Intel quad-core innan årets slut

Permalänk

Undra hur det ser ut om några år, både grafikmässigt och komponent mässigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Kör vanligtvis med 3-5 musikprogram samtidigt när jag komponerar så det vore trevligt att kunna sprida ut deras processer på 4 kärnor.

Men det får nog ta och vänta till 2008 eller så till nästa datorköp då priset är mer acceptabelt, plus att DDR3 och AM3 finns nog ute då också.

Permalänk
Medlem

Min AMD 3500+ känns ganska ute på något sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Det är bara en massa marknadstjafs. Fler kärnor kommer inte ge mer prestanda. Det är perfekt för servers som gör många olika saker samtidigt men det kommer inte att förbättra spelprestanda eftersom allt i ett spel hänger ihop och måste knytas samman i slutet. Utvecklingen går åt fel håll.

Xbox360 har 3 kärnor, PS3 1 + 7.. Tror du att bara 1 av 360ns kärnor kommer vara aktiv åt gången för alla spel på 360n?

Permalänk
Medlem

kan det vara så att den kommer i nya powermacen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

förut var det högst mhz som vann, nu är det massa kärnor de trycker i en. är dehär nått de gör bara för att imponera eller är det verkligen användbart med 4 kärnor?

som jag har förstått det nu så är det bara 1 kärna som arbetar med en process, tex om man har ett spel igång så är det bara ena kärnan som arbetar med det, eller har jag fått det helt om bakfoten?

vad ska man isf med 4 kärnor till. 1 till spel och 3 till bakgrundsprocesser?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Kentsfield kommer fungera på dom flesta moderkort som stödjer Conroe. Mitt P5W DH Deluxe kommer att stödja Kentsfield...

-k0nsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Med Intels vana trogen så är det säkert nya chipset som gäller för dom också. Känns som att dom kräver nya för varje ny cpu dom lanserar nästan.

Edit- Har dom också integrerat minneskontrollern ännu?

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Men det får nog ta och vänta till 2008 eller så till nästa datorköp då priset är mer acceptabelt, plus att DDR3 och AM3 finns nog ute då också.

WORD! Ska också vänta tills våren 2008 då AM3 och DDR3 minnen finns.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Min AMD 3500+ känns ganska ute på något sett.

Amd och Intel älskar kunder som dig. Varför inte vänta att byta tills DU tycker den är långsam och inte när någon annan säger åt dig att din processor (eller annan valfri hårdvara) är slö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Amd och Intel älskar kunder som dig. Varför inte vänta att byta tills DU tycker den är långsam och inte när någon annan säger åt dig att din processor (eller annan valfri hårdvara) är slö.

Jag har inte sagt något annat.

Permalänk
Medlem

En tråd åt gången per kärna.

Alltså, till alla som undrar hur de här med flera kärnor fungerar så kan ni läsa lite om trådning av programvara. Körde en snabbsökning på wikipedia och hitta http://en.wikipedia.org/wiki/Thread_%28computer_science%29.

Lite förenklat: Varje process(som man t.ex. ser när man kör upp taskmanagern) kan ha flera trådar. En processor kärna exekverar saker seriellt (kan bara göra en sak åt gången). De finns lite mer bakom en kärna, de består blandannat av flera ALU'er(http://en.wikipedia.org/wiki/ALU) och FPU'er(http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point_unit) men nog om det. De som händer när du trådar är att du kan utnyttja flera kärnor på en gång / process. De flesta moderna spel trådar t.ex. AI, fysik osv för att få bättre prestanda så de kör inte bara en tråd. Vill ni ha mer information om spelprogrammering så kan ni ju kolla lite på http://www.gamedev.net eller http://www.gamasutra.com/ där de har massa artiklar om hur olika spel/game engines är designade.

För de som vill ha lite överkurs på de hela så kan ni läsa om hyperthreading där de körde fler trådar på en kärna genom att utnyttja ALU'erna och FPU'n bättre(har för mig att P4an hade två ALU och en FPU, rätta mig om jag har fel). http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthreading. Deras problem var att pipelinen var för lång så att utföra en instruktion tog en jädra tid. Lite info om instruktions pipelinen: http://en.wikipedia.org/wiki/Instruction_pipeline

För de som vill ha ännu mer överkurs kan ni googla lite på out-of-order och in-order processorer. Out-of-order processorer optimerar instruktionerna i pipelinen genom att sortera dom. Hitta precis nått här http://en.wikipedia.org/wiki/Out-of-order_execution.

Jaja, de finns en massa info om hur processorer fungerar. Hoppas jag har bidragit med något :).

// Ola

Permalänk
Medlem

Blir en sådan skönhet till vintern.. mums... En riktig julklapp om man säger så

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig positiv till Conroe men tveksam till kentsfield.

Den har ju dubbla conroe som kommer få kommunicera genom NB. Och fördelarna med cacheminnet kommer inte vara lika stort som vid dualcore.

Amds Numa-upplägg känns mer fördelaktigt när vi snackar quadcore och uppått (Om amd får tummen ur och släpper 65nm snart).

Permalänk
Avstängd

Upp till och med fyra processorer/kärnor är inga problem att hantera utan Numa. Det löstes för minst fem år sedan. Det är när man passerar fyra enheter som problemet börjar och Numa eller multipla bussar (fattigmans Numa) måste in i leken. Numa är en ganska gammal teknik vid det här laget och den har sina ganska stora nackdelar.

Permalänk
Medlem

Uhhh...HALLOOO...AMD....VAKNA!!!....
SOVA DET KAN NI GÖRA NÄR NI HAR MARKNADEN MED 80%!!!!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Känns som Intel är lite desperata trots Conroe om dom släpper "quadcore" som egentligen är 2st kisel i samma kapsel.

Nåja, det positiva är att AMD har "AMD" priser på sina prylar igen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Re: En tråd åt gången per kärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borax
[Massa bra text]

// Ola

Äntligen någon som orkade ta fram länkar så man själv slapp det.
Fotnot är väl att i aktivitetshanteraren kan man ta "View->Select Columns" och kryssa i thread count.
Nu får alla se hur många trådar varje process använder. En reservation är ju att det inte visar hur mycket varje tråd används, de kan ju rent av vara standby trådar bara men det ger iaf en fingervisning om programmet man ser kan ha nytta av flera trådar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Stödjer det två så stödjer det fyra, dvs stödjer programmet flera kärnor så har antalet ingen betydelse, dvs får man bättre prestanda med två kärnor så blir det ännu bättre med fyra.

Det håller jag inte med om. Om problemet är går att lösa med n-stycken trådar så kan ju programmet vara skrivet för att kunna dra nytta av så många trådar det behöver. Men det finns nog situationer där man inte kommer på hur man ska dela upp arbetet i fler än 2 trådar. Då kommer ju inte en quadcore hjälpa.
Det här problemet kommer kanske lite senare, att inte hitta på fler än 2 trådar låter lite långsökt nu men när det är kanske 8 st som det är klurigare.
Eller så skulle det gå att lösa fast programmet är "hårdkodat" att inte ta nytta av fler än 2 st.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: Re: En tråd åt gången per kärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Äntligen någon som orkade ta fram länkar så man själv slapp det.
Fotnot är väl att i aktivitetshanteraren kan man ta "View->Select Columns" och kryssa i thread count.
Nu får alla se hur många trådar varje process använder. En reservation är ju att det inte visar hur mycket varje tråd används, de kan ju rent av vara standby trådar bara men det ger iaf en fingervisning om programmet man ser kan ha nytta av flera trådar.

Man får tänka på att många trådar inte gör så mycket jobb. Kollade på 2 små spel jag gjort, båda använde 9 trådar. Detta trots att jag inte gjort ngn trådning själv, så grafiken, mainloopen o all spellogik ligger alla i samma tråd (och alltså gör 90%+ av jobbet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
vad ska man med 4 till?....

Köra 2 st dual core anpassade program )