Produkttest: Waterchill Xternal

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Waterchill Xternal

Vi har sett en trend med flera nya externa vattenkylningskit på sistone och även Asetek har en ny version kallad WaterChill Xternal som de använt komponenter från sin Xtrem-serie till. Detta borde ge upphov till riktigt bra kylningsprestanda för ett externt-kit.

Läs produkttestet: Waterchill Xternal

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

"Slangdimension: 10 mm ytterdiameter"

Oj, tack för att ni skriver innerdiametern också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Whine säg istället bra test men icke som en gravid gnällande kvinna!

Mycket bra test swec tack.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokdator
Whine säg istället bra test men icke som en gravid gnällande kvinna!

Mycket bra test swec tack.

Var ju det som störde mig mest Glömde!

Tack för ett trevligt test! Nu vet man hur waterchill klarar sig i vattenkylningsväg!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
"Slangdimension: 10 mm ytterdiameter"

Oj, tack för att ni skriver innerdiametern också!

Man kan ju anta att den är 8mm eller liknade, "väggarna" i slagen är ju knappast 4mm tjocka det blir det bara 2mm "över" till vattnet.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
Man kan ju anta att den är 8mm eller liknade, "väggarna" i slagen är ju knappast 4mm tjocka det blir det bara 2mm "över" till vattnet.

Men det är fortfarande ganska viktigt. Fast jag har 10mm med 6mm innerdiameter till min Aquacomputerkylning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

är ju int direkt impad av tempsen med vattenkylning då ja sitter med en ac freezer pro 64 och en amd x2 4400 klockad till 2600mhz och varmt inne med en idle temp runt 26.5 28c...

Full load cirka 35c så jag ser inte meningen med att skaffa vattenkylning?..

Permalänk
Avstängd

det va väldigt dyrt,man skulle lika gärna kunna köra high luftkylning o spara 3k.
kul testa iallfall men fick inte NB blocket plats lr?

edit:min freezer kyler inte alls bra,40 grader i idle o 50+ i load på en 3500+ @2,5g.
så det beror sig också på vilken rumstemp man har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokdator
är ju int direkt impad av tempsen med vattenkylning då ja sitter med en ac freezer pro 64 och en amd x2 4400 klockad till 2600mhz och varmt inne med en idle temp runt 26.5 28c...

Full load cirka 35c så jag ser inte meningen med att skaffa vattenkylning?..

Skulle dock inte chansa på att det där är dina riktiga temps, lite inte på moderkorts tempsen.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd

kollat med andra program med lavalys everest abit eq osv.. samma i alla i bios med.

Permalänk
Medlem

"Nere till höger i bilden är de kablar och slangändar som ska kopplas till WaterChill Xternal."
Kablarna och slangen är nere till VÄNSTER i bilden, inte till höger. ;p

Permalänk
Medlem

Boder inte ett vattenkylningskitt med fläktar prestera bättre? Jag kör med xalmans reserator och ligger vid max och ca 30 grader i rummer på följande temps:
cpu: 44-46
gpu: 45-47
nb: 38-40
Hd1: 40-42
Hd2: 40-42

Inga supertemps med systemet är ju helt passivt och det är ju för fan en underbar sommmar vi har just nu (bortsätt från att man måste jagbba dagtid då ).

Vindertid då rumstempen inte överstigen 20 grader ligger tempen ca 5-8 grader lägre per enhet. Funkar kalas enlig mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inga bilder på när Enheten är igång?, lite kass tycker jag..

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett sug från undersidan hade inneburit klart fler nackdelar än sug ovanifrån. Tillexempel hade allt damm och småpartiklar som ligger på avställningsytan sugits upp och in i enheten. Men, det är klart... Om man bara städar så borde det aldrig bli några problem.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk

Funderar på att skaffa 4 st av dessa till våra renderburkar/showburkar.

Det skulle passa bra till dom

Inte för att det egentligen behövs (dom är tysta som dom är och ligger på ca 42 grader full load)

Någon som vet vart dom kan köpas från?

MvH P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Funderar på att skaffa 4 st av dessa till våra renderburkar/showburkar.

Det skulle passa bra till dom

http://itk.ramboll.se/visualisering/temp/renderfarm/3/2.jpg

Inte för att det egentligen behövs (dom är tysta som dom är och ligger på ca 42 grader full load)

Någon som vet vart dom kan köpas från?

MvH P

Gtek säljer Lian-li.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Gtek säljer Lian-li.

Tror han menade vattenkylningen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Alternativ strömkälla

Vad är det för strömkälla som användes? Jag kan vara extremt dyselektisk, men har inte sett någon listas.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Discokungen

"På baksidan sitter alla kontakter för att ansluta WaterChill Xternal till resten av systemet. Enheten drivs på 12 V och USB används för att enheten ska kunna kommunicera med mjukvaran. Kopplingarna för slang har en ytterdiameter på 10 mm och använder sig av Aseteks "push-fittings" så att man bara behöver trycka in slangen i hålet för att den ska sluta tätt. Det är dock väldigt viktigt att man har skurit slangen rakt och tryckt in den så långt det går, annars börjar det läcka."

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokdator
kollat med andra program med lavalys everest abit eq osv.. samma i alla i bios med.

Alla program läser av samma tempsensorer så det har inte något med programmet/en att göra.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Skulle den ligga på 2500 skulle jag slå till direkt..