Permalänk
Medlem

Lite frågor ang Ubuntu.

Hej, jag testade en live cd med ubuntu på min dator får några dagar sen och jag gillade det skarpt.
Så nu funderade jag om jag skulle instalera det på min dator istället för xp.

Nu till mina frågor:

Chatt program liknaden msn lr nått finns det? och isåf kan man chatta med dom som sitter på windows som har msn?

Skulle man kunna ha windows och lite spel på en annan hdd som man bootar ifrån när man ska på lan ca 2-3 ggr per år lr blir lite sugen på nått spel?

Och hur är det med drivisar till linux? jag var in på tex nvidia där såg jag att det fanns men hittade inga till mitt moderkort(ljud lan mm)

Som ni märker är jag väldigt grön på detta med GNU/linux så ha lite tålamod:P

//Jocke

Permalänk
Medlem

Flera olika chatprogram medföljer och du kan lätt installera flera andra, dock gillar jag Gaim bäst (där kan du dessutom köra flera olika nätverk samtidigt). Det spelar ingen roll vilket OS de du pratar med använder.

Det går bra att "dualboota" för spel. En del spel fungerar direkt under Linux med lite trixande.

Drivisar... testa att installera Automatix det första du gör.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Flera olika chatprogram medföljer och du kan lätt installera flera andra, dock gillar jag Gaim bäst (där kan du dessutom köra flera olika nätverk samtidigt). Det spelar ingen roll vilket OS de du pratar med använder.

Det går bra att "dualboota" för spel. En del spel fungerar direkt under Linux med lite trixande.

Drivisar... testa att installera Automatix det första du gör.

Håller med till punkt och pricka, men har allt jag har pillat in i min dator har linux känt av så jag har aldrig behövt installera några drivrutiner än.. Men annars brukar det alltid finnas en lösning på das internet.

Visa signatur

Hemsida: Alley.se

Permalänk

Det enda man brukar behöva installera är grafikkortsdrivarna, i fall man vill ha 3D-acceleration. nvidia-drivrutinerna är inga problem alls att installera genom synaptic.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv

Ett annat alternativ till Automatix kan vara EasyUbuntu (http://easyubuntu.freecontrib.org/).

Ar lite upp till personlig preferens...

Permalänk
Medlem

Svaren på dina frågor är ja, ja, ja och ja. Välkommen till linuxvärlden!

Mitt tips är att installera Ubuntu först och ställa fler frågor sen. Det mesta löser sig. Vi kan hjälpa dig härifrån, men om du inte är rädd för att prata engelska så finns www.ubuntuforums.org som antagligen är världens bästa supportforum. Det finns många steg-för-steg-guider som berättar hur du gör de lite svårare sakerna.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?