OpenBSD igång - Bilder och sånt som ni gillar ;)

Permalänk
Medlem

OpenBSD igång - Bilder och sånt som ni gillar ;)

http://seb74.no-ip.com/

Måste säga att OpenBSD är det coolaste OS jag testat....enda haken är att mysqli till php fortfarande inte finns men det får jag leva med.
Inte så farligt svårt att få igång allt heller, med chrootat apache och allt, men rätt mycket hjälp har jag fått också.

Stort tack alla (ni vet vilka ni är)

Förresten, jag tror inte många här inne har hört en så tyst burk förut....PSU-modden samt nya CPU-kylaren gjorde susen minst sagt

EDIT: "1 user" är inte att lita på för uptime scriptet körs i chroot och vet inte hur många riktiga users som egentligen är inne...antar att den visar www-usern men inte säker.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ehm, ännu en tråd? Haha
Aja, grattis, alltid roligt att leka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ehm, ännu en tråd? Haha
Aja, grattis, alltid roligt att leka

Jo men det här är tacktråden ju, visa att det iallafall blev något resultat
Trodde faktiskt inte ens jag skulle komma genom installationen men den var faktiskt rätt snäll ändå, om man tog det lite lugnt och läste dokumentationen.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: OpenBSD igång - Bilder och sånt som ni gillar ;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Förresten, jag tror inte många här inne har hört en så tyst burk förut....PSU-modden samt nya CPU-kylaren gjorde susen minst sagt

Jag tror jag har en tystare burk. Det enda som hörs på min iBook om jag inte belastar den hårt är hårddisken. Och den måste man sätta örat mot datorn för att höra.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: OpenBSD igång - Bilder och sånt som ni gillar ;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag tror jag har en tystare burk. Det enda som hörs på min iBook om jag inte belastar den hårt är hårddisken. Och den måste man sätta örat mot datorn för att höra.

Ok, härligt. Dämpmattor gör en del för högfrekventa tjutet från hårddiskar faktiskt. Rätt skönt när man går och lägger sig och datorn inte hörs alls till sängen några meter bort
De 89kr CPU-kylaren kostade var nog de mest välinvesterade pengar jag spenderat hittils
Lite overkill för en P3 kanske för den går nästan att kyla passivt faktiskt

Men nu får ni kika igen....fixade färgen på BSD-loggan så den passar in bättre

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: OpenBSD igång - Bilder och sånt som ni gillar ;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ok, härligt. Dämpmattor gör en del för högfrekventa tjutet från hårddiskar faktiskt. Rätt skönt när man går och lägger sig och datorn inte hörs alls till sängen några meter bort
De 89kr CPU-kylaren kostade var nog de mest välinvesterade pengar jag spenderat hittils
Lite overkill för en P3 kanske för den går nästan att kyla passivt faktiskt

Men nu får ni kika igen....fixade färgen på BSD-loggan så den passar in bättre

En annan variant om man vill offra prestanda för tysthet är långsamma diskar. 4200 rpm låter förvånansvärt lite.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

öh,, gör Nokia modem?

har en liknande fläkt, men utan kopparplugg i. går knappt att höra den oftast.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En vanlig Seagate Barracuda som är omgedd av dämpmatta låter typ ingenting alls ut. Ska man ha öppet in till den för att ha nån chassifläkt som ska svalka den så hörs dom litegrann, men inte om det är igentäppt

Jo det jäkla Nokiamodemet tjuter lite och har sig....något rätt svagt men läskigt högfrekvent oväsen kommer från det
Vet inte om andra modem brukar låta så.

CPU-fläkten som ska va så tyst låter som fan på 12V, men jag kör på 5V och precis där blir den typ knäpptyst....upp på 6V så börjar den brumma i nån otrevlig frekvens.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Vet inte om andra modem brukar låta så.

Jag känner en familj som har ett ADSL-modem som låter ungefär som en CD-brännare... Jag har sagt till dem att det ska nog inte låta så där och att det kanske är därför det inte heller funkar så bra, men de bryr sig inte.

Ontopic: Grattis! Har följt dina trådar lite grann.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Har följt dina trådar lite grann.

Det kan inte va kul

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Lärorikt!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Kul att se att aven tioåringar får igång en OpenBSD burk.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

lol.. de ser ju effektivt ut.
http://seb74.no-ip.com/servern/Filtered-air-intake.jpg

men men, kul att få fått igång openbsd på den, vi har ju sett en 7-8 trådar om det nu så..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Kul att se att aven tioåringar får igång en OpenBSD burk.

Tioåringar?

Känns inte så befogat att indirekt kalla honom omogen, vad jag kan se?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Tioåringar?

Känns inte så befogat att indirekt kalla honom omogen, vad jag kan se?

Det är väl bara den åldersgruppen som skapar 20 trådar om ETT projekt, eller hur?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det är väl bara den åldersgruppen som skapar 20 trådar om ETT projekt, eller hur?

Nej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det är väl bara den åldersgruppen som skapar 20 trådar om ETT projekt, eller hur?

Nej.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det är väl bara den åldersgruppen som skapar 20 trådar om ETT projekt, eller hur?

Nej.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Kul att se att aven tioåringar får igång en OpenBSD burk.

Fixa till din attityd.

Jag tycker att det är intressant att läsa om användares problem och svårigheter, för det ger oss ofta nya idéer till hur vi skall förbättra bl.a. användarvänlighet vilket resulterar i en sänkt inlärningskurva, vilket är nog så viktigt för Unix-system, eftersom dessa ofta beskylls för att vara svåra att skaffa sig en grundläggande förståelse för.

Jag skulle vilja efterlysa fler trådar om de problem, erfarenheter och svårigheter som användarna på SweC ställs inför när de pillar med sina Linux/BSD-system.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Fixa till din attityd.

Fixa min attityd? vad yrar du om? Jag har väl all rätt i världen att tycka att det är kul att tioåringar kan fixa igång en OpenBSD burk.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
lol.. de ser ju effektivt ut.
http://seb74.no-ip.com/servern/Filtered-air-intake.jpg

Tja, det är ju tätt runtom iallafall
Hade vart snyggare med nån silikon eller nåt kanske att limma fast filtret med men men, tejp var enklast.
Resten av burken är tejpad i nästan varje liten springa jag hittat så det mesta av luften borde gå genom filtret

7 trådar till OpenBSD-projektet kanske var lite mycket, jag vet inte, men folk brukar ogilla när man blandar för mycket topics i samma tråd, och om någon annan söker efter liknande problem blir det cleanare för dom också.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folk ska vara snälla mot varann.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det är väl bara den åldersgruppen som skapar 20 trådar om ETT projekt, eller hur?

Off-topic:
Tycker personligen bättre om när en forumtråd bara handlar om det som står i ämnesrubriken på samma tråd.
Har man flera frågor bör man dela upp dem till olika forumtrådar.

(Inser att detta är lite motsägesefullt nu när jag försöker knäppa dig på näsan i en tråd som egentligen inte ska handla om näsknäpperi.)

On-topic:
Nice dator!

Dock höjde jag lite på ögonbrynen då jag såg bokstäverna BSD och coolt i samma mening.
Har bara erfarenhet av ett gammalt FreeBSD i skolan och det var det värsta jag varit med om... Kompilera om en kärna för att få igång ett standardljudkort kändes lite "gå över ån för att hämta vatten".

Det verkar iallafall som det uppfyller dina syften bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Har bara erfarenhet av ett gammalt FreeBSD i skolan och det var det värsta jag varit med om... Kompilera om en kärna för att få igång ett standardljudkort kändes lite "gå över ån för att hämta vatten".

Använd moduler. Följande modul är en metamodul för alla audio drivers, och bör lösa dina problem. Du behöver alltså inte kompilera om kärnan...

# kldload snd_driver

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag skyller min okunskap på usla lärare...
Får väl ge det en chans, nån gång, när det finns tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Jag har väl all rätt i världen att tycka att det är kul att tioåringar kan fixa igång en OpenBSD burk.

Sure. Så länge som du själv tycker att du bidrar med vettiga inlägg till den här tråden så är väl allt frid och fröjd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Får väl ge det en chans, nån gång, när det finns tid

Det tycker jag absolut att du ska göra. Allt är knepigt i början, speciellt om man inte lyckas spåra upp rätt dokumentation.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tycker att folk ska vara snälla mot varann.

Har du blivit sjuk nu Ilja? Det där låter inte likt dig...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lägg ner tjafset.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Tja, det är ju tätt runtom iallafall
Hade vart snyggare med nån silikon eller nåt kanske att limma fast filtret med men men, tejp var enklast.
Resten av burken är tejpad i nästan varje liten springa jag hittat så det mesta av luften borde gå genom filtret

Men det har aldrig slagit dej att istället göra ett större hål så hela filtert utnyttjas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men det har aldrig slagit dej att istället göra ett större hål så hela filtert utnyttjas?

Ah, det var så du menade.
Tror inte det behövs faktist. Finns ju en anledning att det är utstansat som det är, och det är nog inte för att det ska vara vackert eller nåt

Enda utblåset är ju en 120mm på 5V så det är inte mycket luft som ska dras in, så det är nog ingen risk att det sugs vakuum i lådan så den imploderar iallafall

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006