Permalänk
Medlem

Inget mod_php till OpenBSD?

Till FreeBSD installerade jag efter Apache en modul/paket/whatever som hette mod_php5 för att få in php i Apache.
Till OpenBSD verkar inget sånt finnas.
Ska man, som i någon guide jag hittade, istället köra php5-core-5.0.5.tgz?
Är det typ samma sak, fast med ett helt annat namn? Något som installerar php och samtidigt får det att funka med Apache (eventuellt efter nån tillagd rad i nån konf-fil här och där).

Och sen efter det då bara mysql-server-5.0.22.tgz och sen php5-mysql-5.0.5p0.tgz.
Skumt att ingen php5-mysqli finns....bara php5-mysql.
mysqli är ju nya vad det nu kan tänkas kallas (gränssnitt?) som används i MySQL 5....ska det inte funka i OpenBSD eller, så man får skriva om alla sina php-sidor???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

OpenBSD har väll ett ports-träd senast ja kolla. Kika där.

Permalänk
Medlem

Jo men det har jag inte installerat och tänkte skippa det också.
Behövs det så måste det ju finnas paket för det....är ju inte direkt ovanligt att folk kör Apache/PHP/MySQL.

Nån som vet? Antar att moduler och sånt kan heta annorlunda till OpenBSD än FreeBSD så kanske bara är därför jag inte känner igen mig.

Iallafall funkar Apahce + PHP nu, men chroot ger mig lite bekymmer så jag har inte orkat ge mig på MySQL ännu.

Sen en jäkligt jobbig offtopic grej som kanske får en egen tråd senare om det behövs är att jag inte kan kopiera saker. Får jag en output på 10 rader som ska in i nån konfig fil så kan jag inte bara markera det och sen trycka mittenknappen inne i "vi" när jag försöker editera utan jag får skriva av på papper och sen knappa in
korn-shell eller vad det var som var default kör jag. Loggar in via putty....tänkte inte på om det funkade när jag hade direkt koppling till servern.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Installerar PHP5.

En god idé är att sätta PKG_PATH i exempelvis /etc/profile till ftp://ftp.sunet.se/pub/OpenBSD/3.9/packages/i386/ så att man slipper att skriva hela sökvägen (det räcker då att skriva exempelvis pkg_add php5-core-5.0.5).

Dessutom så har jag det här cronjobet som root:

0 0 * * * /usr/local/bin/curl --ftp-pasv ftp://ftp.openbsd.org/pub/OpenBSD/3.8/packages/i386/ > /tmp/packages.txt 2>&1

(ja, jag kör fortfarande 3.8)

Därefter så kan man söka efter paket med grep.

EDIT: Angående MySQL så gav jag ju dig en komplett lösning i din andra tråd.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jotack, MySQL verkar enkelt, bara skapa den där länken in till chrooten egentligen.
Men som sagt, varför ge sig på MySQL överhuvudtaget när det inte är säkert att jag får php att fungera.
Har ju strul med att exec()-funktionen inte vill köra inne i jail, fast jag kopierat in massa filer och skapat katalogstrukturer där inne. Vet inte vad exec("uptime") saknar för något nu faktiskt
Är nog enda shell-kommandot jag verkligen vill ha fungerande från Apache.
Går det inte åker tyvärr chrooten, men jag beåller nog OpenBSD för jag gillar det och allt funkar bra än så länge (förutom chroot då såklart men det är ju så det ska fungera så).

EDIDT: chroot fixat så exec("uptime") funkar, bara att kopiera in localtime på nåt sätt också så klockan kommer 2 timmar längre fram

EDIT igen: Slut på det roliga. php5-mysqli verkar INTE finnas till OpenBSD. Synd jag inte fick reda på det tidigare. Inget paket nånstans, isntallerade nyss portsträdet också och söker i det men ingen mysqli-expension till php5.
Bra jobbat, stor risk att nån som använder php vill köra OpenBSD då

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Eh, jag skiter fullkomligt i MySQLi, så mycket kul finns det inte där, och jag har använt PHP en hel del som de flesta vet.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Seb74: Vet du äns vad "mysqli" innebär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Seb74: Vet du äns vad "mysqli" innebär?

mysql improved. Det är ett nyare gränssnitt från php till MySQL.
Man skriver koden på ett annat sätt, och det känns trist att utveckla något som man sedan när man får igång mysqli igen får koda om....om man nu inte är proffsig och gömmer sånt med abstraktion men jag kodar inte proffsigt

Känns bara fånigt att något som kom för 2 år sen fortfarande inte finns i OpenBSD, men jag skiter i det. Allt funkar perfekt nu, utom ett skumt Apacheproblem (antagligen) som jag nyss upptäckte....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006