Installera program i mandriva 2006

Permalänk

Installera program i mandriva 2006

mitt tålamod börjar bli väldigt beprövat just nu... linux e säkert jätte bra om man kan det och det e jätte enkelt... när blir det jättebra och jätte enkelt? jag försöker installera valknut... jo alla filerna syns i "less INSTALL valknut_dcgui_qt.t2t.tar.bz2" man får se vilken katalog dom hamnar i... sen söker jag katalogen.. då finns den inte... tänkte jag att jag skiter i valknut.. testar torrent istället... konstigt nog händer samma sak! det e väldigt nära att jag ramlar tillbaks i windowsträsket nu.. har hållt mig borta från skiten i 2 veckor... hur ska jag göra för att installera programmen?

Permalänk
Medlem

Ubuntu är väldigt bra för dem som emigrerar från windows till linux. Mycket funkar "out of the box" och ubuntus egna forum är super om man behöver hjälp.

Fixa ubuntu 6.06

Att installera program i ubuntu är superenkelt.

ex: sudo apt-get install valknut

Klart!

Edit: Om du vill ha en DC klient så kör med den portade Dc++ klienten istället. valknut är ingen höjdare....

Permalänk

Jag föreslår att du går hit och gör som det står.

Därefter kan det vara en idé att läsa igenom hela sektion 2.x här så kan det kanske lösa sig.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/4/idpl/2249096/com/valkn...

(valknut-0.3.7-1plf.i586.rpm)

Skulle annars rekommendera http://linuxdcpp.berlios.de/

det e hopplöst... ger samma resultat som tidigare:

RPM installation
Vissa begärda paket kan inte installeras:
valknut-0.3.7-1plf.i586 (på grund av otillräckliga libdc[== 0:0.3.7])
Fortsätta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ubuntu är väldigt bra för dem som emigrerar från windows till linux. Mycket funkar "out of the box" och ubuntus egna forum är super om man behöver hjälp.

Fixa ubuntu 6.06

Att installera program i ubuntu är superenkelt.

ex: sudo apt-get install valknut

Klart!

Edit: Om du vill ha en DC klient så kör med den portade Dc++ klienten istället. valknut är ingen höjdare....

orkar inte byta... mandriva funkar bra bortsett från installationerna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Jag föreslår att du går hit och gör som det står.

Därefter kan det vara en idé att läsa igenom hela sektion 2.x här så kan det kanske lösa sig.

försökte med det men fattade inget... när jag skrev inte vad man skulle i terminalen så hände inget... den hittade inte kommandot

Permalänk

Efter att ha testat en massa andra operativsystem så börjar man uppskatta Windows...

Jag påstår inte att det är enklare att kompilera <random> programvara under Windows men det finns för det mesta binära paket att ladda ner istället. Kompilering är endast något som utvecklare ska behöva bekymra sig om (undantaget JIT då kanske).

Men vill man köra Linux och även vill ha tillgång till många program utan att knappt behöva röra ett finger så rekommenderas Ubuntu. Om man vill ha ännu mer program och har mycket fritid och tålamod så kanske Debian unstable eller testing vore något. Om man är arbetslös och inte sover så kan Gentoo förmodligen passa väl.

Men viktigast av allt, ska man köra Linux så måste man läsa den förhatliga manualen. Om och om igen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alphasonic
det e hopplöst... ger samma resultat som tidigare:

RPM installation
Vissa begärda paket kan inte installeras:
valknut-0.3.7-1plf.i586 (på grund av otillräckliga libdc[== 0:0.3.7])
Fortsätta?

Det är bara att leta upp paket.. sök på google..

men den andra länken ja hade är bättre.. ladda ner cvsen och skriv scons.. du kanske måste konfiguera urpmi (albatrosks inlägg) och installera scons.