Permalänk
Medlem

Storlek för LinuX(Kubuntu)

Hey!

Jag tänkte formatera min dator IGEN!, hata windows.... och slänga in meitt hederliga Linux...(dapper Drake)

Frågan är denna... vad bör man/jag ha för storlekar på mina partioner för att de ska gå så fort o smärtsamt som möjligt? räcker det med
4gb /root
5gb /home
1gb /swap
tror ni?

C Spec:
P4 2,8Ghz
512mb DDR

MvH
Lën

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

4gb / är väldigt lite. Antar att du inte menar /root.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

4gb som root partion borde fungerar men det lär bli snålt med utrymme.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill snåla med utrymme?
Bara bränning av en dvd kräver ju ett antal gig ledigt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Så liten / utan separat /usr tycker jag är för lite för ett fullfjärdrat desktopsystem.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni man borde ha ledigt och köra under? som de ser ut nu så har ja 11gb ledigt på min snabba disk....

om man säger så här så var det ett gaaaanska lång tag sen jag körde linux... (update, update)

men det som jag kommer att köra i huvudsak är väl alla normala saker som inte har med kontor att göra (skriva o jobba osv.. ) mer nöje och vardagsbruk... mejl, dl, film, säker surf o allt annat..
alla ordbehandlings grejer och arbete gör jag i huvudsak i windows dock... så jag kommer inte spara så mkt personliga saker om man säger så.. utan allt som man drar ner hamnar på min externa disk... :)..

mkt tacksam för svar på lämpliga partineringsförslag av er som är nuvanrande vardagsanvändare..... (antal GB per partion osv.)

Även tacksam för annan info som är bra.

Ps. tänkte köra de nya "XGL" eller va de nu hette om de kan vara till nått värde...

MvH
Lën

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Inaktiv

om du inte ska så mycket "personligt" kan du ju dra ner på /home och lägga det på / eller /usr

Permalänk

Jag skulle nog lägga ett gig som swap och sedan resten som /. Med andra ord strunta i en separat /home.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är det inte overkill att ha dubbelt så mycket swap som RAM?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Rätta mig om jag har fel, men är det inte overkill att ha dubbelt så mycket swap som RAM?

Det beror på vad man gör. Det är aldrig fel att ha en stor swap som livlina (även om det ofta in är nödvändigt i Linux). Men som vanligt är inte lösningen mer swap när man behöver mer minne.

Så, ett gig swap kanske kan vara aningen mycket. 500M skulle nog räcka rätt långt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det beror på vad man gör. Det är aldrig fel att ha en stor swap som livlina (även om det ofta in är nödvändigt i Linux). Men som vanligt är inte lösningen mer swap när man behöver mer minne.

Så, ett gig swap kanske kan vara aningen mycket. 500M skulle nog räcka rätt långt.

Tack för alla goda svar gott folk :D... jag är påväg tillbaka :D...

1GB swap kör jag på,, kör enl. klassikern 2x ditt ram om de understiger "512-1024"

MvH
Lën

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden: installerade ubuntu i förrgår satte då 4Gb till /root och 18 till /home var det knasigt? Jag trodde inte root var mer än Kerneln och program som följde med. Apt-get är riktigt smidigt men jag har ingen aning om vad som händer. Förstår mig inte på vad som ligger var i systemet, är windows-skadad antagligen... Om det var helt knas att göra så går det att fixa utan att installera om?

edit:nåt som inte stämmer med texten hmm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Lånar tråden: installerade ubuntu i förrgår satte då 4Gb till /root och 18 till /home var det knasigt? Jag trodde inte root var mer än Kerneln och program som följde med. Apt-get är riktigt smidigt men jag har ingen aning om vad som händer. Förstår mig inte på vad som ligger var i systemet, är windows-skadad antagligen... Om det var helt knas att göra så går det att fixa utan att installera om?

edit:nåt som inte stämmer med texten hmm...

Så gott som alla program kommer hamna någonstans under /usr, därför bör man antingen ha en ganska stor root-partition eller ha en liten root och en separat user. Det går dock att fixa i efterhand genom att skapa en ny partition, kopiera över hela /usr till den och sen montera den som /usr.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att det är skillnad mellan /root och / (som kallas rooten).

Permalänk
Medlem

passar väl på att fråga..

Kör själv med 5gb som / och 15gb som /home.
Har en del utrymme som jag kan frigöra från en ntfs-partition (typ 20gb iaf), men hur tycker ni man ska göra? Vill dock inte ha en massa separata partitioner som /root eller /usr då jag redan har 7st partitioner på disken..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
passar väl på att fråga..

Kör själv med 5gb som / och 15gb som /home.
Har en del utrymme som jag kan frigöra från en ntfs-partition (typ 20gb iaf), men hur tycker ni man ska göra? Vill dock inte ha en massa separata partitioner som /root eller /usr då jag redan har 7st partitioner på disken..

Vänta och se? När din root-partition börjar bli full kan du ju utöka den (om filsystemet du kör tillåter det)

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

tog o la till 5gb extra på / och /home så man har lite att använda. Har knappt någon nytta av utrymmet där det låg innan ändå..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower