Permalänk
Medlem

Lcd guide?

Sweclockers hade förut 2 artiklar hur man kopplar in en lcd display i datorn men nu har plötsligt alla artiklar försvunnit!

Och de FAQs och guider som finns i forumet är 2-3 år gamla och utan bilder.
Har sökt på google efter någon vettig men hittar ingen, hittade en hos nordichardware men den suger:(

Så någon som har en länk till någon guide där man kan se hur man ska löda allt och vad man behöver för saker till en grafisk lcd display?

Visa signatur

de du

Permalänk
Medlem

Vet inget om ngn guide men på http://www.fractronics.se finns det iaf kopplingsscheman om det skulle vara till ngn hjälp..
Om du redan har displayen så kan det vara bra att nämna vad det är för kontrollkort så andra folk kan hitta

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Vet inget om ngn guide men på http://www.fractronics.se finns det iaf kopplingsscheman om det skulle vara till ngn hjälp..
Om du redan har displayen så kan det vara bra att nämna vad det är för kontrollkort så andra folk kan hitta

Kopplingschema har jag, utan det är löddningsdelen som jag fastnar på. Sen exakt vad man måste köpa.

Visa signatur

de du

Permalänk
Medlem

Ok, vad är det för en LCD du har då?
Det som man brukar behöva är ett motstång och en trimppot på 10k har jag för mig..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Ok, vad är det för en LCD du har då?
Det som man brukar behöva är ett motstång och en trimppot på 10k har jag för mig..

en grafisk 128*64.
Har för dig:p Lite mer exakt skulle kunna fungera så jag vet vad jag ska handla;)

Visa signatur

de du

Permalänk
Medlem

Lite mer exakt så? Så vad är det för display? Räcker inte med att veta att det är en grafisk 128x64..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

nä det är inte den. fick den av en polare.
kontrollerkortet är iaf ATM12864D, den ska tydligen fungera med fractronics? eller?

Visa signatur

de du

Permalänk
Medlem

Saknar oxå denna guide som fanns förut, har en 16*2 från kjell liggande som jag tänkte försöka få fart på. Men hittar inte guiden som sagt. Nån som vet vart den kan hittas ?

Permalänk
Medlem

Söker också efter exakt vad det är man ska ha för grejer från elfa. detta är kopplingsschemat iaf. Vet att 10k saken är en trimpot, och att 10 är ett motstånd, men vad är 100 saken för något?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd

du får googla och kolla om ATM12864D funger som en KS0108

Visa signatur
Permalänk

RetarDeD - "100 saken" är en 100 ohms pot

Visa signatur

Om man ingenting frågar får man ingenting veta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
du får googla och kolla om ATM12864D funger som en KS0108

det ända jag hittar som ser läsligt ut är: http://inkoopacties.net/topic/cglgzqss Men är inte på svenska :/

Men jag är rätt säker på att den ska fungera med fractronics kopplingschema.
Fortfarande ingen som kan hjälpa till med inköpslista?

Visa signatur

de du

Permalänk
Medlem

tack kmgrillen, har redan lött ihop den dock oh det funkar som smort
2a gången jag löder en nu, och jag säger bara såhär. en stiftlist och lödfett gör allt ungeför 20ggr enklare

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Klarar man sig utan trimpotarna eller måste man ha dom ? Har för mig dom var till ljusstyrka och kontrast. Moståndet förmodar jag att man behöver ha i vilket fall som helst.... eller ?

Permalänk
Medlem

motståndet antar jag behövs ifall man inte vill grilla displayen?

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme
Intel i7 980x @ 3,33 GHz
Sapphire Radeon HD5970 @ 800/1200
12 GB Corsair CM3X2G1600C9 @ 1333 MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2.3t
Klarar man sig utan trimpotarna eller måste man ha dom ? Har för mig dom var till ljusstyrka och kontrast. Moståndet förmodar jag att man behöver ha i vilket fall som helst.... eller ?

Helt rätt de är för ljusstyrka och kontrast.
Det går att ersätta trimpotarna med fasta motstånd, men det är dumt för att man kan behöva justera konstrasten. Ljusstyrkan behöver man oftast inte ändra, men en potentiometer för detta ändamål är så billig så man kan lika väl ha en sådan.
Om man ska ta bort trimpotarna för ljusstyrkan så sätter man bara ett större motstånd istället för 10ohmaren, man kan börja från runt 100ohm och testa. Men runt 40ohm tror jag blir perfekt. Det är dock bättre att ta ett för stort motstånd och sedan minska när man testar så man inte bränner lysdioden i displayen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag väcker dena tråd till liv men tyckte det var bättre än att starta en ny. Hittar ingen lcd guide. Tänkt skaffa en sån här: http://www.fractronics.com/128x64bla.shtml
Är allt man behöver utöver skärmen en 10k trimpot, parallelport samt kabel?
Vad är skillnaden på de två kopplingschemana som finns?

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |