Fonter och skärminställningar

Permalänk

Fonter och skärminställningar

1. Jag sitter och klurar på dethär med sub-pixel hinting. När man slår på anti-aliasing på fonterna kan man ju välja sub-pixel hinting för att det ska se sådär riktigt fint ut.
Man kan ju välja RGB, BGR, Vertical RGB och Vertical BGR.
Grejen är att jag inte vet vilken jag ska välja, jag antar att det borde stå i min manual till skärmen men jag hittar ingenting om det.
Finns det något program man kan ta hjälp av för att ta reda på vilket som ska väljas?
Min skärm ä ren Fujitsu-Siemens W19-1.

2. Jag skulle vilja ha en fin font som jag kan använda i alla mina KDE-applikationer (Linux alltså inte Mac). Default är ju DejaVu Sans vilken är helt okej men det finns en snyggare som heter DejaVu Sans Condensed.
Grejen är att condensed inte ser alls lika skarp ut som den vanliga. Går det på något sätt få den lika skarp men ändå vara så snygg (låter kanske konstigt) eller finns det något bra alternativ till den?

Bild:

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

1. Den som är snyggast är bäst?

2. Testa olika typer av subpixel och hinting och se när just den fontsen ser skarpast ut.

Permalänk

Jag har provat men jag tycker det är ganska svårt att se skillnad i de olika lägena. :\

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Då gör det väl ingen skillnad, men om du känner att du måste ha som de flesta andra ska du köra på vanliga RGB.

Permalänk
Medlem

"The quick brown fox jumps over the lazy dog" vad är det för bild?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
"The quick brown fox jumps over the lazy dog" vad är det för bild?

Visar hur fonten ser ut, "The quick brown fox jumps over the lazy dog" innehåller alla bokstäver i det engelska alfabetet.