvar länge. 8år tog det innan Apple själva dumpade 68k efter ppc hade kommit. Och då var det på tal om stora prestandavinster.
Med så stora delar utav userbasen på PPC tvivlar jag på att applikationer kommer sluta utvecklas till PPC på ett bra tag. Minst 2st nya operativsystem kommer fungera med PPC.