Permalänk
Medlem

Hur fungerar Dual Channel på Moderkort?

Kan någon förklara hur man skall göra med Moderkort med Funktionen Dual Channel för minnen, för att möjliggöra Hyper Treading.

Jag har två Kingston 256 KVR400-minnen + ett 512 KVR400 från mitt Asrock.

Funkar dessa alls på ett Dual Channel Moderkort?

Och när det gäller dual channel, måste minnena vara Exakt lika eller räcker det med samma storlekar och hastighet (400 här)?

Om jag har ett 256 + ett 512 per kanal, funkar det?

Förklara gärna hur detta funkar och hur man skall gå tillväga.

Visa signatur

Intel Celeron 2.4 - 478, AsRock P4VT8+, 1GB RAMminne DDR400. 300 GB HDs, DVD NEC ND-3520A, E-MU 0404, Floppy | Gigabyte 865PE, P4 3.0, 512 RAM

Permalänk
Medlem

Stickorna måste vara lika snabba (eller köras i samma hastighet) och lika stora.

Läs i din moderkorts manual hur man får till DualChannel på ditt moderkort.

Hur DualChannel fungerar vågar jag inte yttra mig om (snabbare blir det iaf), men det finns en del att läsa på internet om detta. Google!

GL!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Hyper threading har inget med dual channel att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Hyper threading har inget med dual channel att göra.

Det tar vi en skål på!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Stickorna måste inte vara likadana, men de måste vara lika stora. Och likadana stickor lär ge minst strul.

Minnena som ska köras i dual channel måste sitta i par. Du kan alltså inte köra 3 minnen i dual channel.

Dual channel ger teoretiskt dubbelt så snabb överföring från minnet till moderkortet, och brukar ge ungefäör 5-15% mer prestanda i system. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Det fungerar så att den för varje förändring i klockan läser t.ex. klump 1 från minne 1 och en klump 2 från minne 2, sen vid nästa klockflank läser den klump 3 från minne 1 och klump 4 från minne 2..

Lite som raid (stripeset) fast för minnen... (enkelt tänkt)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

om jag har corsair 2x512mb,och ena har cl 2.5 och andra 3.0. hur ska jag sätta för bästa resultat?? =P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det fungerar så att den för varje förändring i klockan läser t.ex. klump 1 från minne 1 och en klump 2 från minne 2, sen vid nästa klockflank läser den klump 3 från minne 1 och klump 4 från minne 2..

Lite som raid (stripeset) fast för minnen... (enkelt tänkt)

Inte långt ifrån iaf.

Dual channel innebär att minneskontrollern har två bankar, och att varje cache-rad, den minsta enhet som kan adresseras i RAM, delas i två. Just att varje cache-rad delas lika mellan bankarna gör det omöjligt att ha olika mängd minnei varje bank.

Minnena måste inte vara exakt lika. De behöver bara vara lika stora och inte mer elektriskt olika än att de trivs vid samma spänning.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."