Linspire förinstallerade datorer nu i stormarknaden.

Permalänk
Medlem

Linspire förinstallerade datorer nu i stormarknaden.

det tog ett tag men nu finns det Linux (Linspire) förinstallerat i datorer som säljs i den svenska stormarknaden... tänker dock inte länka till någon då jag inte vill bli anklagad för smygreklam...

hur tror ni detta kommer att påverka folk? ... Linspire på en enkel dator för 3000:- dock med 200GB hårddisk och 512MByte ram men en slö 850MHz processor ... kan det rulla på ändån om man ska surfa med datorn och lyssna lite på musik?

nu kanske Linux äntligen kommer in i dom svenska folkhemmen på allvar... att använda Linspire för att surfa med, kolla på film, lyssna på musik bör väl inte vara krångligare än med WinXP...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Prövade Linspire en gång, skitlätt. Jag tror absolut att vanliga svenssons skulle kunna klara av det.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Kul att marknaden börjar ta Linux på allvar. Fast synd att det var just Linspire de har valt som dist.
Tycker inte den känns riktigt "linux"

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Håller med, det skulle vara trevligare med en annan distrution. Linspire har man inte hört mycket gott om.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att de valt en dist som inte är ett "nördval". Det är precis det Linux behöver för att lyfta, något som är lätt, ser relativt stilrent/avancerat/plastigt (välj själv, alla har ni fördomar ) och som inte är så fast i tänket kring att det ska vara avancerat. Finns kanske bättre distar, men Linspire känns som ett hyfsat bra startval.

Nu kommer någon säga att "Det ska vara mer avancerat med Linux" och till det svarar jag "Bara om du vill att Linux aldrig ska etablera sig rejält".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag är glad att de valt en dist som inte är ett "nördval". Det är precis det Linux behöver för att lyfta, något som är lätt, ser relativt stilrent/avancerat/plastigt (välj själv, alla har ni fördomar ) och som inte är så fast i tänket kring att det ska vara avancerat. Finns kanske bättre distar, men Linspire känns som ett hyfsat bra startval.

Nu kommer någon säga att "Det ska vara mer avancerat med Linux" och till det svarar jag "Bara om du vill att Linux aldrig ska etablera sig rejält".

Håller faktiskt med. Det är för svårt för att "vanligt" folk ska kunna steget. Linspire är ju helt ok val då. Och de som vill ha mer avancerade distar är oftast redan iaf lite instatta i det hela.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Helt klart, har väl till viss del att göra med hur man är som datoranvändare, de flesta är ju ändå vana vid att bara behöva peka och klicka för att få saker gjorda, vilket gör att det nog behövs någon slags hybrid (om man nu kan kalla Linspire för det) mellan vanliga Linuxdistributioner och Windows för att få folk att sakta men säkert lära sig hur man gör saker i terminaler.
Krävs ju dessutom en viss kunskap om hårdvara för att klara av kerneluppdateringar och faktist veta exakt vad man behöver och att man har tid, det är ju ändå inte alla som har tid att bara sätta sig ned och lära sig ett helt nytt operativsystem.

Permalänk
Medlem

Fol vet inte i alämenhet vad begräppen: gpl/gnu , linux . opensource betyder. Det finns en fara att folk kommer att se gnu/linux som en billig version windows vilket jag verkligen hoppas inte händer.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag hellre se Ubuntu. Inte nog med att Linspire har vissa tveksamheter vad gäller rootkontot, det kostar dessutom pengar (om än lite pengar i jämförelse med Windows).

Däremot tror jag stenhårt på att allt som innebär konkurrens på operativsystemsmarknaden är bra. Dels därför att Microsofts marknadsandelar sänks, och dels för att folk får upp ögonen för att det faktiskt finns alternativ. Idealet vore om folk började fråga sig "vilket operativsystem vill jag ha?" istället för "vilken sorts Windows behöver jag?".

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag antar att en del av dessa kommer att få nån piratversion av windows på sig istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag antar att en del av dessa kommer att få nån piratversion av windows på sig istället.

Datorerna menar du? Varför tror du det?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Datorerna menar du? Varför tror du det?

Det finns nog mindre nogräknade som ser det som ett tillfälle att få en färdgbyggd dator till paketpris utan att behöva betala för nån "onödig" windowslicens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det finns nog mindre nogräknade som ser det som ett tillfälle att få en färdgbyggd dator till paketpris utan att behöva betala för nån "onödig" windowslicens.

Ja, det gör det nog. Vems problem är det och vad hade du tänkt vi skulle göra åt det?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

kunde vart lite finare med en annan dist (typ ubuntu), men det är helt klart ett steg i rätt riktning

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

säljer dom bärbara med linux också? ja ska införskaffa en laptop snart... (vad finns det annars för företag som säljer bärbara där man slipper betala för windows?

Permalänk
Medlem

tror nog inte hårdvaran i den dator som jag menade i det onämnda varuhuset skulle klara av windowsXP så där värst bra ... med tanke på processorn... men visst finns där en risk att folk köper datorer och sen installerar piratkopierat operativsystem... men det bör nog inte vara något större problem än när folk köper datorer ifrån nätbutiker där du kan välja bort operativsystem...

fördelen med att köpa en dator med just Linspire förinstallerat är ju också att det bör inte vara några som helst problem att installera en annan Linux dist. som då exempelvis Ubuntu.

sen ska också tilläggas att det är av supportval som Linspire just valdes till denna datorn. dom har en rätt utbyggd supportverksamhet.

det är nog det som även är en av dom större nackdelarna med andra Linux dist. finns ingen direkt support för det och folk är inte vana vid att söka sin egen information utan vill att någon annan gör det och berättar för dom ... eller så är det pga lathet...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar Linspire då?

Permalänk

Bara Linspire:
$49,95 (bara nedladdning) eller $59,95 för att få det i ett retail-packet.

Linspire med ett års tillgång till CNR (något som verkar vara Linspires motsvarighet till repository):
$89,95 (nedladdning) eller $99,95 för att få det i ett retail-packet.

Plus ytterligare $19,95/år för att ha tillgång till CNR (sedan finns också CNR Gold för $49,95/år)...

EDIT: En del av informationen om CNR från Linspire's hemsida:

Citat:

CNR stands for "click and run". It is a software delivery service designed for Linspire users that makes it easy to install Linux software.

With the CNR Service you can install more than 2,000 FREE Linux software titles direct from the CNR Warehouse - all with just a single click.

Permalänk
Medlem

fan det vart ju dyrt ändå för bara ett sketet OS, varför inte bara köra på nåt gratis istället?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag skulle då gärna vilja se en linuxoptimerad laptop, där man slipper bekymmer med stöd för hårdvaran
(min inbyggda kortläsare funkar t.ex. inte i linux)
Jag finner det då lite udda att det verkligen inte kan vara lukrativt för hårdvarutillverkarna att göra en dator som faller *nixanvändare i smaken, eller så vågar inte testa marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns HP-laptops med ubuntu. vet dock inte ifall dessa finns att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quod
(vad finns det annars för företag som säljer bärbara där man slipper betala för windows?

Apple?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない