Microsoft nära att släppa mp3-spelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är sällan så pass stora företag får ut särskilt bra proukter av jusst den anledningen att de måste anpassa produkten till alla (i princip omöjligt) och därför finns det alltid nischade produkter som är bättre. Apple har ju löst det genom att anpassa folket till deras produkt istället för deras produkt till folket

Det är där min poäng ligger. Ett företag av storlek har svårare att få ut en produkt som passar alla, det är mycket sant. Men man ska ändå kunna förvänta sig att de gör det, annars hör de ju itne hemma på den nivå de är... Deltagare i OS ska prestera bättre än den lokala lilla bakgårdsklubben, även om det är samma sport. Och klarar de inte av det (Vilket MS sällan gör) så ska de ju ha skit för det rent ut sagt. Och givetvis ska de har mer kritik för en produkt som inte håller måttet än vad lillföretaget ska ha för samma sak. Misslyckas lillla kvarterstillverkaren med någonting så har det oftast en anlening... dåligt koncept, bristande resurser, dåligt med erfarenhet med mera... Stora företag däremot har inte de ursäkterna när de har de resurser de har, och när de sen då ändå inte lyckas framföra en produkt som håller den nivå den borde så är det ju klart att de ska ha mer kritik för det än när han den lilla kvartersnissen misslyckas... Ju större de är destu hårdare faller dem så att säga, även om misstaget de gör är det samma (bananskal? ^^ )

Och visst är mycket ogrundat idag, och omvänd fanboyism som du säger, men mycket av det är välförtjänt det med... hade de hållt sig på den nivå de själva satt sig så hade det nog inte funnits lika många av dessa omvända fanboys eller vad man ska säga. MS får stå ut med mycket skit av fel anledningar, men skiten uppstår inte av sig själv, utan har någonstanns en grund (även om den ibland är mycket svag, vek och långt bort)

Det där om Apple är nog det sannaste jag hört tror jag ^^
Jag personligen gillar inte ipod... För mycket krimskrams. Den enda ipod jag gillar är shuffle, och den gillar jag enormt mycket. Just för att den är renskalad på allt BS man inte behöver och har riktigt bra batteritid. Men ändå har jag aldrig sett mycket av några apple-reklamer... Visst, butiksannonser och annat men nästan inga reklamkampanjer, vilket gör det lite svårt att förklara dess popularitet med annat än kund -> kund baserade rekomendationer (reklam spelar ju dock in också, troligen rätt mycket). Och att sälja produkter ryktesvägen så att säga är ju svårt, riktigt svårt, vilket gör att jag faktiskt måste ge apple en eloge för det, för även om ipod egentligen itne är så himmla bra, så faller den uppenbarligen kunderna i smaken, vilket är precis vad som är poängen. Sen att det på senare tid blivit hippt och "inne" med ipods är ju en till såndär sorglig fluga precis som märkeskläger, slitna jeans slickade frisyrer var... enda anledningen till att den är kvar är nog att ingen annan fått fram en produkt med genomslagskraft på samma nivå...

Så nu när MS släpper mp3-spelare så tror jag de kan få fram en bra produkt, ingen tvekan. Men jag tror också mycket lär gå åt skogen då de ännu, efter alla år, är riktigt kassa på marknadsföring, för att inte tala om kundrelationer, så rätt många lär nog avfärda den just för att det är MS som gjort den. Sen tror jag ju också att deras besatthet av att kontrollera sina kunder kommer göra spelaren mer eller mindre värdelös för oss som vet vad vi vill ha, vilket gör att den får ännu mindre chans... tyvärr.

Edit**
Kom precis på en enligt mig rätt bra formulering på skillnaden mellan ms och apple när det komemr till kundrelationer...

Apple står och ger kunderna små ledtrådar och anledningar till att hoppa utför stupet, de är det onda lilla samvetet. MS istället går fram och knuffar på vilket gör att inte lika många vill hoppa...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kul att se att en del fortfarande kommer ihåg hur det har varit sen Microsoft släppte Windows 95.
För er som inte hade kommit nära ett tangentbord då kan jag meddela att blåskärm inte var något som hände en del klantiga stackare ibland.
Det hände ALLA, HELA TIDEN!
För att inte säga att det förtsatte att vara ett problem fram till Xp SP2, då det har blivit lite bättre (även om viss hårdvara inte kan med att man kör SP2 och att man isåfall måste köra SP1 och ta dom småbuggarna istället för att få blåskärm varje gång man startar datorn).
Så om någon kommer och skriker blåskärm så fort Pyttemjuk kommer med en ny produkt så är det enbart erfarenheten som säger att så kommer det att bli.
Har inget med omvänd fanboyism att göra eller att Microsoft har en överväldigande marknadsandel.
Bara erfarenhet....

Skulle kunna gå in mer på varför dessa blåskärmar och totala systemhängningar dök upp så ofta men om vissa inte inser de bakomliggande fakta som gör att MS blir fällda i EU så kommer det inte att göra nån skilland.

Såja.. nu mår jag bättre, hur mår ni?

Permalänk
Medlem

det där att dela musik mellan mp3spelare har jag tänkt på förut... det är ganska smart.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

belga
Då är vi rätt överens i alla fall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IQTRM
Kul att se att en del fortfarande kommer ihåg hur det har varit sen Microsoft släppte Windows 95.
För er som inte hade kommit nära ett tangentbord då kan jag meddela att blåskärm inte var något som hände en del klantiga stackare ibland.
Det hände ALLA, HELA TIDEN!
För att inte säga att det förtsatte att vara ett problem fram till Xp SP2, då det har blivit lite bättre (även om viss hårdvara inte kan med att man kör SP2 och att man isåfall måste köra SP1 och ta dom småbuggarna istället för att få blåskärm varje gång man startar datorn).
Så om någon kommer och skriker blåskärm så fort Pyttemjuk kommer med en ny produkt så är det enbart erfarenheten som säger att så kommer det att bli.
Har inget med omvänd fanboyism att göra eller att Microsoft har en överväldigande marknadsandel.
Bara erfarenhet....

Skulle kunna gå in mer på varför dessa blåskärmar och totala systemhängningar dök upp så ofta men om vissa inte inser de bakomliggande fakta som gör att MS blir fällda i EU så kommer det inte att göra nån skilland.

Att påstå att det var ett problem till XP SP2 är bara skitsnack och troligen något du bara tar upp pga. egna erfarenheter.

NT, W2k och XP är stabila system i grunden. En klar majoritet av alla krasher beror på drivrutinerna.

Förstår inte vad du menar, blåskärmarna har ju absolut inget alls med rättegångarna att göra.

Permalänk
Medlem

Ahh, det var lite luddigt.
Jag tog upp rättegångarna eftersom dom hade blivit talade om tidigare i tråden,
inte som något som hade med blåskärmar att göra.
Och att SP2 inte har problem kan du väl inte tro själv?
Mängder med OEMdatorer blev helt hattifnattiga om man uppgraderaderade till SP2 när det kom ut, även om man gjorde en ren installationfrån en SP2skiva.
Det var så illa att när dom satte igång sina datorer så var det första som visades efter BIOS en blåruta.
Har för mig att det var nån inkarnation av Dell som hade det men jag kan inte svära på det.
Iallafall så var inlägget menat som en humoristisk sidvinkel men det verkar som att jag drev bort i ett mindre utbrott jag inte visste att jag hade i mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Har monopol? Jaha? Inte deras fel att dom råkar ha "monopol", dom skapade en produkt som dell, hp, fujitsu osv använder som oem produkt i deras datorer.
Ska då Microsoft bli anklagade för "monopol" bara för att andra företag har bestämt sig för att använda deras produkt istället för andras?
Det finns många andra produkter som liknar/är bättre än microsofts produkter så nej du har tyvärr fel, microsoft kan inte ha monopol eftersom konsumenterna har flertalet val.

Det fungerar inte så i praktiken, jag ser inte många som sitter med Linux/Mac OS X, och därmed inte många som letar efter alternativ till t.ex. Windows. Om Nisses Musik skulle släppa den bästa musikspelaren någonsin, och Microsoft släppa en betydligt sämre, så skulle ändå Microsoft tjäna mångdubbelt mer eftersom dom har råd att marknadsföra sin produkt ordentligt, och de är dessutom rejält etablerade. Ungefär som det är med iPod nu, jag har aldrig tyckt om den så värst mycket, och tycker inte alls att det är nåt speciellt eller revolutionerande med den, ändå köper >50% den.

mada: även om Microsofts bara skulle funka i Windows Media Player så tror jag att dom skulle fixa ett sätt att koppla in den i en Mac också, och att säga att den funkar i Linux är bara "lögn", eftersom dom själva inte fixat det stödet, så isåfall kommer man kunna säga det om Microsofts maskin också.

Permalänk
Medlem

man hallå, är det inte lite sent för microsoft att tillverka en "ipod-dödare" nu?

liksom tycker att själva "mp3-spelaren" var någon slags hipp grej som kom och gick...min mp3-spelare ligger bra hemma och skräpar nu, använder den bara när jag är ute och springer ibland.

och ska man bara ha mp3-spelaren för att lyssna på kan man ju lika gärna köpa en vanlig billig simpel utan en massa onödiga funktioner som att titta på bilder m.m. de funktionerna finns det ju så det räcker i mobiltelefonerna.

Permalänk
Medlem

En mp3-spelare har väl aldrig varigt hipp i sig?

Det har väl alltid varigt själva funktionen man varigt ute efter?