Hur installera drivrutin .rpm-format i Ubuntu?

Permalänk

Hur installera drivrutin .rpm-format i Ubuntu?

Jag har installerat Ubuntu 6.06 på en kompis dator, med positivt resultat. Allting fungerar, USB-tangentbord och -mus, bildskärm (även om den bara kör 1024x768 @ 60Hz för tillfället, men that's another story).

Mer brådskande: Han har inget ljud. Moderkortet, med inbyggd ljudkrets, är ett MSI K8T Neo2 - med ett VIA K8T800 Pro-chipset. Moderkortet verkar ju "fungera utan drivrutiner" - Ubuntu rullar på, det integrerade nätverkskortet och USB-kontrollerna fungerar ju uppenbarligen (eftersom jag skriver detta på datorn nu). Men datorn vill inte leverera något ljud.

Drivrutiner finns:VIA:s sajt finns det drivrutiner för Linux och alla möjliga distributioner. Men de flesta är i .rpm-format och ja... APT GET funkar helt enkelt inte.

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde förklara hur jag installerar drivrutiner och får ljudet att fungera! Det vore otroligt trevligt om någon kunde hjälpa till.

viaudiocombo-3.0-0.src.rpm är en drivrutin jag laddat ner (som är för moderkortets VIA-krets).
Helt enkelt: Hur installerar/konverterar jag den här så den funkar till Ubuntu?

Jättetacksam för all hjälp som sagt

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Inaktiv

har du fått något felmeddelande om att ljudet inte fungerar?
har du provat att höja ljudet i alsamixer?

vill du installera den filen kan du säkert söka igenom google för svar... tänk på att det är en src fil (source).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
har du fått något felmeddelande om att ljudet inte fungerar?
har du provat att höja ljudet i alsamixer?

vill du installera den filen kan du säkert söka igenom google för svar... tänk på att det är en src fil (source).

Alsamixer hittar jag inte. Gått in på System -> Ljud - kollade på standardljudkort: I scrollen fanns varken Creative X-Fi (ett annat ljudkort som sitter i en PCI-plats) eller moderkortets egna ljud...

Ljudet, som man ju kan kontrollera i menyraden är på kryss (avstängt). Klickar man där finns inga "insticksmoduler i Gstreamer" installerade. "Inga (ljud-)enheter hittades". Ser än så länge väldigt mörkt ut...

Ska googla - tack så mycket för svaret ändå. Fan, gillar Ubuntu väldigt mycket. Men utan ljud är inget OS något att ha - och det är just bara den funktionen som inte vill fungera. Så himla tråkigt.

--> Om någon kan hjälpa mig (och min vän) på traven skulle jag bli djupt tacksam.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Inaktiv

För att köra alsamixer startar du en terminal och skriver alsamixer. Prova allt möjligt och stäng av och på (mute) olika kanaler etc.

Men det låter ju som att det kanske inte fungerar.. skulle kunna vara ditt andra ljudkort som krånglar till det, ljudet borde fungera direkt.

För src (men det är bäst att söka lite först för att se att ditt ljudkort verkligen inte stödjs):
http://www.rpm.org/max-rpm/s1-rpm-miscellania-srpms.html

Permalänk
Medlem

För att instalera .rpms i ubuntu använder du alien för att göra om det till ett .deb paket. det fungerar oftast utmärkt.

Installera alien:
sudo apt-get install alien
Gör om paketen till deb:
sudo alien *.rpm
installera deb paketen:
sudo dpkg -i *.deb

Permalänk
Medlem

hmm.. testa att avaktivera det ljudet som är på moderkortet (via bios) och starta burken då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
hmm.. testa att avaktivera det ljudet som är på moderkortet (via bios) och starta burken då.

Då kommer han aldrig att få något ljud. X-fi + linux = no-go.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Jag är lite förvånad över att via82xx inte fungerar. Har du testat att ladda in den för hand?

$ sudo modprobe snd-via82xx

Får du något felmeddelande då?

Om du tittar i /proc/asound/, hittar du en katalog som heter card0 där?

Permalänk

I regel så är det nåogon kanal som är mutad, testa med alsamixer och tryck "m" över de olika kanalerna och muta/unmuta dem en och en så skall du se att du får ljud snart

Om du absolut vill köra ett .rpm så är det enklast att konvertera till .deb med alien. Sedan är det bar att köra dpkg -i paketnamn.deb eller liknande växel.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.