Permalänk

MacBook RAM

Ska köpa en MacBook. Bägge butikerna jag pratat med rekommenderar att jag ska komplettera med RAM minne i form av 1 st 256 + 1 st 1024 alltså totalt 1,25 GB RAM.

Min fråga är om jag förlorar prestanda genom att ha två olika storlekar på minnesmodulerna?

I så fall kommer jag bestycka den med 2x512 eller 2x1024.

-- Daniel

Permalänk

Apple rekommenderar dig att ha matchande minnen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303407

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

har du råd, köp 2x1024. det äre värt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Du tjänar prestanda att ha två lika rammoduler, samtidigt tjänar du på att 1024+256mb är 256mb mer. Så det spelar typ ingen roll.
Fördelen med 1024+256 som jag ser är att det blir enklare att uppgradera till 1024x2 i framtiden om man vill det.

Permalänk
Citat:

[i]Fördelen med 1024+256 som jag ser är att det blir enklare att uppgradera till 1024x2 i framtiden om man vill det. [/B]

De va väl lite så de i butiken såg det oxå...

-- Daniel

Permalänk
Medlem

jag skulle tro att 2x512mb i allmänhet presterar bättre, eller åtminstonde inte sämre, än 256+1024mb totalmängden till trots, men det beror ju så klart på exakt vad man brukar pyssla med.
boven i dramat är som alla vet den integrerade gpun som snor åt sig rejält med minnesbandbredd. sync dual-channel hjälper upp den biten även om chipsetet faktiskt klarar av async dual-channel också...

edit: de jag hört klaga på grafikprestanda (i guiet odyl) har uteslutande kört omatchade stickor...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Enligt nån tråd på 99mac.se (som jag tyvärr inte kan hitta just nu, de skrev väl för övrigt ändå bara om något de hittat någon annanstans på nätet. så man kan ju pröva att söka) så varierade prestandavinsten med två likadana minnen en del. Från någon enstaka procent i "vanliga" program till typ 30-40% i quake och liknande. Så om du inte känner dig väldigt säker (eller tänker spela väldigt mycket spel, men då är nog macbook fel dator ändå) på att du inte kommer uppgradera till 2 gig någon gång så lönar det nog sig att köpa 1 gig separat och köra 1,25 gig tills vidare.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är med dom nya MacBook maskinerna men Apple har en tendens till att ha en minnesplats lätt åtkomlig medans den andra är gömd och man får plocka bort andra saker (cpu''n) för att komma åt den.

Kan vara av denna anledning som butiken inte vill byta det mindre minnet eftersom det sitter på platsen som inte är lätt åtkomlig.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Nu vet jag inte hur det är med dom nya MacBook maskinerna men Apple har en tendens till att ha en minnesplats lätt åtkomlig medans den andra är gömd och man får plocka bort andra saker (cpu''n) för att komma åt den.

Kan vara av denna anledning som butiken inte vill byta det mindre minnet eftersom det sitter på platsen som inte är lätt åtkomlig.

Hum. Detta var ganska länge sedan då, va? Min TiBook är ju ett antal år nu, och den har bägge minnesslottarna under tangentbordet. Samma sak med min iBook...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Frågan är väl lite vad du ska göra med datorn. Ska du mest surfa och inte använda till mer krävande applikationer spelar det inte så rackans stor roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Hum. Detta var ganska länge sedan då, va? Min TiBook är ju ett antal år nu, och den har bägge minnesslottarna under tangentbordet. Samma sak med min iBook...

Det var ett tag sedan jag behövde byta/öka minne på en Mac och det kan ha varit en iMac (bollen) jag gjorde det sist på.

Men men enligt denna sidan http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721 så är det enkelt att byta minne på en Macbook så varför inte skaffa 2 lika stora minneskort (2x1024) direkt?

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Testa först med 256+1024. Om du inte är nöjd med prestandan så köper du en 1024-sticka till, det är det värt.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!