söker wm-tips, hantering via tangentbord men även ikoner osv

Permalänk

söker wm-tips, hantering via tangentbord men även ikoner osv

Hej

Har letat efter en lämplig window manager. Vill kunna hantera den enbart via tangentbordet men önskar att det finns lite lull så att Windows-användare kan känna sig hemma (ikoner, meny av något slag osv).

IceWM verkar lämpligt om man ska tro hemsidan som säger att den går att hantera helt via tangentbordet. Har även studerat ratpoison, ion och wmii som verkar lämplig ur tangentbordssynvinkeln men ej i övrigt.

Openbox och Fluxbox har jag spanat på...samt även wmaker och fvwm.

Bra om den inte är alltför resurskrävande.

Så...är intresserad av att höra lite intryck av ovanstående fönsterhanterare, hur det funkar med att hantera via tangentbordet osv.

Sökte lite innan men hittade inget av direkt värde även om det fanns en del läsvärt.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

har kört på med fluxbox i nåt år nu.. enda gången jag sträcker högerhanden till musen är när jag ska lira quake..
keybindingsmöjligheterna i fluxbox är helt underbara.
sen vad gäller lull-lull så kan du trycka in xfce4-panel istället för fluxbox's toolbar, sen bygga ihop ett par snygga window decorations om du har lite gimp-skills, eller bara ladda ner färdiga themes från t.ex. http://www.tenr.de/styles/styles01.php?a=styles och idesk för ikoner på skrivbordet http://mirror1.fluxbox-wiki.org/index.php/Howto_idesk

Permalänk
Medlem

Jag gick från ion till xfce4 och är mycket nöjd. Det är i min mening väldigt snyggt (http://linuxman.blogsome.com/images/linuxman_instalando_xfce.... http://forums.ort.org.il/files/30/1929763/1091428.png etc .. ), är relativt snål med resurser och har bra stöd för tangentbordsgenvägar.

* Genvägar för att maximera fönster, horizontellt, vertikalt och helt, är mycket välkommna.
* Du kan förflytta dig mellan, samt skapa och ta bort, olika "virtual windows".
* Med enkelhet binda knappar till att starta applikationer.
* Flytta och ändra storlek på fönster på skärmen.
* Flytta fönster mellan "virtual windows".
* Öppna fönster i full screen.

.. det enda jag eg. saknade från ion var att kunna "tilea" fönster .. om man kompletterar xfce med "Terminal" så saknar man inte ions lösning för multipla fönster i en frame .. webbläsare och terminaler är iaf det jag har många instanser uppe av .. och "Thunar" är en mycket trevlig och kapapel filhanterare .. nästan så att man faktiskt använder den istället för terminal!!

Permalänk
Medlem

Jag körde Fluxbox ett bra tag innan jag bytte till wmii(kommer inte byta till något annat.)
I fluxbox kan du sätta kortkommandon till fluxmenyn, starta terminaler. allt du vill nästan.
Fluxbox är litet smidigt och enkelt

Openbox är väl snålare än flux har jag för mig.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Inaktiv

Re: söker wm-tips, hantering via tangentbord men även ikoner osv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknologen
Hej

Har letat efter en lämplig window manager. Vill kunna hantera den enbart via tangentbordet men önskar att det finns lite lull så att Windows-användare kan känna sig hemma (ikoner, meny av något slag osv).

IceWM verkar lämpligt om man ska tro hemsidan som säger att den går att hantera helt via tangentbordet. Har även studerat ratpoison, ion och wmii som verkar lämplig ur tangentbordssynvinkeln men ej i övrigt.

Openbox och Fluxbox har jag spanat på...samt även wmaker och fvwm.

Bra om den inte är alltför resurskrävande.

Så...är intresserad av att höra lite intryck av ovanstående fönsterhanterare, hur det funkar med att hantera via tangentbordet osv.

Sökte lite innan men hittade inget av direkt värde även om det fanns en del läsvärt.

Tack på förhand.

Alla dem verkar va bra val. Upp till dej helt enkelt, jag har kört fluxbox sedan ett par år tillbaka. Riktigt mysigt

Finns en utmärkt sida för themes till ja, i stort sätt alla de fönsterhaterare som du nämde, och adressen är boxwhore.org.
Ikoner har ju redan nämnts, och förutom idesk som är populärt finns även fbdesk. Dock kan jag inte säga bu eller bä för någon av de två alternativen, då jag helt enkelt inte använder mej av ikoner. Lycka till

Permalänk

Tackar för tipsen. Har dragit ner ett par stycken för att testa och få lite intryck.
Troligtvis blir det två fönsterhanterare att växla mellan. En för tangentbordshantering och en för pek-och-klicka.

Ingen som kör engage? Det verkar ju lite småkul och få en docka liknande den i Mac OS X. Har även sett att det finns något som heter KoolDock för KDE.

Söker även tips för hur man ordnar något liknande kmenu, samt någon trevlig panel och kanske en meny som poppar fram vid högerklicka?! (finns kanske något färdig paket som innehåller allt?!) Verkar även ingå i många fönsterhanterare. Nåja....llika bra att fråga om man vill plocka ihop något eget.

Kör debian så det är fint om menyn hämtas från standardstället för att slippa konfigurera allt.