Installera DC++ i kubuntu = problem

Permalänk

Installera DC++ i kubuntu = problem

Halåj!

Jag håller för tillfället på att installera DC++, men det krånglar. Jag har följt guiden på ubuntus forum. Där står det att man ska gölra så här :

wget -c http://easylinux.info/uploads/linuxdcpp.tar.gz
sudo tar zxvf linuxdcpp.tar.gz -C /opt
---> sudo gedit /usr/share/applications/dcpp.desktop <---

Insert the following lines into the new file
[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=DC++
Exec=/opt/linuxdcpp/ldcpp
Terminal=false
Type=Application
StartupNotify=true
Icon=/opt/linuxdcpp/pixmaps/linuxdcpp.svg
Categories=Application;Network;

Save the edited file
Applications -> Internet -> DC++

Jag kommer ner dit som pilarna visar, när jag skriver det i konsolen står det : bash: gedit: command not found

Vad ska jag göra?

EDIT: Pilarna är till för at visa vart jag får problem, dom är inte där när jag skriver det i konsolen .

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Eftersom att du kör Kubuntu (KDE) och försöker använda ett förinstallerat program för Gnome så föreslår jag att du kör en sudo apt-get install gedit först och prövar igen.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet gedit

Så står det när jag skriver det du sa. Ska förövrigt tillägas att jag inte är bra på linux. Så svara inte för invecklat.

Va fasen, varenda program jag förösker installer, tex azurus, mozilla gftp via apt-get install fungerar inte. Får samma meddelande som när jag skrev det du sa att jag skulle göra. Vad är felet?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Permalänk
Medlem

skriv kwrite iställer för gedit.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

eller kate

Permalänk
Medlem

Följ denna guide för att installera linuxdc++
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=193984

Permalänk
Medlem

Du kan skippa det steget utan problem.

Permalänk

Annars så kan du dra från CVS-trädet så får du senaste versionen, funkar finemang för mig. Kolla in projektets hemsida, där står det hur man gör.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk

CVS trädet? Jag är nubörjare fattar inte. Men jag har fått DC++ till menyn nu. Men det vill itne gå att starta programmet :S

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Annars så kan du dra från CVS-trädet så får du senaste versionen, funkar finemang för mig. Kolla in projektets hemsida, där står det hur man gör.

Med tanke på att han själv säger att han inte är så bra på Linux är det nog en bättre idé att köra på en "stabil" (så stabilt som någonting kan vara i ett relativt nytt program) och officiell release.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
CVS trädet? Jag är nubörjare fattar inte. Men jag har fått DC++ till menyn nu. Men det vill itne gå att starta programmet :S

Om du öppnar en terminal och skriver "/opt/linuxdcpp/ldcpp" vad händer då?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

/opt/linuxdcpp/ldcpp: error while loading shared libraries: libglade-2.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Så står de då-

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
/opt/linuxdcpp/ldcpp: error while loading shared libraries: libglade-2.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Så står de då-

Testa

sudo apt-get install libglade2-0

Borde vara det paketet du behöver.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

Det går inte. För jag förmodar att det är Adept updater som sätter stopp för det.

"E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?"

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoginHere
Med tanke på att han själv säger att han inte är så bra på Linux är det nog en bättre idé att köra på en "stabil" (så stabilt som någonting kan vara i ett relativt nytt program) och officiell release.

finns ingen "stabil" eller "officiell" version av LinuxDC++ än.

Permalänk

Ska nog kolla upp saker innan jag postar nästa gång, hade fått för mig att de fått ut en riktig release...

Permalänk

Ja. Nu får jag igång DC++ med kommandot "/opt/linuxdcpp/ldcpp".

Men jag får inte igång programmet ifrån menyn.

Visa signatur

-: Crestron :-