Permalänk
Medlem

Hårddiskar i Ubuntu

Jag har fått något alvarligt problem med mina hårddiskar i Ubuntu. Jag har 2 hårddiskar och en av dem är uppdelad i 2 partitioner (om man inte räknar swapen). Den ena partitionen är där Windows är installerat och det är en fat32. Den andra partitionen är /. Hårddisk nr. 2 är en SATA med ntfs. Problemet är att jag inte kan läsa SATA hårddisken. På något konstigt sätt lyckades jag kunna läsa från Windows partitionen, men jag har inte skrivrättigheter. När jag försöker läsa från SATA hårddisken står det "Du har inte de nödvändiga rättigheterna för att se innehållet i "disks-conf-sda1".". Det konstigaste är att sökvägen till Windows partitionen är /tmp/disk-conf-hda1. Sökvägen till SATA hårddisken är /tmp/disk-conf-sda1. Ägaren till Windows partitionen (hda1) är root och så är det också med SATA hårddisken (sda1). Om jag loggar in som root kan jag ändra rättigheterna på / till min användare, men de andra (hda1 och sda1) kan jag inte ändra någonting på. Som root kan jag däremot se sda1. Hur ändrar jag så att hda1 och sda1 blir normalt "mountade" och så att jag kan ändra rättigheter på hda1?

Permalänk
Medlem

Ntfs stödjer inte rättigheter i filsystemet utan har ett ytterliggande system för att hantera det vilket gör att rättighetsystem inte funkar i *nix, däför får du mountera disken med en umask t.ex. umask=0222.
sudo mount /dev/sda1 /mnt/hejhopp umask=0222 , skriv man mount för att få reda på fler alternativ

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

om man nu vill ha en partion som heter hejhopp så får man ju inte glömma
sudo mkdir /hejhopp innan

//*nix-N00B
(ska byta från ubuntu till fedora )

Permalänk
Medlem

Ska inte hårddiskar mountas i /media/ och hur ändrar jag rättigheter på hda1? Ska testa det där med umask på sda1. Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cppErik
Ska inte hårddiskar mountas i /media/ och hur ändrar jag rättigheter på hda1? Ska testa det där med umask på sda1. Tack!

Hårddiskar behöver inte mountas på något specielt ställen.
Om man vill kan man mounta i /home/smygis/.fluxbox/randommapp/skit/ om man nu skulle behöva göra det.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Okej, det visste jag inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cppErik
Ska inte hårddiskar mountas i /media/ och hur ändrar jag rättigheter på hda1? Ska testa det där med umask på sda1. Tack!

Lite onödig information: Enligt FHS (File Hierarchy Standard) så är /media till för borttagbar media och /mnt för temporärt monterade filsystem. Om det är filsystem som du vill ha permanent monterade för alla användare så kan man placera dem under /pub för en hyfsat snygg filsystemsstruktur. Om bara du ska komma åt partitionerna så kan du likväl montera dem under din hemkatalog.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, har lyckats fixa det nu!