Permalänk

skärm fel i suse

hej hej instalerade suse idag allt gick felfritt tills den skulle logga in i själva suse då blev det bara en massa sträck o grejjer på skärmen. vet att jag fick det problemet när jag körde ubuntu för väldigt längesen o vet att d gick o fixxa. men kommer fan inte ihåg hur man gör.. e d nån som känner till problemet o vet hur det är man fixxar det.. jag har ett nvidia 6600 kort. vet att det va nått särskillt man skulle ut o ändra me det iaf. grafikorts/skärm inställningen. aja tack på förhand

MVH john

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Ta en titt i xorg-/xfree86configfilen, kan vara att du har inställt på en upplösning som din sjärm inte klarar av.
Har du installerat nvidias drivrutin? Om inte så installera den från www.nvidia.com.

Permalänk

hmm ok. för som jag kommer ihåg det sist va d me nån fil jag skulle gå in o ändra på. fast kommer inte ihåg hur jag kommer ut ur "x" vet om att man ska trycka på nått särskillt.. men xorg-/xfree86config e d den som man ändrar man grafik o sånt?

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

ctrl + alt F1
ctrl + alt F7 för att återgå till X windows

vi /etc/X11/xorg.conf är alla dina X windows inställningar.

Tror jag rätta mig ifall jag har fel.

Permalänk

ah jo där e ju den fien ja.. nu ska jag bara komma ihåg va det va man ändra för nått.

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

ändra "driver" under grafikkortsinställningarna till "nvidia". Ta även en titt på skärminställningarna... Dvs färgdjup, upplösning, uppdateringsfrekvens osv, så att allt där ser ut som det borde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigBen
ändra "driver" under grafikkortsinställningarna till "nvidia". Ta även en titt på skärminställningarna... Dvs färgdjup, upplösning, uppdateringsfrekvens osv, så att allt där ser ut som det borde.

aha ok. ah men tack det ska jag göra

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |