Du måste starta om datorn - OSX

Permalänk
Medlem

Du måste starta om datorn - OSX

Fick nyss detta medelande; "du måste starta om din dator" inte ordagrant, men så gott som. Rutan som kom upp innehöll runt fem olika språk, var grå, bakgrundsbilden var en "powerknapp / resetknapp".

Någon som har fått detta medelande också? Datorn har stått på ganska många dar, men det ska väll en mac klara?

1ghz G4 1,25 gig sdram. OSX tiger.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det är Kernel Panic.

Antingen har du lekt med något litet program som tweakat något som gått fel, en knäpp drivrutin som dödat allt. Eller det vanligaste: Ett hårdvarufel.

Kör memtest på ramminnet osv.

Permalänk
Medlem

Enda gången någonsin som jag fått Kernel Panic var när jag hade programmet Audacity installerat. Varje gång jag försökte använda det hängde det sig, och en stund efter att jag avslutat programmet fick jag en Kernel Panic. Hände flera gånger. Avinstallerade Audacity, aldrig fått Kernel Panics igen.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Ja Audacity är styggt. den har sänkt mitt system gång på gång.
Annars är det vanligaste anledning att din disk har någon eller några korrupta filer. Kör skivkontroll, applejack eller diskwarrior och laga disken.
Diskwarrior kostar lite att köpa men oj vad den är duktig på att fixa saker och värd alla pengarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är Kernel Panic.

Antingen har du lekt med något litet program som tweakat något som gått fel, en knäpp drivrutin som dödat allt. Eller det vanligaste: Ett hårdvarufel.

Kör memtest på ramminnet osv.

Jag besökte en Mac-butik för en tid sedan och försäljaren, som gav mig noob-rundturen, kryddad med en massa svordomar, svor och bedyrade att Mac OS X aldrig, aldrig någonsin drabbades av kernel panic. Han gjorde inget bra jobb.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
noob-rundturen, kryddad med en massa svordomar

är det officiell policy?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag besökte en Mac-butik för en tid sedan och försäljaren, som gav mig noob-rundturen, kryddad med en massa svordomar, svor och bedyrade att Mac OS X aldrig, aldrig någonsin drabbades av kernel panic. Han gjorde inget bra jobb.

Nej, det gjorde han då verkligen inte. Jag har väl fått en tre-fyra sedan 10.0, ingen på de senaste tre åren. Men klart att det kan hända, precis som på vilket annat UNIX-system som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det officiell policy?

Det skulle jag också bra gärna vilja veta.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nej, det gjorde han då verkligen inte. Jag har väl fått en tre-fyra sedan 10.0, ingen på de senaste tre åren. Men klart att det kan hända, precis som på vilket annat UNIX-system som helst.

Kan bara ställa mig i kören och hålla med, samma upplevelse här i stort sett

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.