Permalänk

xorg.conf?

tänkte bara höra, är noob i linux har dock hållt på me d lite granna men iaf.. hur kommer jag åt xorg.conf filen ifrån bash. har nämligen nått fel i grafikkorts drivisiran så måste in där o ändra till "nvidia"

aja hoppas nån kan hjälpa mig att komma åt den bara så jag kan få skärn i "x" igen

MVH john

ps. kör suse 10, fast e väl samma sak me alla distar typ?

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk

Hallo!

Du kan göra följande i en terminal:

sudo vim (eller valfri texteditor) /etc/X11/xorg.conf

Leta i filen efter "Device"-sektionen, och ändra från nv till nvidia.

Lycka till!

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Inaktiv

eller logga in som root och skriv:

nano /etc/X11/xorg.conf

(eller pico om inte nano funkar)

Permalänk
Medlem

eller

emacs /etc/xorg.conf

beror på vart den ligger, kör updatedb sedan locate xorg.conf så hittar du platsen.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

okok tackar ås mkt.. ska kolla upp det sen. så hoppas på att d funkar. men d ska ju inte va några problem

återkommer. mvh john

edit* har testat allt nu o inget vil funka
varken sudo lr nano
det enda som funka var pico men då fick jag bara upp ett tomt document.

inget av det andra har funkat som sagt. =/

edit2* sen tänkte jag höra. iome suse nu inte verkar funka och att jag har fått det att funka me ubuntu innan igenom xorg.conf filen och sen att folk alltid recommenderar ubuntu till folk. lr kubuntu iome jag tycker kde e lite lättare.. så har jag en lite äldre version av det o inga brännskivor kvar nu. kan jag uppdatera från den gamla versionen om jag instalerar den nu till den nya? så jag slipper bränna ut en ny?

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk

Ja, Det går alldeles utmärkt att uppgradera från Breezy Badger (Som jag antar att du nu har) till nyaste Dapper Drake. När du har installerat och fixat Universe och Multiverse så skriv i terminalen: sudo apt-get upgrade -d (tror det ska vara så) ((Hmm... Vill minnas att du behöver en Dapper Drake sources.list med... )) Den kan du fixa själv... Leta absolut INTE efter nyare än Dapper... Edgy Eft är inte det minsta stabilt ännu.

Permalänk

breezy badger. hmm vet inte kan vara en ännu äldre version?. aja men iaf. jag måste ju in o ändra i xorg.conf filen från "nv" till "nvidia" för att min skärm ska kunna funka.. jag verkar inte kunna komma åt filen. o nu verkar jag inte ens kunna logga in som root? står john@login: sen skriver jag root o mitt pass men d funkar inte. måste man göra nått annat för att kunna logga in som root lr? vet ni om den nya versionen av (k)ubuntu är så att man slipper in där o ändra me en gång lr? va ju inte så i den nya suse iaf.
och det är "sudo /etc/x11/xorg.conf" jag ska skriva? för det funkar inte. testat nano o pico me.. men då får jag bara upp ett tomt document

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Nej du ska skriva som root ”pico /etc/X11/xorg.conf ” (viktigt att skilja på stora och små bokstäver använd tab om du är osäker)

För att bli root kan du skriva su som vanlig användare sedan root lösen vilket du måste veta

Permalänk

aha okok. att jag inte haft stort "X" e d nog som varit felet då .:P
men jag kör en gammal version av ubuntu.. den går att uppgradera till den nya då som hagbarddenstore sa.. har typ 5.04 lr nått. :O. testade köra upgrade -d men efter uppgraderingen stod det fortfarande 5.04

*edit. kom in i text filen nu o ändra till "nvidia" men då ville d inte funka alls.. kom inte ens in i X då :/ o sen testa jag ominstalera allt o göra om det.. men då kom jag inte ens i i xorg.conf filen igen.. aah jag blir cepe på detta.

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Annars kan du köra sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Ska du uppgradera disten skriver du sudo apt-get dist-upgrade Tänk på att du behöver ändra källorna i /etc/apt/sources.list först tror ja.

Lättast är väll om du installerar om allt från början, kan tänka mig att du har rotat till det mesta. Men du gör som du vill.

Permalänk

hmm okok. ah jo. fast fan tror jag skiter i det nu.. pallar inte hålla på. har fixxat debian nu iställe o tänkte instalera det. o hoppas på att det går bättre. annars v ettifan va jag ska göra!: fattar inte varför mitt grafik kort ska hålla på o krångla så. fast har ju fått igång det innan men aah aja

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk

Om du vill så är nyaste Ubuntu (K/X) väldigt lätta att komma igång med... Har faktiskt inte gjort något annat än pillat igång skärmen ordentligt... Den ville inte över 1024x768...

Permalänk
Inaktiv

Har du installerat drivrutinen från (lynx) www.nvidia.com ?
Eller om du forfarande har ubuntu finns den väl i apt-get?
Den måste du ju ha innan du ändrar driver från nv -> nvidia.
Svårt att tro att det ska va nödvändigt att byta dist sådär hela tiden?

Permalänk

ah jo naeh har inte gjort det.. men va ska jag skriva i apt-get då för att få den drivrutinen? har inte testat den nyaste ubuntu.. bara den gamla typ 5.04 lr nått.. kanske blkir bättre me den nya?

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_to_install_Graphics_Dr...

allt finns på google..

tackar tackar

asså d måste ju va nått helt fel..
skulle testa instalera fedora core 5 nu bara för att se om nåt funkade.. o då fick jag inte ens igång själv installationen när den skulle starta själva installations grejjen va den nu heter dom kör me.. så blev d bara en massa ränder o skit. vafan e d som e fel? e d fler som får detta igentligen lr e d nått fel på min data? så ska det väl inte hålla på?

*edit. ok nu ger jag upp.. mitt grafik kort funkar fint i xp. men när jag inte ens kan få upp installationen på nån dist alls. antingen e d nått stort fel på min data lr suger linux. för så jävla fel kan dom väl inte ha gjort så man inte ens kan komma igång me själv installationen innan en massa sträck o skit kommer upp.. finns d verkligen inget o göra åt detta lr se lr testa va som är felet?

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

vim, emacs, nano, pico...

Är själv en ganska "grön" användare på Linux egentligen, men jag tycker det är lite väl tilltaget att behöva ge grabben exempel på fyra olika texteditorer när han ska pilla i xorg.conf.
vi/vim och emacs är säkert ruskigt bra om man har lärt sig hantera mer avancerade editorer men inget en vanlig användare ska behöva ge sig på och läsa in för att göra en liten förändring i xorg.conf...

invaderjohn:
Jag rekommenderar den senaste versionen av Ubtunu (Kubuntu el. annan utväxt av samma distrubution), 6.06.
Du borde egentligen inte ha några större problem att få igång detta systemet på momangen.
Installera det och allt ska förhoppningsvis ställa in sig rätt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
vim, emacs, nano, pico...

Är själv en ganska "grön" användare på Linux egentligen, men jag tycker det är lite väl tilltaget att behöva ge grabben exempel på fyra olika texteditorer när han ska pilla i xorg.conf.
vi/vim och emacs är säkert ruskigt bra om man har lärt sig hantera mer avancerade editorer men inget en vanlig användare ska behöva ge sig på och läsa in för att göra en liten förändring i xorg.conf...

invaderjohn:
Jag rekommenderar den senaste versionen av Ubtunu (Kubuntu el. annan utväxt av samma distrubution), 6.06.
Du borde egentligen inte ha några större problem att få igång detta systemet på momangen.
Installera det och allt ska förhoppningsvis ställa in sig rätt

aah tack för hjälpen
aah har bräänt ut och testat ubuntu dapper drake 6.06
sätter igång installationen allt funkar fint den starta filerna. men när själva grafiska installationen ska igång kommer dom däran gräna sträcken fram igen >_< likadant på FC5 blir galen.. ska man inte ens kunna instalera det? hur e d att instalera det utan grafiskt? e d lika simpelt lr måste man skriva in en massa commandon då? fattar inte hur det kan va så mkt problem me mitt grafik kort.. d e ju inte i sönder o det är ju inget gammal skit kort. e ju ett gf 6600 256 mb :S ska väl inte va några problem. har testat återställa hela bisosen me o sånt ifall det skulle va felet men inget vill funka.

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

hade också lite problem med den nya grafiska live-installationen. den gamla var bättre tycker jag, bara att hoppa mellan menyerna med TB, så helt ografisk är den ju inte ändå egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Använd inte den grafiska installationen då? Dvs... den utan X.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invaderjohn
aah tack för hjälpen
aah har bräänt ut och testat ubuntu dapper drake 6.06
sätter igång installationen allt funkar fint den starta filerna. men när själva grafiska installationen ska igång kommer dom däran gräna sträcken fram igen >_< likadant på FC5 blir galen.. ska man inte ens kunna instalera det? hur e d att instalera det utan grafiskt? e d lika simpelt lr måste man skriva in en massa commandon då? fattar inte hur det kan va så mkt problem me mitt grafik kort.. d e ju inte i sönder o det är ju inget gammal skit kort. e ju ett gf 6600 256 mb :S ska väl inte va några problem. har testat återställa hela bisosen me o sånt ifall det skulle va felet men inget vill funka.

Kör text istället då, det är inte att skriva massa saker det är bara att det ser lite annorlunda ut. Om du tex har kört edit i DOS, sån "grafik" är det. Kanske inte är riktigt lika simpel installation som den grafiska.
Jag hade också problem med grafikkortet gf 6800gt (på FC5 installationen), men det fungerade när det var installerat helt. Men jag rekommenderar inte FC5 annars, ta Ubuntu.
Fungerar det inte när du har installerat får du gå igenom guiden för att installera Nvidiadrivrutinerna.

Permalänk

okok. så nu ska jag testa köra ubuntu installationen i ografisk. sen instalera drivrutinerna o sen ska det funka?.. aja får testa iaf. hoppas på det bästa. åter kommer hur d gick sen. måste bara ha igång det asså

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |