Permalänk
Medlem

brctl fråga

jag har använt brctl och lagt till eth0 och eth1 till br0. sedan konfat den att använda ip:n 192.168.0.1. allt fungerar bra men när jag startar om har br0 försvunnit.

hur skapar man en permanent? skriv helst in kommandot för det

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk

Strulade en massa med det för ett tag sedan, fick det aldrig att fungera till 100% efter omstart, ibland var bryggan uppe, ibland inte.

Hade denna /etc/network/interfaces när jag körde med bryggan:

auto lo iface lo inet loopback auto eth1 iface eth1 inet static address 0.0.0.0 netmask 0.0.0.0 auto eth0 iface eth0 inet static address 0.0.0.0 netmask 0.0.0.0 auto br0 iface br0 inet dhcp pre-up brctl addbr br0 pre-up brctl addif br0 eth0 pre-up brctl addif br0 eth1 post-down brctl delbr br0

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Fungerade!

tack det verkar fungera, kör Ubuntu. vilken kör du?

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk

Re: Fungerade!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NovaC7
tack det verkar fungera, kör Ubuntu. vilken kör du?

Ubuntu Dapper Drake. Vet inte varför det strulade för mig faktiskt, brydde mig inte så mycket om det heller eftersom det var en temporär lösning under ett par dagar innan jag fick hem en switch till

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fungerade!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Ubuntu Dapper Drake. Vet inte varför det strulade för mig faktiskt, brydde mig inte så mycket om det heller eftersom det var en temporär lösning under ett par dagar innan jag fick hem en switch till

Kanske för att du kör Dapper som är i beta. Kör själv Breezy och den fungerar utmärkt. Om 2 månader ska det nog fungera för dig också

PS. Har # före koden post-down. Varför ska man behöva ta bort den? DS.

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk

Re: Re: Re: Fungerade!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NovaC7
PS. Har # före koden post-down. Varför ska man behöva ta bort den? DS.

Det kan vara bra om man vill starta om nätverket någon gång (/etc/init.d/networking restart), det går nämnligen inte lägga till en brygga med samma namn som en som redan existera samt konfiguera interfaces som ligger med i en brygga Men om du aldrig gör detta behövs inte post-down.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Fungerade!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det kan vara bra om man vill starta om nätverket någon gång (/etc/init.d/networking restart), det går nämnligen inte lägga till en brygga med samma namn som en som redan existera samt konfiguera interfaces som ligger med i en brygga Men om du aldrig gör detta behövs inte post-down.

aight. då är det lika bra att ha med raden. jag antar att du har kört debian förr? vad tycker du om dessa två om du jämför dom?

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

Här är ett lite mer korrekt sätt att göra det på

auto br0 iface br0 inet static address 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0 network 192.168.0.0 broadcast 192.168.0.255 gateway 192.168.0.1 bridge_ports eth0 eth1 bridge_stp off

kan självklart vara dynamiskt med, men bridge_ports är det mer korrekta sättet iaf.

Permalänk
Medlem

jag försöker också brygga i ubuntu men det fungerar inte
har testat som dr slizer
hur ska man göra?
man tycker att det borde vara enkelt är ju det XP