Permalänk
Medlem

Flera musknappar i OS X?

Det här känns som en utomordentligt dum fråga, men...

Funderar lite över att köpa en Razer Diamondback till min MacBook, men med tanke på hur enknappsfokuserat OS X är börjar jag fundera hurvida alla knappar på musen (ska tydligen handla om 7 st) kommer fungera som de ska?
Har ingen mus med fler knappar än 2 + scroll hemma att testa med, varav min fråga.
I linux (eller allmän X11-miljö) vet jag hur jag får igång alla knappar, men OS X är ju inte Linux (som jag har erfarit)

Det jag mest är intresserad av är att ha back/forward-knappar tillgängliga när jag surfar i safari / firefox / etc.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Jag kör en gammal MS-mus med 5 knappar som jag kör bl a exposé på. De motsvarar F9, F10 och F11. Alltså, tre vanliga funktioner i OS X. Det går att binda som man vill. Dock rekommenderar jag att köra musgester för bakåt, ny flik etc i browsern.

Permalänk
Inaktiv

Har en Razer Pro sulotions. Funkar fint, även om jag tycker Razers egna inställningar är virriga..

Permalänk
Medlem

har en MX1000, kan programera alla knappar

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag använder USB Overdrive till min MX510. Har programmerat alla knappar.

F9, F10 och F11 på musen är underbart.

Permalänk
Medlem

Behöver man alltid ha musens egen programvara för att koppla knappar, eller finns det nåt generiskt sätt att styra olika knappar på en godtycklig USB-mus (som trots allt är ganska lika från OS:et sett) till olika funktioner?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Mac OS har haft stöd för flera musknappar innan Windows hade stöd för mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Mac OS har haft stöd för flera musknappar innan Windows hade stöd för mus

Har du möjligen några årtal på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Har du möjligen några årtal på det?

I och med multifinder kom det stödet.
Multifinder 1.0 kom först till System 4 om man köpte System Software 5.
System 4 kom allafall 1987.
Det integrerades dock inte som default före OS 7.

Året 1987 var förövrigt samma år som Apple släppte Appleshare. Alltså dela ut filer över hemmanätverk (det kom inte före Windows 95)

Har för mig detta stod i någon gammal macworld.

Permalänk

Och när fick windows stöd för mus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Och när fick windows stöd för mus?

När fick Windows stöd för datorer?
Leta själv.

1985 fick de ett stöd för mus, dock inte 2st knappar
Så min flame var nästan helt sann också. Vilket bra argument jag hittade ur tomma luften.

Vet inte om det är med 2.0 eller 3.0 andra musknappen kom.

Microsoft är grymt efter och lever bara på deras ripoffs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Behöver man alltid ha musens egen programvara för att koppla knappar, eller finns det nåt generiskt sätt att styra olika knappar på en godtycklig USB-mus (som trots allt är ganska lika från OS:et sett) till olika funktioner?

En vanlig 3 knappars mus behöver inga extra drivrutiner, OSX hittar dom direkt.

För att programmera knapparna så behöver man tilverkarens programvara, speciellt när det gäller knapp 4 och uppåt.

Vet flera Mac-användare som slängt apples en knapps mus och istället använder 3knapps möss från ex. Microsoft eller Logitech

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Jag kör en MX1000 på min MBP, funkar hur bra som helst...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag har förutom vanliga vänster, höger och mittknapp+scroll även systemvolym upp/ner, play/pause i iTunes, förra/nästa låt i iTunes, F9, samt framåt/bakåt i Safari.

Edit: Glömde sidoscrollen.

Permalänk
Medlem

Har inte tillverkaren något program för att ställa in knapparnas funktion fungerar USB Overdrive bra.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Mac OS har haft stöd för flera musknappar innan Windows hade stöd för mus

Apple har tagit idén om flera musknappar från andra också.
T.ex hade datorn Xerox Alto tre musknappar redan vid 1974.

edit: 1972 var det visst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Apple har tagit idén om flera musknappar från andra också.
T.ex hade datorn Xerox Alto tre musknappar redan vid 1974.

edit: 1972 var det visst

Om du vet historien med Xerox och Apple så vet du också hur det gick till.
Xerox var först ja, men Xerox ville inte använda deras egna déer som Ethernet och mus, samt GUI. Så de bjöd in Steve Jobs. Steve Jobs som redan lanserat den första persondatorn, Apple I och tog över världen med Apple II. Han tog till sig det och köpte konceptet från Xerox samt en hög med utvecklare från Xerox och skapade Lisa.

Att Apple bara använde en musknapp har med att man inte behövde använda fler
Så fortsätter det idag också. Jag använder ingen mus med flera musknappar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om du vet historien med Xerox och Apple så vet du också hur det gick till.
Xerox var först ja, men Xerox ville inte använda deras egna déer som Ethernet och mus, samt GUI. Så de bjöd in Steve Jobs. Steve Jobs som redan lanserat den första persondatorn, Apple I och tog över världen med Apple II. Han tog till sig det och köpte konceptet från Xerox samt en hög med utvecklare från Xerox och skapade Lisa.

Att Apple bara använde en musknapp har med att man inte behövde använda fler
Så fortsätter det idag också. Jag använder ingen mus med flera musknappar...

Jo, jag vet hur det gick till, men det var fortfarande inte Apple som var först.

Apple II tog inte över världen, förstår inte hur du menar!?

Antalet musknappar du eller Apple använder är jag inte direkt intresserad av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Jo, jag vet hur det gick till, men det var fortfarande inte Apple som var först.

Apple II tog inte över världen, förstår inte hur du menar!?

Antalet musknappar du eller Apple använder är jag inte direkt intresserad av.

Apple var faktiskt först att sälja datorer med mus, och gui för den delen.

Hur menar du att Apple II inte tog över världen? Fanns ju inte direkt gott om kunkurrenter, innan IBM PCn, men det var ju ett bra tag senare.

Om du inte är intresserad utav hur många musknappar Apple använder, vad fan gör du i en tråd som handlar om det då?

Permalänk
Medlem

Windows i sig använde sig inte av mer än en musknapp innan Windows 95 kom.
Mac OS X har utan speciella drivrutiner stöd för över 200 musknappar om nån nu skulle råka ha en mus med så många knappar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Hur menar du att Apple II inte tog över världen? Fanns ju inte direkt gott om kunkurrenter, innan IBM PCn, men det var ju ett bra tag senare.

Det fanns konkurenter, man kunde köpa "piratkopior" av Apple ][ (inte II ) som var betydligt billigare. På den tiden fanns också ABC80 som var en konkurent.

Ingen av dessa hadde en Mus, man kunde till Apple ][ köpa 2st gamepads så att man kunde spela pong. Det fanns inte heller ett GUI utan man hamnade i en Basic tolk direkt, så det vara bara att börja "knacka" basic.

Det fanns också en Apple III men den slog inte, däremot gjorde Apple LISA som var den första datorn Apple gjorde med ett GUI (dom "lånade" frisk av Xerox till denna) och OS'et var det som numera heter MacOS Classic.

Men men, nu var detta inlägg en liten nostalgitrip och var OT.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD

Det fanns också en Apple III men den slog inte, däremot gjorde Apple LISA som var den första datorn Apple gjorde med ett GUI (dom "lånade" frisk av Xerox till denna) och OS'et var det som numera heter MacOS Classic.

Lisa var ett kommersiellt misslyckande, och jag skulle vilja säga att GUI slog igenom med den första Macintoshen.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

min macintosh II funkar fortfarande, riktigt kul att ibland sitta vid den o känna lite datanostalgi. vi hade till o med en väska, som var sydd just för dessa datorer, så att man kunde bära med dem

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive