Intel och ATi i macar från och med nu?

Permalänk

Intel och ATi i macar från och med nu?

Vad kommer hända i kommande generationer av Appledatorer med tanke på AMDs uppköp av ATi? Kommer Apple att byta kretsar till nVidia eller något annat nu kanske?

Bara funderade lite.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

inget är väll omöjligt, kan mycket väl bli så att det blir nvidia kretsar, men det lär ju ändå bli en viss övergångsperiod, så kan ju dröjja innan vi får de nvidia grafikkretsar i bärbara apple datorer

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

.humm.... men är det inte så att ati och amd kommer gå ihop men de kommer ändå göra så man kan använda amd + nvidia och intel+ati...?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför Apple har kört med ATi över huvud taget. Deras OpenGL prestanda är usel och deras förmåga att skriva drivrutiner är bristfällig.

Permalänk
Medlem

Låter inte särskillt sannorlikt att Intel skulle försöka "tvinga" Apple att byta grafikkorts leverantör, speciellt inte eftersom Intel inte skulle tjäna några pengar på att det sitter Nvidia kretsar i Apples datorer. Jag förstår var frågan kommer ifrån men det låter långsökt.

XyliX: Apple skriver alla drivrutiner själva så det spelar mindre roll hur ATI's windows/linux drivrutiner är.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Låter inte särskillt sannorlikt att Intel skulle försöka "tvinga" Apple att byta grafikkorts leverantör, speciellt inte eftersom Intel inte skulle tjäna några pengar på att det sitter Nvidia kretsar i Apples datorer. Jag förstår var frågan kommer ifrån men det låter långsökt.

XyliX: Apple skriver alla drivrutiner själva så det spelar mindre roll hur ATI's windows/linux drivrutiner är.

Jaha, det visste jag inte. Det låter betryggande.

Permalänk
Medlem

Eventuellt att Intel skulle försöka få Apple att göra fler Macar med Intel-grafik.

Permalänk
Avstängd

Dom datorer som finns nu kommer ju iaf inte att påverkas. Knappast i framtiden heller. Att AMD köper ATi lär inte betyda att man inte kan kombinera ATi med Intel. Det vore ju ett värdelöst beslut.. Däremot kommer kanske AMD och ATi funka bättre ihop än Intel och ATi.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Låter inte särskillt sannorlikt att Intel skulle försöka "tvinga" Apple att byta grafikkorts leverantör, speciellt inte eftersom Intel inte skulle tjäna några pengar på att det sitter Nvidia kretsar i Apples datorer. Jag förstår var frågan kommer ifrån men det låter långsökt.

XyliX: Apple skriver alla drivrutiner själva så det spelar mindre roll hur ATI's windows/linux drivrutiner är.

Curly, du missförstod nog mig. Jag menade inte att Intel skulle börja samarbeta med nVidia bara för att AMD har köpt upp ATi.

Däremot vore det väl ett naturligt steg om Apple valde att ta in nVidia-kretsar istället för ATi-kretsar, de vill väl hamna i god dager åtminstone hos den ena av jättarna?

Hoppas bara inte att det kommer fler integrerade kretas från Intel.

Edit:

Smokerdave, jag ser det hela ur en mer ekonomisk synvinkel, jag tror inte att själva mjukvaru/hårdvarustödet försämras, snarare att konkurrensen styr vilka kretsar som hamnar var.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna sett 7600GT och 7300 kretsar i kommande macbooks.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Jag skulle gärna sett 7600GT och 7300 kretsar i kommande macbooks.

Största problemet är ju inbyggda intelskitgraffet i Mac Mini. Det bidrar väldigt mkt till att jag inte köper en.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Största problemet är ju inbyggda intelskitgraffet i Mac Mini. Det bidrar väldigt mkt till att jag inte köper en.

Spelar inte du på konsol ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Låter inte särskillt sannorlikt att Intel skulle försöka "tvinga" Apple att byta grafikkorts leverantör, speciellt inte eftersom Intel inte skulle tjäna några pengar på att det sitter Nvidia kretsar i Apples datorer. Jag förstår var frågan kommer ifrån men det låter långsökt.

nu äre väll ändå så att frågan snarare är om ati forsätter o göra grafikkort för bärbara, där de sitter direkt på moderkortet o inte i slot, för intel datorer. alltså bärbara intel maskiner. för slot grafikkort äre en annan femma

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Spelar inte du på konsol ändå?

Jo. Men vill ju ha en schysst videoredigeringsmaskin etc.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Curly, du missförstod nog mig. Jag menade inte att Intel skulle börja samarbeta med nVidia bara för att AMD har köpt upp ATi.

Däremot vore det väl ett naturligt steg om Apple valde att ta in nVidia-kretsar istället för ATi-kretsar, de vill väl hamna i god dager åtminstone hos den ena av jättarna?

Jag tror inte att Apple skulle gå och byta ut vitala delar av deras system bara för att vara "snälla" mot Intel, Jag tror det krävs påtryckningar från Intel och det verkar inte logiskt att Intel skulle göra så och därigenom riskera relationerna med Apple över en fråga som dom inte tjänar någonting på rent ekonomiskt. Intel är dock som dom är så helt omöjligt är det inte

jens: ska jag vara ärlig tänkte jag inte på det, det kan ligga nåt i det du säger men Nvidia verkar inte ha några krestar med integerad grafik för Intel platformen så det skulle till en början i så fall främst handla om lite dyrare lösningar med GF7600/7900GO eller liknande och dom är ju inte direkt integerade på moderkortet. Tror det kommer ta ett bra tag innan det händer något på grafikfronten.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Jo. Men vill ju ha en schysst videoredigeringsmaskin etc.

Det är väldigt många år sedan jag senast upplevde att ett "billigt" grafikkort (typ integrerade intel-grejor och budgetkort) var sämre än ett "dyrt" på något annat än 3D-grafik. Och videoredigering är än så länge inte 3D.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Det är väldigt många år sedan jag senast upplevde att ett "billigt" grafikkort (typ integrerade intel-grejor och budgetkort) var sämre än ett "dyrt" på något annat än 3D-grafik. Och videoredigering är än så länge inte 3D.

Beror helt och hållet på vilka program man använder. Final Cut Pro flyter tex på bra mycket bättre på en iMac än på en Macbook, tack vare grafikortet. Annars är det få som märker skillnad utöver spelen då givetivs.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Nu är Apple klara med sin keynote, och mycket riktigt: I nya MacPro erbjuder man kunden ett val mellan tre olika grafikkort, två av de är nVidiabaserade och ett är ATi-baserat.

(De erbjuder faktiskt ända upp till Quad-SLI, fast det kostar säkert )

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy

(De erbjuder faktiskt ända upp till Quad-SLI, fast det kostar säkert )

Nej, inget SLI där inte, det är bara fyra separata kort.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Zandros, hur funkar det då? =S

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Zandros, hur funkar det då? =S

Fyra stycken olika kort, vart och ett hårdvaruaccellererar den eller de skärmarna det är kopplat till.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs