Bytt från Windows till ett kraschande Mac OS

Permalänk

Bytt från Windows till ett kraschande Mac OS

Hela mitt liv har jag jobbat i Windows-miljö ända tills igår då jag införskaffade mig en Macbook. Förväntningarna har varit stora, men nu blivit minst sagt skamfilade när jag försökt byta skärmupplösning genom att gå in i Systeminställningar>Bildskärmar. Följande meddelande behagar att dyka upp...

"Programmet Systeminställningar har oväntat avslutats.
Mac OS X och andra program påverkas inte..."

Jag har aldrig suttit i OS X förut och undrar bara, vad är problemet och hur åtgärdar man detta?

Visa signatur

2 x Xeon Mac Pro

Permalänk
Medlem

Händer det varje gång du öppnar den fliken? Använder du en extern skärm?

Tyvärr är problemet helt främmande för mig.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Händer det varje gång du öppnar den fliken? Använder du en extern skärm?

Tyvärr är problemet helt främmande för mig.

Ja, det händer varje gång jag klickar på ikonen "Bildskärmar".

Jag använder inte extern skärm.

Visa signatur

2 x Xeon Mac Pro

Permalänk
Medlem

Kolla i consolen i logfilerna över krascher om det står något där.

Något är knas och troligen är det rättighetsrelaterat - men det kan man nog gissa av felmedelanden (oftast i vart fall ).
Nu har jag inte haft någon burk med intelgrafik så det kanske är något fishy med just dom? men då borde man hört om det och det har jag inte gjort...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det skadar aldrig att köra en filrättighetsreparation i skivverktygsprogrammet som hittas under verktyg i programmappen. Jag skulle iaf börja felsökandet där.
Har du kört in alla uppdateringar under automatiska uppdateringar?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Jag testade massor, bland annat filrättighetsreparation och installation av alla senaste uppdateringarna, men det hjälpte inte, så det blev till att formattera och installera om operativet.

Nu efter ominstallation fungerar allting finfint.

Visa signatur

2 x Xeon Mac Pro

Permalänk
Avstängd

Ah, vad bra. Vad tycker du nu, om Mac OS? Har dina förväntningar infriats? Var det värt att byta, eller hade du lika gärna stannat kvar i Windows? Eller du vill vänta några dagar innan du svarar?