Permalänk
Medlem

Musikdator styrning

Funderar på att bygga en musikdator i stil med denna http://floppystereo.blogspot.com/ , dock tycker jag konseptet med att välja musik genom disketter, så jag skulle behöva förslag på andra sätt att styra, har ingen skärm till den, mer än en lcdskärm på 4x20 som jag tänkte ha som statusskärm. Att riva ett tangentbord och bara använda några knappar har jag funderat på, men utan skärm så vet du man endå inte vad man väljer.

Brainstorma gärna, även dumma idéer kan leda till genialiska saker.....

Permalänk
Medlem

knappar via serie/paralellport? telnet, VNC, webinterface (om du kör MPDeamon).

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väk fjärrskrivbordet från någon annan burk. Överkurs är samma fjärrskrivbord från en smartphone eller pda

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Mjo, de är ju inte dumma idéer, serie-portsknappar har ja tänkt på(play/pause, next, previous), men de blir ju jobbigt om man har en playlist med några tusen låtar.

Tanken är att min mor ska ha den, som en "nätverksspelare" till sterion, så den ska ska vara simpel, att gå till en annan dator för att byta låt blir lite för mycket, den ska vara mer en del av sterion...

Permalänk
Medlem

har du cash så:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321328

men du får nog kompromissa nånstans..

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Lie saftigt, har inte nån stor budget direkt...

Permalänk
Medlem

skaffa en fjärkontroll till burken, borde ju funka till att iaf byta låt och så.
Kjell har en lite smidig sak för 299 kr art. nr. 31481

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk
Medlem

Själva låtbytet är inget problem, men de är att lät kunna välja vilken låt man vill i en lång spellista, utan att behöva välja next song tills man hittar den...

Permalänk
Medlem

Kanske nåt smaaart program som sorterar musiken i "ABC" och sedan artistnamn.. Därefter så visar LCD displayen aktuell katalog (Tex A) och sedan är det ju bara bläddra med artisterna... Och sedan välja låt..

Det är ju lite lättare än att ha en enda stor katalog med 16.000st låtar i..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Testade Remotefunktion i en Sony Ericssontelefon idag, De funkade kanon, förutom att man inte ser playlisten.

Dock hittade jag ett annat program som skulle fylla precis den funktion jag söker, http://mtvoid.com/index.html Men de kräver en telefon me smartphone 60, å dom är inte så billigare, men de verkar vara de vettigaste alternativet hittils

Dedär med att visa kategori är ju helt okej, eller helt enkelt ha en playlist för varje artist, lite som på en vanlig mp3-spelare, men hur man byter playlist smidigt utan skärm å tangentbord vet ja inte....

Permalänk
Medlem

Köp en ipod och kör med itrip eller liknande (nåt som skickar trådlöst till stereon, eller med trådar om det skulle passa). då ser du ju spellistorna på ipoden. Blir kanske lite dyrt men du slipper ju dator och så kan din mor använda ipoden annars oxå.

Permalänk
Medlem

Skulle jag vill ha en mp3spelare skulle jag köpa en annan, gillar inte Ipod, men de är inte de jag är ute efter, aja, lägger väl ner om de inte finns nått smidigt sett...

Permalänk
Medlem

en billig PDA (ebay) med WiFi och fjärrskrivbord/VNC/annat smidigt interface. vad har du för budget?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

men bara lära sig snabbt knapparna i winamp o bara har burken i pluggad o gör att den inte haltar på några eeor i boot .. endast ha ett tangentbord inkopplat o ha winamp på autostart

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nån bestämd budget har jag inte, de är mer ett hobbyprojekt jag funderat på, så att lägga några stora pengar på de känns inte så, roligt.... men ja, dedär me PDA har jag funderat på tidigare.... Ska kolla upp de lite bättre...

Permalänk
Medlem

Varför ska du ens ha en skärm? din Mor är väll skrivkunnig..

Det är ju bara att ha ett trådlöst mini/media tangentbord och Winamp på autostart, sen är det ju bara trycka på J o knappa in artist namnet

Permalänk
Medlem

Tanken var att ja bara skulle ha en liten burk stående nånstans, å ja har ingen skÄrm över....

Permalänk
Medlem

jag gjorde en musik dator, som jag kopplade en ir-mottagare till och sen satte jag foobar och winlirc som autostart och sen lysnna jag på webradio. typ 3 stationer bara för att slippa bläddra igenom onödigt många låtar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
en billig PDA (ebay) med WiFi och fjärrskrivbord/VNC/annat smidigt interface. vad har du för budget?

Finns fjärrskrivbord programet från början på PDA? eller finns det något ställe man kan ladda hem de? Sitter på en HTC S710 å vill styra min dator

Permalänk
Medlem

vore coolt med röststyrning, så att datorn spelar upp den låt som man säger

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bastg
vore coolt med röststyrning, så att datorn spelar upp den låt som man säger

Det tror jag faktiskt inte är en sådan dum ide. Du borde testa med något röststyrningsprogram, jag tror det kan fungera ganska bra. Det blir ju dessutom billigt då du bara behöver plugga in en mikrofon. Du kan ju lägga in så ordet "sök" kör "J" på winamp och sedan får din mor bokstavera. Borde funka.
Bra idé bastg!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Saling Clicker fungerar till nästan alla mobiler, behövs bara en liten billig blåtandmottagare för 100 spänn. Med Sailing Clicker ser man låt, välja artist, spellista osv.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7