Är det värt att byta ut 3700+ mot x2 4600+?

Permalänk

Är det värt att byta ut 3700+ mot x2 4600+?

Hej!

Har nu en San Diego 3700+ E4 som är klockad till 2750mhz (har den på 3.0GHz efter sommarn), så nu till min fråga är det värt (prestandamässigt) att uppgradera? Övriga komponenter är 2 GB OCZ 500MHz minnen, DFI Ultra-D moderkort, Nvidia 6600 128mb grafikkort.....

Jag gör lite allt möjligt, spelar, kollar på film, leker i photoshop, och diverse andra program...

Blir det stor skillnad? Tänkte isf kan man ju använda 3700+:en till htpc.

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Avstängd

klart de är värt o göra det,den är faktiskt mycket snabbare o sen behöver du bara nytt grafikkort så har du en riktig speldator.

Permalänk

Ok, för jag kollade på tomshardware´s lista över cpu:er. Och om man gämförde dom så va det inte så stor skillnad på dom, 3700+ slog x2:an i spel men x2:an slog 3700+ i divx enkodning osv... (oklockad gämförelse).

Så därför undrade jag... och priset på x2:an ca 2400kr Billigt ju! Typ samma som 3700+:an kostade när jag köpte den.

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte värt det. En AMD64@3GHz är grym faktiskt. Ingen X2:a (stock) presterar lika bra i spel ...

Byt grafikkort istället

Permalänk

Asså jag skall klocka x2:an givetvis och grafikkort kommer jag köpa när x1900xt och 7900gtx korten prissänks eller ett dx10 kort när de lanseras.

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem

Om din X2 klarar 2.5-2,6+ så är det väl värt det kan jag tänka mig. Behåll din 3700+ ett tag och se vilken som presterar bäst.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte värt det, fast det är ju väldigt individuellt. Jag uppgraderar oftast datorn var tredje år med en ny för ~10-12k.

Permalänk
Medlem

du borde tänka på ditt graffe istället (som så många redan sagt..), det du har nu är nämligen en flaskhals...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Nej, det är inte värt det. En AMD64@3GHz är grym faktiskt. Ingen X2:a (stock) presterar lika bra i spel ...

Byt grafikkort istället

Lite opraktiskt att jämföra en överklockad cpu mot en oklockad eller?

Visst det bästa med 3700+ är att man kan klocka ordentligt men ändå :S

Jag hade kört på en dual-core, i spel kommer din cpu inte göra "hela" skillnaden om du förstår vad jag menar, visst du får kanske 5-10 fps mer men grafikkortet är det som jobbar allra mest och där du bör fokusera mer på.

Visa signatur

» C2D E4300 @ 3GHz (Scythe Ninja) » Gigabyte 965P-DS3P Rev 2.0 » XFX 7900GT @ 690/900MHz (VF900) » 2GB Corsair XMS2-6400 DDR2 900MHz » WD Raptor ADFD (36GB) & 2x Samsung SP2504C (250GB) » Seasonic S12 430W » Antec P180 SPCR » X-Fi XtremeGamer » Samsung TFT 931BF »

3DMark05: 12016 .:. 3DMark06: 5823 .:. SuperPi: 19.093s

Permalänk

byter själv en opteron som gör 2900mhz
mot en x2 4200 idag (toledo core)
men självklart ska jag klocka rumpan av 4200 x2 oxo hoppas på minst 2800mhz...
och det är värt bytet tycker jag...
ska bli skönt med dualcore...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

BlueBerryBoy: Grafikkort skall inhandlas det me!

Pope: Jodå, jag skall behålla 3700+:an. Men den skall bli en htpc.

zie: Ok, men som du sa det är induviduellt. Men jag frågade ju er så jag respekterar din åsikt. Jag köpte "just" ny dator (i april) och det enda jag snålade in på var grafikkortet för jag hade brist på pengar.

kondor: Asså som jag sa tidigare jag SKA KLOCKA, annars är det väll dummt att jag har "bra" minnen väldigt överklockningsvänligt moderkort... osv. Och som jag sa tidigare så skall jag köpa grafikkort OXÅ(!). Men först när dom har ett lite humanare pris på te.x 7900gt korten.

gamma^ray: Ok, hoppas du blir nöjd. Jag skall nog oxå byta fast till en 4600+, siktar på 2800MHz+ jag med.

TACK för svaren allihoppa!!

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk

Komplett har sänkt priset på 3700+ San Diego rejält http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318311.

Köpte den själv för två månader sen för det dubbla, ha ha ha... satte i halsen..

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krissttoffer
Komplett har sänkt priset på 3700+ San Diego rejält http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318311.

Köpte den själv för två månader sen för det dubbla, ha ha ha... satte i halsen..

Jäklar vad billigt för en så bra processor. Borde vara det självklara singelvalet så som den går att skruva upp.

Blev sugen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krissttoffer
Komplett har sänkt priset på 3700+ San Diego rejält http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318311.

Köpte den själv för två månader sen för det dubbla, ha ha ha... satte i halsen..

köpte min för 3-4 månader sen för 2600kr, lite surt och se att den sjunkit med mer än 50% sen man köpte den, s939 är ju inte så gammalt det heller. tycker det går för fort i utveklingen, finns inte en chans att hänga med om man inte är miljonär haha.

så nu sitter man på ett föråldrat system som är relativt nytt haha.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk

Så... nu har jag beställt en x2 4600+ ett 7900gt xfx och lite annat gottgott...

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kondor
Lite opraktiskt att jämföra en överklockad cpu mot en oklockad eller?

Ja, det är sant men det jag försöker säga är att CPUn håller måttet. Det är dessutom osäkert om han kan få sin X2:a att jobba lika snabbt som sin 3700+. Det finns en risk att han får sämre prestanda i single-thread:ade applikationer såsom spel om överklockningen blir misslyckad. Innan hade han 1MB cahche till en kärna som hade hastigheten 3GHz ... Jag hade nog väntat på bättre eller/och billigare X2:or för något mer framtidssäkert .. Som sagt är hans 3700+@3GHz det bästa man kan ha, just idag, för spel ...

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli riktigt roligt vänner!!

Vad tycker ni om det här?

AMD 4400+ "Toledo" 2,2GHz (2x1MB cache) för från ca 2300kr - köpläge?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64360

/Saint25

Permalänk

Saint25: Fan va bra!!! Då avbeställer jag min prolle och köper en därifrån..... du är verkligen ett saint, saint!

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kattn_totte
Saint25: Fan va bra!!! Då avbeställer jag min prolle och köper en därifrån..... du är verkligen ett saint, saint!

Visst är det roligt att "toldeon" har gått ned i pris. Att finna en 4400+ från ca 2300 kr är kul... det tycker jag med men priset på övriga mdeller är på väg ned t.ex. storebror 4800+ för ca 3100kr.

För övrigt, sitter jag idag med en SD 3700+ på en ASRock Dual-SATA2 moderkort och funderar själv på att köpa en dual-core processor... Jag inte tänker byta ut hela mitt datorsystem innan år 2008, då quad-core med DDR3 är det som gäller på en tuff dator. Idag är prestandadvinsten mellan 512MB och 1024MB cache minne normalt inte stor, det är vissa program som drar nytta av det. Annat blir det efter årskiftet då Microsoft Vista kommer ut med kommade spel etc. som kommer att kunna nyttja lite mer cache-minne bättre än dagens XP, som är ett gammalt OS idag. Tänker man långsiktigt är det inte fel att köpa på sig en bra processor medans de finns att köpa, så tänker jag i alla fall men jag vet ännu inte när jag ska slå till... och anstränga sin ekonomiska situvation till det sämre (för stunden).

Lycka till med din processor... om du köper en 4400+.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tänk på att din San Diego har 1MB l2 cache och X2 3800, 4200 & 4600 har 2x512KB. Själv bytte jag nyss från en kass SD3700+ (2.7GHz max oberoende av volt, även 1.65v+) till en begagnad Opteron 165 för 2050kr som för förra ägaren körde stabilt i 2.85 1.41v. Tycker det är säkrare att köpa en begagnad så vet man vad man får för stepping samt är priset mycket bra ofta.

Har nyss formaterat datorn och ska göra lite benchmarks men sen ska jag börja klocka, förhoppningsvis till ~2.9GHz.

Är förvånad utav 4400+ priset, det skulle ju inte sänkas eller är det bara i Sverige man är så ute att man inte förstod det va meningen bara på 2x512KB.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Saint25; Jo tack!! Tänkte att det är ju "mer" för pengarna om man köper en 4400+ när dem kostar lika mycket +- 100kr typ mot 4600+:en.

RPGWiZaRD: Min 3700+ är ju klockad bra (3.GHz) men den körs i "dålig" divider (minnet körs i 177-183MHz typ). Så jag tänkte att en x2:a är lite mera framtidssäker då jag inte tänker uppgradera på 2-4 år (sen har man ju andra intressen oxå ).
Jag trodde inte heller att 4400+ och 4800+ skulle prissänkas det var därför jag blev tacksam för saint25´s inlägg.

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk

tjohoo började bra med min 4200+ 2500mhz stock volt va det första jag prova å körde under installationen av windows såg lovande ut men sen började bootupen fucka totalt bara står å loopar vägrar gå vidare...
(vanligt fel med gigabyte k8n-sli)

får nå medelande där den gnäller om överklockning... och nu vägrar den klocka alls...

ghaaaaahh blir tokig lär gå ifrån datorn nu innan jag slår sönder den... provar en sväng imorn å ser...
fortsätter den krångla imorn så byter jag ut skiten mot conroe på dirr...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

gamma^ray: Tråkigt att höra , det är rätt med en "time out" och sen pang på igen. Gör inget dumt som du ångrar sen (typ slänga datorn genom fönstret eller dylikt).

RoleX: Det va precis så jag resonerade, blir för dyrt att byta "allt" mot nytt.

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma med de andra inläggen att gör för guds skull inget dumt nu gamma^ray med din dator. Jag vet inte hur ditt moderkort fungerar men det kan vara tjurig på att svara på överklockningen över en viss nivå. Det finns många olika saker i ett datorsystem som kan för sig eller tillsammans med andra saker (inställningar, hårdvara eller kylning) hindra eller försvåra en vidare överklockning... det är ingen lätt nöt att knäcka alla gånger.

Skulle det vara så att ditt moderkort är tjurigt av något slag är det troligvis billigare att köpa ett annat moderkort än att börja på ett helt nytt datorsystem eftersom du har redan bra grejor redan.

I övrigt.
Tänker som många andra, att byta ut hela sitt datorsystem för att få t.ex. lite mer poäng i 3DMark för att köpa Conroe, är knappast värt det om man har ett vettigt grundsystem redan idag och då quad-core grejor med mera kommer till nästa vinter. Har man gott om stålar som bränner i fickan och man vet inte vad man ska göra med dem... då kan man gå och köpa det senaste (ballaste) datorgrejorna. För min del är datorn inte heller allt, man ska ha pengar till andra saker här i livet som kan betyda mer än vad datorn gör för en.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Hur mycket skiljer det mellan 4400+ och 3700+ ivärmeutveckling? vilken är svalast?

TÄnkte köpa en 3700+ först men nu såg jag en 4400+ för det dubbla och det vattnas i munnen, vilken ska man ta mellan dessa om man vill ha en så sval cpu som möjligt? cpun kommer användas till en filserver samt lite spelande.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Enligt amd´s hemsida så finns det 2 varianter av 4400+ en 89w och en 110w´s värmeutveckling. 3700+:n har 89w i värmeutveckling.

Hoppas du fick svar på frågan.

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så anger AMD ett genomsnittligt max-värde på värmeutveckligen men i verklig normal drift kan den vara betydligt (kraftigt) lägre än så i synnerlighet med "Cool and Quiet" funktionen aktiverad, vilket kan vara passande på en "normal/vanlig" filserver som stundtals kanske inte går med så hög belastning/aktivitet.

Vid tung grafisk, 3D och matematisk bearbetning hos processor går det åt mer energi för arbetsuppgiften än vanligt 2D läge som t.ex. vanligt kontorsarbete är belastningen på processorn rätt liten. Men mer om det här med energiförbrukning och värmeutveckling med mera, finns tidigare skrivit på detta forum och andra datorforum på Internet att söka upp för den som vill veta mer. Naturligvis, går det åt mer energi, som ger mer värmeutveckling när processorn och resten av datorsystemet överklockas.

Lite om hur AMD processorn är uppbyggd och om hur den fungerar finns att läsa på den här länken: http://www.cpuid.com/reviews/K8/index.php

/Saint25

Permalänk

Klart det är värt att byta ifrån en SC 3700+ till en DC 4600+.

Ni som snackar om att den prollen inte presterar bättre i spel har nåt i det men och andra sidan vad skiljer det ? 10fps ? Hur gör ni med spel som Oblivion, Q4 etc som stödjer DC?? Precis, där åker DC'prollen ifrån en Singel prolle oavsett om en 3700+ @ 3Ghz, spelar ingen roll.

Sen är det strunt samma om det inte finns så många spel som stödjer en DC eller inte, allmänt idlande går så mycket kvickare med en DC så det är bara korkat utav er att skriva till en kille som vill ha hjälp på ett forum att inte köpa en DC. Det är bara en tidsfråga innan olika applikationer stöder en Dual core.

Nu får tänka på att ni avgör många ggr vad topic frågar om.

Klart grabben du ska ha en DC. singelcore är inget att ha längre om man ska köpa nytt, thats fact.

EDIT: När vi kommer till värme på dess prollar så är det ingen större skillnad, 3700+ har tedens att hålla sig kalla men även DC'prollarna i den högre serien, sen om du har prollen till en filserver eller dylikt spelar inte så stor roll då tempen i en standardlåda med chassiefläkt blir inte så hög i vilket fall som helst. Ska du klocka ? tjaa då köper du ändå en Scythe ninja, eller en big tt, vatten eller dylikt.

Spelar ingen som helst roll vilken utav dem du tar om du oroar dig över värme, en filserver sa du ? en Dc då.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

sååå då har jag sovit å varvat ner lite sen försöket igår

med bioset jag körde så va det helt kört flashade till nytt och nu kan jag köra proppen i 2800mhz men bara om jag kör htt i 1x annars vägrar den å så loopar den i oändlighet tills den ställer sej i default...

ghaaaaaahh får nå fel...
ska testa några fler bios oxo...
läste på nåt forum att man kan få väldigt olika klocknings resultat med olika biosar på gigabyte moderkort...
så jag ska testa mej fram...
men är som sagt ganska less på denna skitbrädan nu...
aldrig mer gigabyte är ett som är säkert...

är inte bara jag som har problem...
många som har problem med den där ful loopen vid boot som har gigabyte kort...

konstigt att dom inte gjort nånting åt det...

men lite andra upplevelser är att den känns snabbare/smidigare datorn nu när jag tillomed körde den i stock mot för när jag körde opteron i 2800mhz...

håller på uppdaterar tankar som en tok installerar och har hur mycket grejer igång samtidigt som helst och endå flyter det riktigt fint...

så lite nöjd samtidigt som missnöjdd
få se hur den presterar i spel under dagen

dualcoren är lite varmare...
klockad i samma hastighet som jag körde opteron och samma volt så ligger dualcoren ca: 3c varmare...
men artctic silvret tar ju ett tag att bränna in sej riktigt brukar droppa några grader sen... och kylaren kanske inte sitter lika bra nu heller

kör just nu min 4200+ i 2800mhz 1,55v och 44c inte riktigt idle tankar å installerar osv.. för fulla muggar

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

Dualcore är alltid trevligt. Själv så lyckades jag få tag i en X2 4400+ med 2*1MB cache för 2400. De lär dock ta slut ganska snabbt i och med att alla Opteron 1xx, Athlon64 och Athlon64 FX med 1MB/ kärna har utgått. Bara FX som finns kvar med 2*1MB cache. Detta för att AMD ska kunna hålla nere tillverkningskostnaden på en acceptabel nivå i och med prissänkningen.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA