Söker en enkel dist!,(Värmeproblem)

Permalänk
Medlem

Söker en enkel dist!,(Värmeproblem)

Hej jag har en bärbar datorn .En Pentium3 1ghz,256mb ram och 20gb hårdisk,Men nu är det så att jag har värme problem på den och skulle vilja installera en enkel linux dist.Kör windows xp nu men det är långt ifrån smärtfritt.Vill ha en enkel dist för uppspelning av filmer,Musik och man ska kunna komma åt utdelade diskar på nätverket ,Surfa.Msn.

Har kollar runt lite men har inte funnit något riktigt än,Nån som kan tipsa mig?

Skulle vara väldigt tacksam om det fanns så man kan installera på usb minne direkt ifrån windows för jag har inga cd-r skivor hemma.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Kan du utveckla lite kring ditt värmeproblem? Menar du att CPU:n får jobba så kylningen inte räcker till? Och angående "enkel" dist, menar du då enkel som i lättanvänd, eller enkel som i lite tillbehör för att minimera påfrestningarna på CPU:n?

Angående dina önskemål har jag följande förslag:

Surfa - Firefox
Film - VLC (kanske du känner igen från Windows)
Musik - XMMS (i stort sett Winamp vad jag märkt so far)
MSN - Gaim eller aMSN

Skulle du mena enkel som i lättanvänd så ligger min röst på ubuntu (men chansen finns att du blir överröst av tusen andra dist-förslag så det är mycket en fråga om tycke och smak). Är du ute efter en enkel dist som är lätt för hårdvaran att hantera så väljer jag att stå mitt kast på den punkten. Detsamma säger jag gällande USB-installationen och nätverkshanteringen.

Hoppas det ska lösa sig

Edit: diverse tillägg

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem

Ubuntu är en trevlig dist. Men vill du va lite mer cool ska du lägga in debian

Båda har ett enkelt och trevligt paketsystem, nämligen apt.

Permalänk
Medlem

Re: Söker en enkel dist!,(Värmeproblem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan_89
komma åt utdelade diskar på nätverket

Om du menar komma åt windows share's så finns samba, Quod Libet för musik, Mplayer för video och tsmnc för msn. Dom andra funkar också, men det är ju bra med flera alternativ.

Permalänk
Medlem

Ja processorn blir inte svalare för du kör Linux, de ingen garanti.

Permalänk
Medlem

Snarare tvärtom om du ska kompilera från källkod. Processorn brukar få arbeta en del då.

Permalänk
Medlem

Men har ett värmeproblem som gör att fläkten går 24/7 och datorn blir jättevarm(Dör ibland).Har klockat ner den till 750mhz.Går fortfarande varm.Men söker alltså en dist som inte är så krävande för datorn.hur invecklad den är spelar mindre större roll.Vill iaf kunna göra det jag skrev ovan.Drog hem och testade DSL.Känner igen mig från knoppix exton eller vad det heter.Klarar det jag vill göra men det finns säker bättre alternativ.Samt så får jag inte det och fungera installerat på datorn. Lyckas inte köra cfdisk och få det funka.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ett enklare operativsystem hjälper mot ditt värmeproblem. Det kommer att kräva lika mycket från processorn vare sig du tittar film med Windows, Linux eller BSD. Kanske hjälper något att rengöra datorn från damm invändigt (finns i alla fall en lucka på undersidan på min bärbara så man kommer åt minne/hårddisk/cpu) eller byta processorfläkt (vet inte hur det ser ut på bärbara HP, om det ens går att byta bara fläkt). Tyvärr brukar det vara lite svårt med delar till bärbara och då datorn verkar vara gammal antar jag att garantin gått ut.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Men är sugen på och köra linux.Vilket rekommenderas?Samt guide för installation?

Datorn är rengjord och bytt kylpasta på så,Ja det finns inget man kan göra.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk

Som sagt, ubuntu är en enkel och trevlig dist. Den nya 6.06 versionen är också väldigt enkel att installera, tror knappast du behöver en guide för att klara den.

gå in på www.ubuntu.com och ladda ner ISO till desktop versionen.

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

kan det inte vara så att datorn är igenproppad med damn. Rätt vanligt på bärbara datorer som har några år på nacken. Ta isär den och rengör, det skulle jag ha gjort iallafall.

Sen kan man alltid skaffa en sånhär:http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2180&session=375864...
Finns massor av modeller som är billigare.

jag säger Ubuntu som linux dist. Mycket fungerar efter installation så man kan lägger ner energi på att använda linuxdisten fullt ut istället för att rätta till saker och rota i configfiler vilket kan vara skrämmande.

Permalänk
Medlem

CD-R Skivor kostar inget och finns tillomed på lilla kiosken här mitt i ingenstad så det är inte någon ursäkt.

Prova ubuntu. Enda negativa är att man måste meka lite för att kunna spela upp media*. Men det tar kanske 5 minuter.

*Patenterade format. Men .ogg fungerar fint.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Hur är det med svenska som språk i linux?Är det bara öh,knoppix exton eller vad det heter som har det?

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Nej det finns i *alla* stora distar dock inte alltid så bra. Men det fungerar.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Angående din önskan om att köra på svenska så har jag ett litet tips, kör på engelska ;). I vilket fall gör jag av erfarenhet det alltid själv av den anledningen att när ett problem uppstår (och chansen är stor att det gör det ) så är det mycket enklare att klistra in det engelska felmeddelandet i google o förhoppningsvis hitta bra tips på hur man löser problemet. Kör du på svenska är ju chansen mindre att nån haft samma problem.

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem

har installerat ubuntu 6.06 funkar bra.Har fått det mesta funka som jag vill.Att fungera:).Men Hur gör man för att streama musik från en annan dator,Hittar datorn och låtarna på nätverket men då jag spelar upp låtarna i xmms händer ingeting.Låten läggs i listan.Men det står inte hur lång den är och den spelas inte.Det går och kopiera filen till datorn och sen lyssna på den men det är för omständigt.Samt får man inte plats med 8000+låtar på den. Hur får man stremingen funka?

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk

Jag är inte säker, men det kan vara så att du saknar codecs för att spela upp mp3or.

Läs mer i dokumentationen:

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

Visa signatur

xbox 360

Permalänk

Easyubuntu är bra för att installera sådant.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Jag tror inte att ett enklare operativsystem hjälper mot ditt värmeproblem. Det kommer att kräva lika mycket från processorn vare sig du tittar film med Windows, Linux eller BSD. Kanske hjälper något att rengöra datorn från damm invändigt (finns i alla fall en lucka på undersidan på min bärbara så man kommer åt minne/hårddisk/cpu) eller byta processorfläkt (vet inte hur det ser ut på bärbara HP, om det ens går att byta bara fläkt). Tyvärr brukar det vara lite svårt med delar till bärbara och då datorn verkar vara gammal antar jag att garantin gått ut.

Håller med helt och hållet. Tycker trådskaparen ska rensa datorn och kontrollera att han inte lagt på för mycket kylpasta. Problemen kommer att visa sig även under GNU/Linux förr eller senare.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

Jag kör ett program till windows, som heter speedswitchXP. Den kan reglera hastigheten till CPUn i realtid, så nu har jag sänkt hastigheten och då slutar fläkten varva. Så, installera Windows kanske?

Permalänk

Går det inte att byta ut fläktarna på datorn? Även fläktar har en livslängd.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.