Permalänk

Lämlig serverdist?

Tjo gott folk. Vore tacksam för svar då jag är lite nybörjare på linux (jag har grundläggande kompetens men ingen djuplodande).

Jag har tänkt mig att sätta upp en server hemma. Servern skall användas till följande saker:

PDC - (Domänkontrollant alltså (heter det så i Linux?))
Filserver - För att dela ut material till övriga klienter
Printserver - eh...ja, för att alla ska kunna skriva ut...typ

Allt ovanstående ska väl gå att göra i Samba utan nåt större problem om jag inte missförstått saker och ting alldeles?

Mailserver <-- jag vet att det finns en jävla massa olika men vilken är enklast? Det gäller inte så många konton nämligen (20 max).

Terminalserver - Jag tänkte köra htpc:n mot terminalservern kommer det att funka? Det kan väl inte krävas nån överjävlig prestanda i htpc om allt exekveras på servern? (tänkte mig en fläktlös VIA-maskin alternativt JackPC som htpc nämligen).

Nu till själva kärnfrågan:
Vad ska jag välja för linuxdist? Jag har klurat lite på ubuntu och gentoo då bägge verkar lämpliga med tanke på min kunskap inom linux...
Går det att köra någon av dom distarna med all den funkionalitet som jag vill ha (gärna enkelt dessutom)? Tilläggas bör att jag har planer på att köra i nån form av raidkonfig (level 5 om det går utan problem med nån linuxdist som verkar enkel) på maskinen för att säkra upp materialet som kommer vara lagrat på den.

Finns det kanske någon annan som är bättre med tanke på ändamålet med servern. Iom att jag kommer att köra den som terminalserver så hade det ju varit kul om det var ett grafisktgränssnitt annars så faller ju idén lite grann med TS:es iaf.

Hårdvaruspecen för maskinen är inte klar ännu så jag tar gärna in synpunkter på lämpliga maskiner också (jag har inte ett skit hemma för att göra detta, utan allt kommer att bli nya saker) men det hade ju varit kul att göra det så billigt som möjligt.

Sammanfattning av rörigt foruminlägg:

Går detta alls, eller måste jag köpa MS SBS?
Om inte; Lämplig linuxdist?
Lämplig hårdvara?

Väldans tacksam för svar och synpunkter!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Egentligen funkar vilken som helst linuxdist till det du vill göra, skillnaden är vad som följer med som standard och hur saker och ting är confat.

För min del skulle det nog bli gentoo, då man lär sig mycket med den disten, samt man har många valmöjligheter.

Ubuntu kanske är lite enklare om man inte är så van.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Ok, då ser det ut som det blir gentoo då, det är ju alltid kul att lära sig nåt nytt!

Vilka prestanda på hårdvara talar vi om för att det ska fungera smidigt?
Jag kommer ha 4 klienter anslutna konstant varav den ena är en htpc som ska köras via Terminalserver. Vidare ska maskinen då som sagt fungera som mailserver åt dels dom klienter som jag har hemma, dels åt några andra (externa klienter som inte ligger på mitt nät, så dom kommer vara anslutna via webmail) max 20 användare totalt.
Den skall även fungera som webserver, siten dom den kommer att driva kommer inte vara hårt belastad på några som helst sett så jag misstänker att det är mailservern som kommer dra mest resurser.

Vad kommer det alltså att krävas för hårdvara? Jag har svårt att relatera då jag bara har MS-servrar att jämföra med och jag vet ju av dem hur exchange belastar en server...
Jag misstänker ju att Gentoo är lite lindrigare på maskinen?!?
Jag läste i nån annan tråd om ett Raid5 kort som verkade trevligt så jag hade ju hoppats på att kunna peta in ett sånt i maskinen (vet nån nåt raid5 kort som funkar fint i gentoo?).
Jag har iofs 2st maskiner över, så helst hade jag ju kört den på nån av dom (det blir liksom billigast så), dels en gammal 800mhz PIII med 384Mb ram dels en 1,3Ghz AMD med 512Mb ram.
Skulle det gå att köra smärtfritt på PIII:an?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

allt utom htpc-grejen kommer nog fungera fint på p3:an. om du ska spela filmer och sånt kan du nog behöva hela amd:n bara till det.

typ:
p3: mail, webbserver, etc.
amd: htpc

Permalänk

Vad kommer jag behöva för hårdvara för fixa hela klabbet då? För jag vill inte gärna ha 2 servrar i gång i onödan (sambon kommer att döda mig i såna fall det är redan för mkt skit hemma enligt henne) utan då köper jag hellre nåt begagnat eller nytt om så skulle behövas som kan driva alltihopa.

Vilka är minkraven för att orka driva det alltså?
Ljudnivå är inget problem för maskinen skall byggas in i garaget och sen blir det ju bara en fläktfri tunnklient som skall agera htpc via terminalservern.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Jag säger att du ska ta debian för gentoo är drygt om man har kass hårdvara.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa W2003 SBS faktiskt, för din egen skull. Har du absolut ingen erfarenhet av dels mailserver och dels samba så kommer det ta månader för dej att ta fram en fungerande platform som kan fungera som en windows-server. tyvär...

Mailserver i Linux/UNIX är något oerhört komplext nämligen.
Och få Samba att fungera som PDC är en massans jobb och är inte klart nånstans på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tycker du ska köpa W2003 SBS faktiskt, för din egen skull. Har du absolut ingen erfarenhet av dels mailserver och dels samba så kommer det ta månader för dej att ta fram en fungerande platform som kan fungera som en windows-server. tyvär...

NU ska vi inte vara sådär vill han testa linux så ska han ta chansen att göra det då han kan få mycket hjälp här och på andra ställen . men vist han får vara beredd på att det kan ta ett tag innan han lär sig och får upp allt.

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att Samba version 3 (som är den stabila nu) inte klarar av att sköta en AD-domän utan bara gamla NT4 PDC/BDC domäner.

Samba version 4 som skall kunna klara av att sköta en AD domän själv är idag inte ens i alpha stadiet så det är nog inget alternativ, jag vet ingen dist. som skickar med samba4.

Men nöjder du dig med NT4 PDC och/eller vanlig fildelning sä duger samba.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Annars är CentOS väldigt fint att köra server på. CentOS är RedHat Enterprise fast de saker som kostar är borttaget.

Satte upp en server i skolan med CentOS som agera filserver och DHCP och lite mer grejjer. Följer med många bra grafiska verktyg för samba och andra tjänster.

Vi har även en Terminal server på skolan som kör CentOS med ca 30 tunna klienter så terminalserver biten ska CentOS fixa.

Rekomderas starkt!

Svårt att säga vad du kommer behöva för hårdvara eftersom du inte nämner ngt pris.

Ska du ha en server med bra kräm och ska vara prisvärd så är väll AMD optertron, Intel Nic och minst 1gb Ram att föredra för dina ändamål. En vanlig SATA hårddisk duger.

Permalänk

Tack för alla svar!

En pdc är väl kanske inte någon nödvändighet, det var mer som en kul grej.

Mailserver är dock en nödvändighet lika så de andra funktionerna som jag tänkt att serverna skall tillhandahålla.

Mina planer är att köpa upp mig på 4st 400gb diskar som lagringsutrymme och köra raid5 på dem. Samt en raptordisk till os:et. Så jag kommer att behöva ett raid5 kort som funkar bra i linux (tips?).

Priset är inte den stora frågan, men jag är ju självfallet tacksam om det inte kostar allt för mkt. Vad jag vill veta är vilka minkrav på hårdvara servern kommer att kräva för att köras problemfritt.
Sen får jag plocka ihop nåt utefter det.

/ Silverridge

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Gentoo är väl inte för den absoluta nybörjaren, men man lär sig mycket med den disten om man nu orkar sätta sig ned med den och läsa den lätta installationsmanualen. Du kan ge den en chans, om det inte passar dig kan du alltids byta til Ubuntu, eller Windows.. som någon annan föreslår.

När det gäller hårdvara så skulle jag prioritera minnet över cpu hastighet. Hellre 1GB ram än en snabbare CPU if you catch my drift ... ? Annars borde nog en vanlig P4 eller AMD funka bra, helst inte deras budget diton dock.

Kör du fast har du för övrigt ett riktigt bra forum på gentoos hemsida, det forumet har nästan alltid hjälpt mig när jag har kört fast.

Lycka till med vad du än väljer

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Efter många installationer av Redhat och Debian för runt 10 år sedan så slutade det med att Slackware blev min favorit distibution för servrar pga dess enkelhet, det kanske är lite klurigt i början att hitta allting men eftersom det oftast är så minimalistiskt så finns det inte så många config filer att gå igenom.
Gentoo är också en trevlig distibution, men personligen så tycker jag det är för krävande att sitta och vänta timme ut o timme in på att kompilera allting, ok när allt är installerat är det trevligt så det kanske också kan vara nånting för dig, både slackware och gentoo kommer du att lära dig mycket av hur du använder linux.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Vänta timtal på kompilering passar nog inte mitt temperament (om jag känner mig själv rätt).
Så då står det mellan Slackware (som jag tidigare klurat på iom att dess anhängare verkar vara rätt trogna) alternativt Ubuntu som är den dist som jag sett mest info om när jag sökt på saker (det verkar ju vara den dist som har flest anhängare för tillfället iaf (åtminstone nya dylika)).

Debian har jag kikat på men om jag förstått saken rätt så är det samma sak som Ubuntu fast inte lika uppdaterat?

Finns det något skäl till att jag INTE borde använda en viss dist? Timtal av kompiliering var skäl nog för att avstå Gentoo i min värld.
Finns det liknande nackdelar med andra distar?

Till sist: Ingen som vet om valet av raidkort kommer funka bra?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Står valet mellan Slackware och Ubuntu, välj Ubuntu. Slackware kräver betydligt mer handknackande av administratören och är allmänt jobbigare att hålla igång (med uppdateringar och patchar och sånt). Det är lärorikt, men passar inte så bra på nåt man faktiskt har tänkt använda (till annat än testbänk och lekstuga). Speciellt om man är ny på Linux, då är både Slackware och Gentoo fel (medan distar som Debian, Ubuntu eller CentOS är mer rätt).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Vänta timtal på kompilering passar nog inte mitt temperament (om jag känner mig själv rätt).

Testa i så fall på Arch Linux. Det är hyfsat likt Gentoo, fast med binärpaket. Dock inte lika flexibelt när det gäller vad man vill installera, men så är det alltid med binärdistar. (Endast källkodsdistar låter dig välja funktionalitet/paketberoenden) http://www.archlinux.org/

Permalänk
Medlem

Minimumkraven är nog de minsta problemet du behöver oroa dig om.

RAID5 kort som fungerar bra i Linux.. hmmmm.. 3ware, LSI, HP SmartArray, Highpoint mfl.

Själv anser jag det är att få själva systemet att fungera enligt förväntningar. Installera Linux är inget svårt. Få ut praktisk nytta av det är problemet oftast.

"apt-get install postfix" är ingen lösning på en mailserver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Mailserver i Linux/UNIX är något oerhört komplext nämligen.

Jo, det är ju "jättesvårt"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Tack för alla tips.
Jag provar mig fram efter era råd och kommer garanterat att återkomma om/när det strular

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jo, det är ju "jättesvårt"

Allt är ju relativt.

Permalänk
Medlem

man kan konfigurera gentoo att använda binärpaket.
annars kan man köra distcc om man har flera datorer (låta alla burkarna hjälpa till med kompilering) jag rekomenderar iaf gentoo! (jag kört suse, slackware, redhat, vectorlinux, crux openbsd, freebsd m.m förut)

jag har ett highpoint och ett promise kort i min filserver, har dock tröttnat på tillverkarnas buggiga drivrutiner så jag kör mjukvaruraid5 i kärnan (ännu en nivå av redundans ifall kontrollerkortet skulle gå sönder kan jag använda vilket somhellst istället för att köpa ett exakt likadant, om det överhuvudtaget finns då) till hemmafilserver behöver man ingen tokprestanda (20-30 MB/s skrivprestanda duger utmärkt!) p3:an funkar till det.

htpc mot terminalserver är jag skeptiskt till, dock kan du testa vlc eller mythtv med backend.
jag har kört en p3 450 som htpc, funkade utmärkt sålänge man inte behöver ha HDTV eller komprimera en massa, den kan man dessutom kyla passivt. se bara till att kompilera in stöd för mmx och sse.

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Allt är ju relativt.

Jo, är man van vid att sitta i word och skriva skoluppgifter (men inget mer) så är det nog "Oerhört Komplext". Men har man lite humm om vad man gör så är det inte mer än "Småtrixigt"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nja om man ska ha en enkel mail server utan något extra så är det typ bara att installera postfix och dovecot. Men om man ska ha databaser, krytiering, spam och virus skydd sånt som en mail server bör ha så är det en helt annan grej att fixa till.

Visa signatur

8D

Permalänk

Jag provade att slänga upp en Kubuntudist samt en Gentoodist i vmware (gentoodisten vägrade självfallet funka (misstänker fel vid bränningen)) och själva riggandet av mailserver såg inte så bökigt ut där iaf (Kubuntu).

Beträffande skoluppgifter så var det alltför många år sedan jag hade häcken placerad i en skolbänk, så viss datorvana har jag väl hunnit snappa upp sen dess. Dock så är den rätt begränsad inom just Windows (men jag har rätt skaplig kunskap inom MS-produktpark iaf...). Men då jag alltid är sugen på att lära mig nåt nytt så verkade Linux intressant och det var därför jag tänkte jag skulle ge det en chans nu.

Spamskydd hittade jag nåt som såg trevligt ut (http://packages.ubuntu.com/dapper/mail/mailscanner) och det verkar inte heller alltför svårt att få det att fungera som tänkt, så det ska nog inte vara några problem oavsett dist.

Ska se i kväll om jag kan bränna gentoo igen och få det att funka (borde väl funka i DeamonTools kom jag på nu?)...

Beträffande Raid5 så var det inte så mkt för prestandan utan mer för säkerheten som jag ville ha ett Raid5-system (jaja, viss del prestanda var det väl också iofs, men huvudsakligen säkerhet).

Själva tanken med att köra en HTPC var ju att få HDTV... Men jag får väl prova nåt av de alternativ du angav och se om det funkar som jag vill ha det, alternativt skaffa mig en riktig htpc...
Jag hade tänkt koppla i hop den med en 16:9 proj som jag har i vardagsrummet och köra HDTV på den.

Förresten är den nån som vet var man kan köpa ramspända dukar av bra kvalitet billigt (100" och uppåt är intressant). Jag har förövrigt en fjärrstyrd, motordriven 86"s Kingpin duk (16:9) som är till salu om nån är intresserad...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Skippa tankarna på Gentoo den disten är inte värd att ha som server dist, det är påtok för mycket handpåläggning som behövs samt paketuppgraderingar som strular med downtime som följd.

Jag tycker absolut att du ska köra CentOS vilket är en oerhört trevlig och enkel "configure and forget" dist. Du behöver inte Gentoos egenskaper till det som du ska ha servern till.

Sen tycker jag att du ska köra mjukvaru RAID istället för hårdvaru RAID, om det är en prestandaskillnad mellan dem i Linux så är den till mjukvaru RAIDens fördel dessutom är mjukvaru RAID mer flexibelt.

Permalänk

CentOS är jag helt obekant med så det kan ju verka trevligt att prova iofs. Gentoo verkar bli lite sågat av alla utom dom som verkligen fastnat för det? Detta gör mig ju iofs lite mer nyfiken på det ändå Men jag nöjer mig nog med att få Gentoo att funka i vmware (har inte hunnit testa ännu) och kör ett annat på servern.

Mjukvaruraid i linux kan jag absolut ingenting om så det kan ju bli ett projekt Hittade efter lite snabbt googlade en guide på det iaf (http://www.rot13.org/~dpavlin/md-raid5.html) som kanske kan vara nåt?

Då återstår nu två kandidater:
Ubuntu
CentOS

Nu är det läge för er att börja förespråka era val!

Vilken dist bör jag välja och varför?
Vad är det jag bör tänka på med den disten ni förspråkar?
Varför skall jag inte välja den andra disten?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Kör du den grafiska installationen av CentOS kan du automagiskt skapa RAID och LVM.

Nackdelen med CentOS är väll att communityn inte är stor, så man får snegla på andra forum osv, å andra sidan är ju RHEL stort och CentOS är till 100% kompatibelt med det.

Permalänk
Medlem

när man väl installerat gentoo är det hur lätt somhellst!
som exempel: #emerge mozilla-firefox
om man vill uppdatera firefox, ingen nertid alls! då får man den senaste versionen optimerad och klar!
dom flesta program finns i portageträdet, så det är tokenkelt! config filerna är logiska och finns i /etc
men är man rädd för att editira configfiler och är beroende av att ha allt i grafiska menyer är det fel dist, annars är den oerhört kraftfull och enkel!

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk
Medlem

Om valet står mellan ubuntu och CentOS så tycker jag att du ska ta CentOS. CentOS är jävligt trevligt på servrar. Sen så är det lätt att updatera med hjäp av yum.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gorQi
när man väl installerat gentoo är det hur lätt somhellst!
som exempel: #emerge mozilla-firefox
om man vill uppdatera firefox, ingen nertid alls! då får man den senaste versionen optimerad och klar!
dom flesta program finns i portageträdet, så det är tokenkelt! config filerna är logiska och finns i /etc
men är man rädd för att editira configfiler och är beroende av att ha allt i grafiska menyer är det fel dist, annars är den oerhört kraftfull och enkel!

Installera program via en pakethanterare är ju ingen konst, men att pilla och uppdatera configfiler är desto svårare och risken för fel är stor om man inte är van. Sen kan man fråga sig om det är värt tiden det tar. Dessutom får man ju betrakta Gentoo som en edgey dist, det är enligt mig framförallt därför man får downtime, paketen är inte tillräckligt testade för stabilitet och kompabilitet. Dessa fel vill man inte ha på en server.

Men för den som vet var han/hon gör och vill lägga ner tid på att hålla sin dist levande är Gentoo mycket trevligt, jag tröttnade. Dock lär man sig en hel del när man håller på med distar i denna kategorin, så vill man lära sig Linux på riktigt är Gentoo, Slackware och i viss mån Arch ett bra val.