Permalänk
Medlem

Ingen phpmyadmin mapp.

Jag har installerat PHP, Apache2, MySql och Phpmyadmin ungefär 100 gånger nu. Problemet är att jag fick en sån där mapp i serverrooten första gången jag installerade. Men då var nåt annat fel så jag installerade om allt och då försvann mappen i /var/www och jag har provat å installera om skitmånga gånger nu men den kommer inte tillbaks. Hur gör jag?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Hur gör du när du installerar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Hur gör du när du installerar det?

apt-get -i allapaketen

glömde tillägga att jag har ändrat behörigheten på /var/www med chown namn:root /var/www
Men det spelar väll ingen roll?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Du har såklart testat att plocka bort phpMyAdmin med apt för att sen lägga dit det igen?

Får du något felmeddelande?

Permalänk
Medlem

Eller ladda ner phpmyadmin på vanligt sätt och lägg där. det är ju bara en php-applikation.

Permalänk
Medlem

kör:

locate phpmyadmin

då bör du hitta det under /usr/share/

sen:

su - ln -s /usr/share/phpmyadmin /var/www/phpmyadmin

Permalänk
Medlem

Jag har iaf fått till det nu. Först efter mycket strul fick jag till phpmyadmin i www mappen genom att göra en länk. Sen funkade inte php på servern så jag ominstallerade 1000 gånger. Efter ett tag vart jag skitless för det inte funkade å installerade on kubuntu och då gick det

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

man dpkg

dpkg -L | --listfiles package ...
List files installed to your system from package. However, note
that files created by package-specific installation-scripts are
not listed.

Debian-paketet symlänkar som vid installation, så efter installation bör man komma åt den genom att surfa in på servername.domän/phpmyadmin/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Symlänkar?
Kika under /etc/apache2/conf.d och du ska se ljuset.

Permalänk
Medlem

Ja den hamnade där vid installationen första gången... efter avinstallation och så funkade det inte bra alls. Sen var de bara strul å strul. Hoppas ingen behöver uppleva allt jag upplevde.

Visa signatur

Dur ru - dum.