linux startar inte med alla diskar?

Permalänk

linux startar inte med alla diskar?

Nu är det så att jag inte lyckats mounta alla diskar i linux ännu, men skall testa tipsen från förra tråden.
Men nu är det så att ubuntu inte startar med alla diskar i på samma gång, skulle tro att ubuntu inte hittar root eller nått.
Alla diskar är sata diskar och sitter som följande:
203 Gb (ubuntu) sata1
203 Gb sata2
300 Gb sata3
200 Gb sata4

Men då den försöker ladda upp linux lyckas den inte hitta root, eller så kommer det diskboot failure.
Moderkortet är asus a8n sli premium om detta kan hjälpa.

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk

Men om du kopplar ur en disk så bootar det? Vilken disk?

Har du anslutit någon annan disk efter att du installerat Ubuntu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Men om du kopplar ur en disk så bootar det? Vilken disk?

Har du anslutit någon annan disk efter att du installerat Ubuntu?

Om jag tar ut 300 och 200 så lämnar det bara två 200 Gb kvar, då startar det, och jag har försökt laga in efteråt men då vill det inte strarta. Kommer att den inte kan lada upp kernel eller liknande..

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk

Försök med att sätta de två diskarna som du kan boota från på de platser där 200'an och 300'an satt på tidigare. Fungerar det då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Försök med att sätta de två diskarna som du kan boota från på de platser där 200'an och 300'an satt på tidigare. Fungerar det då?

Nej, fungerade icke. Altså problemet är att jag inte kan mounta hådskivorna.
Altså att root inte hittas.

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk

Jo, jag har förstått det.

Jag funderade på om det var så att när du anslöt de andra två diskarna så försköts SATA-kedjan och de tog över platserna sda och sdb. Så verkar inte vara fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Jo, jag har förstått det.

Jag funderade på om det var så att när du anslöt de andra två diskarna så försköts SATA-kedjan och de tog över platserna sda och sdb. Så verkar inte vara fallet.

Tror något sådant jag också. Kan jag mounta om dessa på något sätt då?

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk
Medlem

Sitter med samma moderkort och hade för ett tag sedan precis samma problem.

Problemet är att det moderkortet säger är Sata-disk1 inte är sda i Linux (så vida du inte endast har EN disk inkopplad på kontrollern). I mitt fall körde den följande ordning:

sda = Disk3
sdb = Disk2
sdc = Disk1
sdd = Disk4

Ska du dessutom använda både nforce4-kontollern och SIL3112 kontollern samtidigt måste du resarvera IRQ5 samt IRQ11 för att dom inte ska kollidera.

Har aldrig provat installera windows, så det är möjligt att inte allt detta behöver göras då men för att få grub att boota var det nödvändigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Sitter med samma moderkort och hade för ett tag sedan precis samma problem.

Problemet är att det moderkortet säger är Sata-disk1 inte är sda i Linux (så vida du inte endast har EN disk inkopplad på kontrollern). I mitt fall körde den följande ordning:

sda = Disk3
sdb = Disk2
sdc = Disk1
sdd = Disk4

Ska du dessutom använda både nforce4-kontollern och SIL3112 kontollern samtidigt måste du resarvera IRQ5 samt IRQ11 för att dom inte ska kollidera.

Har aldrig provat installera windows, så det är möjligt att inte allt detta behöver göras då men för att få grub att boota var det nödvändigt.

Så lösningen var?

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk
Medlem

Ändra bootordningen på diskarna i bios så att 3dje disken hamnar överst. Samt starta upp och ändra i menu.list och välja att root ligger på hd2,0 istället för hd0,0.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Ändra bootordningen på diskarna i bios så att 3dje disken hamnar överst. Samt starta upp och ändra i menu.list och välja att root ligger på hd2,0 istället för hd0,0.

Nu kommer det ändast error 17, vad är detta?

Visa signatur

ja jävlar.