Ursprungligen inskrivet av echo
Det är sällan så pass stora företag får ut särskilt bra proukter av jusst den anledningen att de måste anpassa produkten till alla (i princip omöjligt) och därför finns det alltid nischade produkter som är bättre. Apple har ju löst det genom att anpassa folket till deras produkt istället för deras produkt till folket
Det är där min poäng ligger. Ett företag av storlek har svårare att få ut en produkt som passar alla, det är mycket sant. Men man ska ändå kunna förvänta sig att de gör det, annars hör de ju itne hemma på den nivå de är... Deltagare i OS ska prestera bättre än den lokala lilla bakgårdsklubben, även om det är samma sport. Och klarar de inte av det (Vilket MS sällan gör) så ska de ju ha skit för det rent ut sagt. Och givetvis ska de har mer kritik för en produkt som inte håller måttet än vad lillföretaget ska ha för samma sak. Misslyckas lillla kvarterstillverkaren med någonting så har det oftast en anlening... dåligt koncept, bristande resurser, dåligt med erfarenhet med mera... Stora företag däremot har inte de ursäkterna när de har de resurser de har, och när de sen då ändå inte lyckas framföra en produkt som håller den nivå den borde så är det ju klart att de ska ha mer kritik för det än när han den lilla kvartersnissen misslyckas... Ju större de är destu hårdare faller dem så att säga, även om misstaget de gör är det samma (bananskal? ^^ )
Och visst är mycket ogrundat idag, och omvänd fanboyism som du säger, men mycket av det är välförtjänt det med... hade de hållt sig på den nivå de själva satt sig så hade det nog inte funnits lika många av dessa omvända fanboys eller vad man ska säga. MS får stå ut med mycket skit av fel anledningar, men skiten uppstår inte av sig själv, utan har någonstanns en grund (även om den ibland är mycket svag, vek och långt bort)
Det där om Apple är nog det sannaste jag hört tror jag ^^
Jag personligen gillar inte ipod... För mycket krimskrams. Den enda ipod jag gillar är shuffle, och den gillar jag enormt mycket. Just för att den är renskalad på allt BS man inte behöver och har riktigt bra batteritid. Men ändå har jag aldrig sett mycket av några apple-reklamer... Visst, butiksannonser och annat men nästan inga reklamkampanjer, vilket gör det lite svårt att förklara dess popularitet med annat än kund -> kund baserade rekomendationer (reklam spelar ju dock in också, troligen rätt mycket). Och att sälja produkter ryktesvägen så att säga är ju svårt, riktigt svårt, vilket gör att jag faktiskt måste ge apple en eloge för det, för även om ipod egentligen itne är så himmla bra, så faller den uppenbarligen kunderna i smaken, vilket är precis vad som är poängen. Sen att det på senare tid blivit hippt och "inne" med ipods är ju en till såndär sorglig fluga precis som märkeskläger, slitna jeans slickade frisyrer var... enda anledningen till att den är kvar är nog att ingen annan fått fram en produkt med genomslagskraft på samma nivå...
Så nu när MS släpper mp3-spelare så tror jag de kan få fram en bra produkt, ingen tvekan. Men jag tror också mycket lär gå åt skogen då de ännu, efter alla år, är riktigt kassa på marknadsföring, för att inte tala om kundrelationer, så rätt många lär nog avfärda den just för att det är MS som gjort den. Sen tror jag ju också att deras besatthet av att kontrollera sina kunder kommer göra spelaren mer eller mindre värdelös för oss som vet vad vi vill ha, vilket gör att den får ännu mindre chans... tyvärr.
Edit**
Kom precis på en enligt mig rätt bra formulering på skillnaden mellan ms och apple när det komemr till kundrelationer...
Apple står och ger kunderna små ledtrådar och anledningar till att hoppa utför stupet, de är det onda lilla samvetet. MS istället går fram och knuffar på vilket gör att inte lika många vill hoppa...
Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.