Permalänk

uhmm.. vad hände med amds priser?

hallå.

jag kommer ihåg när jag byggade ihopa en dator åt en kompis..

då hade vi denna cpun: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ATH64X2-4200...

men så tittade jag läget på den cpun idag för skojs skull så ser jag att priset är så jäkla billigt,, vi köpte den alltså för 5000kr.. för nårra månader sen då... men gud tänker jag och kollar på alla andra amd dualcore dem är också as billiga.. shit..

är det för intel conroe kommit ut så alla amds priser har sänkts så fruktansvärt mycket?

borde inte amd gå i konkurs nu ? he

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

AMD har sänkt priserna pga att Intel fullkommligen slaktar de för tillfället.

EDIT: en 4200+ för 5k för några månader sen? Köpte ni på dyrast.nu eller?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
AMD har sänkt priserna pga att Intel fullkommligen slaktar de för tillfället.

EDIT: en 4200+ för 5k för några månader sen? Köpte ni på dyrast.nu eller?

nej datorbutiken... de kanske var 4,5k då.. runt där.. och mm de var nått år sen

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
nej datorbutiken... de kanske var 4,5k då.. runt där.. och mm de var nått år sen

hur längesen var det sa du? några månader eller nått år? kan vara bra att bestämma sig...

Permalänk
Medlem

Fullkommlig slakt är ju väldigt överdrivet.

De som har redan system med s939 eller AM2 socket, så blir AMD fin fin uppgradering. Slutkostnad = Endast nya processorn

Till s939 och AM2 så finns det jättebilliga och bra moderkort för från ca 499kr.

Till Intels Conroe, kostar de ca 2200kr. För ett moderkort... extremt dyrt.

Pris per prestanda, och är moderkortet så dyra, så ligger intel pris/prestanda inte lika bra till längre.

2200-500 = 1700kr som du får över att köpa mer saker för till datorn med AMD AM2, om du köper ett billigt och bra moderkort av välkänt märke.

Och köper jämför du en CPU från AMD med AM2, och en CPU från intel med Conroe, och du betalar 2000kr för varje, och den från intel ger 20% mer prestanda, så är ju intel INTE värd at köpa, i min mening, om omkostnaderna som 1700kr extra för extremt dyrt moderkort tillkommer.

Summan blir ju att hos AMD AM2 så kostar det 2000 kr för "100%" prestanda.
Medans hos intel kostar det 3700kr för "120%" prestanda.

Valen vilken CPU är dumt, om man inte räknar med totalsumman för varje system.

Fast skulle man köpa extremt dyrt moderkort till AM2 med, så kan man ju lika väl köpa conroe då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Fullkommlig slakt är ju väldigt överdrivet.
....

Du får ett moderkort som stöder conroe för typ 600kr också så...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
AMD har sänkt priserna pga att Intel fullkommligen slaktar de för tillfället.

EDIT: en 4200+ för 5k för några månader sen? Köpte ni på dyrast.nu eller?

mmm..Äntligen efter 10års kämpande. så får intel ha pokalen i ett år tills Amd lanserar QuadCore cpu'er till am2/am3 mobo...

Det är så jävla tråkigt när Intelfanboys typ Aaa amd blir slaktade aaa aaa...Precis som om dom är stolta eller nått ..

Permalänk
Medlem

Priset sjunker ju alltid med tiden.. så är det

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Fullkommlig slakt är ju väldigt överdrivet.

Det tycker jag inte. När en cpu för 3000kr är bättre än konkurentens värsting för 8000kr så är det FULLKOMMLIG SLAKT. Att den dessutom klockar högre och drar iväg ännu mera i prestanda när båda är klockade till max är ju inte heller en nackdel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
mmm..Äntligen efter 10års kämpande. så får intel ha pokalen i ett år tills Amd lanserar QuadCore cpu'er till am2/am3 mobo...

10 år?

Senaste jag kollade har det varit de senaste 5 åren som AMD legat bättre och/eller likvärdigt med intel.. innan det satt dom med skräpprocessorer som K6/K6-2 som ibland hade skrattretande prestanda..

Var väl först vid Athlon 64 dom verkligen började ligga före, Varken original Athlon eller Athlon XP kunde ju säga att dom var så jättemycket bättre (och oftast inte bättre alls)...

Och A64 har väl knappats funnits på marknaden sen 1996?

Säg nu inte nått idiotiskt om att Jag är intel-fanboy, har kört AMD i mina PCs sen 99

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

ampariii: Håller inte med riktigt.

Företag släpper CPUer ej samtidigt, och därför är är jämförelse i pris på HIGH END ovesäntligt, då de ligger på jättehögt prisnivå i x antal månader och sen sjunker som en sten i vatten, efter en viss avsatt tid.

Nästa gång AMD släpper sina nya HIGH END CPUer så kommer de ligga i prestanda topp och då är det möjligt att Intel kommer ha kvar vissa High End CPU modeller som är långsammare än AMD's nya, och som även kostar mer än AMD's nya.

Detta vet du väl om? Då detta, vad jag känner till, är och har varit ett standardutförande i CPU-brachen i massor av år.

Så jag undrar mer om du tycker det känns skönt att säga orden "FULLKOMMLIG SLAKT" då du vill må bra om det köpet du kommer göra, som står i din signatur.

"Min dator som inhandlas runt den 18:e augusti: Conroe E6600 | Antec p180 | Antec Neo HE 500w | Gigabyte 7900GT | Samsung 250GB HDD | 2gb crosair ddr2 pc6400 | Mobo: inte bestämt, letar bra alternativ"

Känns lite som det handlar om att att du vill må bra över ditt köp, som du KOMMER GÖRA, och även säga att det slaktar allt.

Eller har jag fel, att du gillar att säga orden "FULLKOMMLIG SLAKT".

Permalänk
Medlem

Känner att jag bara måste inflika att det för dem flesta heller inte spelar någon som helst roll vem som är bäst idagsläget.
Både conroe och X2 har mer kraft än vad som behövs, eller kommer behövas ett bra tag framöver, för vanligt vardagsbruk. Detta får också som följd att allt snack om vilken som är bäst också blir totalt meningslöst eftersom båda räcker till och blir över.

Så någon slakt är det inte tal om. Lite smisk i bästa fall, kanske ett kalsongryck, vilket om branchen håller sin sedvanliga karaktär, kommer vara fram tills amd släpper nästa modellserie. Och så höjs ribban lite åt gången, steg för steg... så fullkommlig slakt är inget annat än en överdrift och rent nonsens. Fullkommlig slakt hade vart att göra amd chanslösa även i framtiden, vilket de inte är. Men istället har man idag X2 som presterar tillräckligt, och conroe som också presterar tillräckligt. Så även om Conroe är ett pinhål högre i stegen, så spelar det egentligen ingen roll då folket som klättrar på stegen fortfarande är ett par steg längre ner...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Fullkommlig slakt är ju väldigt överdrivet.

De som har redan system med s939 eller AM2 socket, så blir AMD fin fin uppgradering. Slutkostnad = Endast nya processorn

Till s939 och AM2 så finns det jättebilliga och bra moderkort för från ca 499kr.

Till Intels Conroe, kostar de ca 2200kr. För ett moderkort... extremt dyrt.

Pris per prestanda, och är moderkortet så dyra, så ligger intel pris/prestanda inte lika bra till längre.

2200-500 = 1700kr som du får över att köpa mer saker för till datorn med AMD AM2, om du köper ett billigt och bra moderkort av välkänt märke.

Och köper jämför du en CPU från AMD med AM2, och en CPU från intel med Conroe, och du betalar 2000kr för varje, och den från intel ger 20% mer prestanda, så är ju intel INTE värd at köpa, i min mening, om omkostnaderna som 1700kr extra för extremt dyrt moderkort tillkommer.

Summan blir ju att hos AMD AM2 så kostar det 2000 kr för "100%" prestanda.
Medans hos intel kostar det 3700kr för "120%" prestanda.

Valen vilken CPU är dumt, om man inte räknar med totalsumman för varje system.

Fast skulle man köpa extremt dyrt moderkort till AM2 med, så kan man ju lika väl köpa conroe då.

Nej, det finns conroe kompatibla moderkort för 500 ...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Nej, det finns conroe kompatibla moderkort för 500 ...

Ja å hur bra e dom då ...Låg budget moderkort ska man akta sig för....HAr egen erfarenhet om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Ja å hur bra e dom då ...Låg budget moderkort ska man akta sig för....HAr egen erfarenhet om det

Dom är lika bra. Men kanske inget för (mycket) överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Dom är lika bra. Men kanske inget för (mycket) överklockning.

Och då blir dom ointressant för de flesta så då kan man lika gärna köpa AM2. Ska man köpa ett Conroe-system vill man ha ett moderkort med potential så att påstå att Conroe-moderkort är dyra är ett helt riktigt påstående.

Det finns dyra moderkort till AM2 och 939 med men de billiga moderkorten klockar lika bra.

ampariii, vad är de för penisförlängarsnack du kör med egentligen? Så löjligt påstående att Conroe slaktar typ allt. Bara för Intel äntligen har gjort en prolle som faktiskt är snabbare än de redan existerande så blir den MEGA-ULTRA-SUPER-DUPER-MEGAFLEX-ULTRA-BRA enligt dig. Så löjligt!

Conroe är bra, men inte är det någon supervärsting. Ett bra prestanda alternativ är den också men inte blir det billigt. Skall man få ut bra prestanda ut ett Conroesystem måste man köpa ett dyrt moderkort och relativt dyra minnen. Och processorerna är inte så billiga de heller. Så bra prestanda om man har pengarna annars inte så bra prestanda.

Conroe utan klockning är inte så imponerande.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Och då blir dom ointressant för de flesta så då kan man lika gärna köpa AM2. Ska man köpa ett Conroe-system vill man ha ett moderkort med potential så att påstå att Conroe-moderkort är dyra är ett helt riktigt påstående.

Det finns dyra moderkort till AM2 och 939 med men de billiga moderkorten klockar lika bra.

ampariii, vad är de för penisförlängarsnack du kör med egentligen? Så löjligt påstående att Conroe slaktar typ allt. Bara för Intel äntligen har gjort en prolle som faktiskt är snabbare än de redan existerande så blir den MEGA-ULTRA-SUPER-DUPER-MEGAFLEX-ULTRA-BRA enligt dig. Så löjligt!

Conroe är bra, men inte är det någon supervärsting. Ett bra prestanda alternativ är den också men inte blir det billigt. Skall man få ut bra prestanda ut ett Conroesystem måste man köpa ett dyrt moderkort och relativt dyra minnen. Och processorerna är inte så billiga de heller. Så bra prestanda om man har pengarna annars inte så bra prestanda.

Conroe utan klockning är inte så imponerande.

Min spontana reaktion. CRAZY! C2D är faktiskt så bra.

Conroe även utan överklockning äger!!! En E6600 konkurrerar med AMDs top-of-the-line CPU. Punkt slut. Bäst pris/prestanda ger intel idag. En 5000+ som är sämre kostar lika mycket som E6600 och den är mycket mycket bättre. Man behöver alltså inte överklocka för att få samma prestanda – nåt man kan få med moderkort för 500:-

Sedan kan man överklocka med dom också.

DDR2 minnen är inte dyrare än DDR1?

Permalänk
Medlem

Hur gamla är ni här inne egentligen???
Bråka om vilket märke som är bäst, det borde man ju sluta med när man är iallafall runt 17-18 år tycker jag.

Var glada för konkurrensen istället, att det skiftar upp och ner och att det är ständig fight.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Du får ett moderkort som stöder conroe för typ 600kr också så...

Det finns ett ASROCK-kort som kostar under 1000kr. Kortet är totalt skräp och presterar inte alls som de andra korten. Jag har för mig att det sitter i ett VIA-chipset som egentligen inte ens stödjer C2D samt AGP och PCIe plats på samma kort.

Skippar man det kommer man ner till Abits NEO-kort vilken ingen har testat, det ligger runt 1200kr. På pappret ser det inte bra ut iaf. Nästa steg från det är 1600 och där hittar man vettiga kort som ASUS P5B och Gigabytes DS3.

Slutsatsen är att om man ska köra på C2D bör man vara berädd att lägga ut ~1600 för moderkortet i dagsläget.

Fotnot: Har köpt ett C2D-system som ska ersätta min XP2000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Det finns ett ASROCK-kort som kostar under 1000kr. Kortet är totalt skräp och presterar inte alls som de andra korten. Jag har för mig att det sitter i ett VIA-chipset som egentligen inte ens stödjer C2D samt AGP och PCIe plats på samma kort.

det finns Asus också, vilket förstås är ganska förklarligt med tanke på att Asus äger Asrock...

De 500krs AMD-moderkort som finns är inte direkt skitsnabba heller..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

den första cpu'n från amd som var lite tryck i var ju k6-!!!3!!! cpu'n med l1l2l3 cache, fast det var ju i slutet av socket 7 eran så den slog aldrig sen kom slot cpuerna och amd's pluto kärna...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
den första cpu'n från amd som var lite tryck i var ju k6-!!!3!!! cpu'n med l1l2l3 cache, fast det var ju i slutet av socket 7 eran så den slog aldrig sen kom slot cpuerna och amd's pluto kärna...

K6 III / K6 2+ var ju så förbannat uppskjuten så den blev ju överkörd av P3, en processor designad för att konkurrera mot P2 hade inte så stor chans där... Vafan, minns att överklockade Celeron 300A's kickade skiten ur K6-IIIan i de flesta spel...
Som tur var kom ju sen Athlon...

Slutet av socket7-eran? Mja, intel hade ju hunnit både hitta på, använda och förkasta Slot1 och börjat gå över till Socket 370 innan AMD fattade att Socket7 var dött... Socket 7 hölls vid liv genom konstgjord andning...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.