Köra Gbit i LAN'et hemma (Samba)? Samt vad för Gbit NIC till BSD.

Permalänk
Medlem

Köra Gbit i LAN'et hemma (Samba)? Samt vad för Gbit NIC till BSD.

Måste ha varit nåt kort strömavbrott i Stockholm, adjöss mina dryga 250 dygns uptime :'(
Borde väl ha en PSU <edit>UPS</edit> egentligen kanske....men batterierna i dom tar ju slut på några år verkar det som vare sig dom verkligen behövs (strömavbrott) eller ej så jag vet inte.

Tänke nu när uptimen ändå är borta kanske man ska byta OS (FreeBSD -> OpenBSD kanske, eller åtminstone nyare FreeBSD) och köpa nåt billigt Gbit kort att stoppa i....och kanske byta nätagg och fixa med kylningen och annat skoj

Funkar det bra att köra Gbit med Samba eller? Blir det 10x snabbare???

Kommer ihåg innan jag fick allt att funka med filservern så var det massa strul, och lösningen var att fixa massa variabler i Samba konfen....konfa den så det skulle funka optimalt med Windows. Är det månne så att Samba inte är gjort för Gbit eller nåt sånt kul, eller att man måste strula extra mycket och ändra massa i konfig-filen för att få 10x prestanda?
Ligger ju ofta runt 30Mbit nu så uppgradering av serverns NIC (plus router eller switch) skulle kännas bra.

Och har någon nåt tips på vad för billigt NIC man kan köpa? Som funkar med BSD? Antar att även ett relativt billigt skruttigt Gbit kort är bättre än ett bra 100Mbit. Tips någon?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Jag ligger på runt 30MB/s från SAMBA-servern på min linuxserver, detta med defaultconfen som följer med Debian. SMB är kanske inte det mest optimala om man vill ha riktigt hög prestanda men det går att utnyttja mer än 100Mbit iaf.

När det gäller nätverkskort så föredrar jag alltid Intel, dock kan de inte räknas som billiga. 3Com gör även de helt ok nätverkskort.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att bara för att du stoppar i ett gigabit kort så får du inte automatiskt 10ggr snabbare överföring, datorn måste hinna med och pumpa ut info i den hastighetet också.

Men det skadar ju inte att stoppa i ett gigabit kort jag skulle nog köpa ett av dom stora tillverkarna (Intel, 3com ...) för bäst prestanda.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Att tänka på är att bara för att du stoppar i ett gigabit kort så får du inte automatiskt 10ggr snabbare överföring, datorn måste hinna med och pumpa ut info i den hastighetet också.

Men det skadar ju inte att stoppa i ett gigabit kort jag skulle nog köpa ett av dom stora tillverkarna (Intel, 3com ...) för bäst prestanda.

Ok, men kan det va så att en P3 866 är för slö för att utnyttja Gbit, om det är ett litet fjuttigt LAN?
Vill ju inte slänga ut 400kr på NIC och 500-600 på router/switch lite längre fram, och inse att CPU'n var begränsningen

Om prestandan är på topp eller ej gör inte så mycket egentligen, jag går ju ändå upp från 100 till 1000 Mbit.....om jag köper ett kort som är aningen billigare så måste det ju ändå va mycket bättre än ett Intel 100Mbit (som jag har nu)....right?

Ser några makalöst billiga, tex
Sweex Nätverkskort 10/100/1000MB Gigabit (PCI) 165 kr
Netgear Nätverkskort Nic 100/1000 Gigabit - PCI (GA311) 175 kr
D-Link Nätverkskort 10/100/1000Mbps DGE-528T (PCI) 135 kr

Kan några av dom va ok till BSD (eller i allmänhet), eller ska man även för hemmabruk köpa ett
Intel PRO/1000 GT Desktop Gigabit BULK 419 kr

Jag kommer ihåg när jag skulle köpa mitt 100Mbit kort till servern, det var ett fasligt tjafs om Intel och 3Com, så jag köpte ett svindyrt sånt men inte fan gick det snabbare för det. Och inte försvann problemen med krasher heller utan det var (fick jag veta senare) Samba konf-problem. Så i enkel hemmamiljö kanske det inte är så viktigt....eller kanske blir det det vid Gbit jag vet inte :S
Servern brukar ju ligga runt 50-60% load (har jag för mig) vid filkopiering....kommer det skala linjärt uppåt om man går till Gbit eller? För i så fall räcker CPU'n ju inte långt. Gbit kanske bara är för nya häftiga burkar???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

När det gäller OpenBSD så presterar alla gigabitkort som kör med sk-drivrutinen mycket bra. Hur det är med andra BSDs vet jag inte, men Intel är sällan ett dåligt val.

Permalänk
Medlem

Hmmm....verkar va värre än jag trodde.
pci-bussen ska teoretiskt kunna komma upp i Gbit, men processorn kommer tydligen bromsa rejält.

Man måste ha polling på (gärna hardware polling i kortet vilket jag antar alla hyfsade NIC's har då) och man måste kunna ställa in jumboframes i hela nätverket (vilket väl vanliga enkla Gbit hemmarouters inte har kanske) och sen ska man visst få kortet isolerat på pci-bussen på nåt sätt....
.....då ska man visst kunna få hyfsad prestanda, men jag antar att då också CPU-loaden kommer gå 100% när man kopierar filer och det känns inte som något positivt.

Jag tänkte/hoppades att ett bra NIC skulle avlasta CPU'n enormt så den inte alls skulle behöva jobba så hårt, men jag vet inte :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Att maxa ett 100 Mbit-kort ska inte vara några problem. Får du inte ut mer än 30 Mbit idag tror jag inte du ska räkna med något större prestandahopp med ett gigabit-kort.
Hur är det med övriga komponenter i maskinen, typ diskar och liknande? Tycker det låter lite konstigt om inte en P3:a skulle orka hänga med så högt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hmmm....verkar va värre än jag trodde.
pci-bussen ska teoretiskt kunna komma upp i Gbit, men processorn kommer tydligen bromsa rejält.

Jag tänkte/hoppades att ett bra NIC skulle avlasta CPU'n enormt så den inte alls skulle behöva jobba så hårt, men jag vet inte :S

Men du har ju annat på PCI-bussen med. b.la IDE/SATA-kontrollern som diskarna sitter i.

Diskarna klarar max 50-60MBps oftast.

Min server i min signatur klarar leverera ca. 10MBps via FTP. runt 8 via Samba.

Permalänk
Medlem

Brukar ligga mellan 30-50 Mbit i Samba.
Hur snabbt det går utan Samba skiter jag i för det är Samba jag kör.....vad annars ska man göra liksom...finns ju inga gratis NFS-servrar för XP ifall nu det är snabbare.

Aja, skiter nog i Gbit-kort, så sparar jag ju 400 spänn också

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Tror 30-50 verkar vara normalt utan tweaking, vet inte ens om det går o tweaka så mycket. Jag brukar väll ligga runt 30-40, men köpte ett gigakort(realtek chipset) för 150:- .

Vet inte om man vinner så mycket på o köpa ett för 400:- , polaren har ett 3com o han har väl lite högre hastighet, men kan ju vara annat än nw-kortet som spelar in. Svårt att veta.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
finns ju inga gratis NFS-servrar för XP ifall nu det är snabbare.

Jasså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Jasså?

Är det ett program som gör att man kan köra NFS på sin windowsburk, gratis?
Jag ser inte att det står det tydligt nånstans direkt. Däremot stod det massa om performance tweaks....att NFS funkar bra out of the box med windows server, men att det kan tweakas en massa.
Detta kanske bara är nåt extraprogram för dom som redan har NFS i windowsmiljö?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ja man kan mounta en resurs från en NFS server (oftast på en unix maskin) på sin windows maskin (kalla det NFS klient om du vill.).

Lite osäker på om det ingår en NFS server dock.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Ja man kan mounta en resurs från en NFS server (oftast på en unix maskin) på sin windows maskin (kalla det NFS klient om du vill.).

Lite osäker på om det ingår en NFS server dock.

Jo just det, är ju klienter till XP-maskinerna jag vill ha i så fall. Men är det nåt bra program det där, helt gratis och utan 100 andra skitsaker som installeras?

Tjänar man prestanda på det, så att det är lönt att strula med, eller ska man köra vidare på Samba? Nån som vet?

Tack

EDIT: Ungefär 40Mbps FRÅN servern och 30% load.
Ungefär 25Mbps TILL servern och 50% load.
Vid filkopiering....testade nyss med en fil på några hundra MB.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Microsoft Windows Services for Unix innehåller bland annat både NFS-klient och server. Det fungerar på Windows 2000 och XP (tror det är integrerat i 2003), och kostar inget att köra om man redan har Windows.

http://www.microsoft.com/technet/interopmigration/unix/sfu/sf...

Givetvis får du välja under installationen vilka komponenter som ska läggas in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Givetvis får du välja under installationen vilka komponenter som ska läggas in.

Tack, fast det är nog inget som man kan räkna med till 100% i allmänhet

Då är ju bara frågan om man tjänar massa speed med NFS vs Samba, samt om det är någon nackdel.
Har för mig det ska va enklare att konfa, eftersom man inte kan göra lika mycket med NFS, vilket också borde ge mindre overhead...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

EDIT: Ungefär 40Mbps FRÅN servern och 30% load.
Ungefär 25Mbps TILL servern och 50% load.
Vid filkopiering....testade nyss med en fil på några hundra MB.

Fan va rutten burk. måste jag säga.

vad har du för specs på den? nätverksprylar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Fan va rutten burk. måste jag säga.

vad har du för specs på den? nätverksprylar?

P3 866, 384MB RAM, nåt dyrt Intel 100Mb nic, DI-604 router.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006