Permalänk
Medlem

win xp pro och linux

hallojsan,

jag har just nu winxp pro sp2 som operativsystem men jag skulle vilja ha både winxp pro och linux som jag kan växla mellan...hade nämligen så förut med xp pro och xp pro x64....går detta? och vilket linux os föredrar ni?

EDIT: valde mellan att lägga denna tråd bland "microsoft os" eller "övriga os"...valde "microsoft os" men kanske ångrar mig nu att jag valde fel ställe att lägga denna tråd på. sorry.

Permalänk

Jag använder den dist som står i min signatur. Och ja, det går att dualboota, Zenwalk ställde in att ha Windows som första val i bootloadern, så sött.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

såg ju riktigt trevlig ut ska ta och testa den

Permalänk
Medlem

Zenwalk är inte så vanlig
vill du få god support så kör ububtu t.ex. eller suse

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWoo
vad är skillnaden?

Användarbasen, om du menar mellan Zenwalk och exempelvis Ubuntu. En stor användarbas betyder vanligtvis att det är lättare att hitta lösningar på sina problem.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

ok...det du menar är alltså att fler använder t.ex. ubuntu?...men är det ingen större skillnad användarmässigt? de ser likadana ut? om du fattar...

Permalänk
Medlem

Zenwalk såg müs ut.

Ska ta och testa senare kanske.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Skillnaden ligger ofta i upplägget, men det är precis som någon annan säger i denna tråd att ju mer användare, ju lättare är det att hitta svar på sina problem.

Och med alla distributioner går det att boota två olika OS (Finns säkert undantag, men använder du någon av dom så har du säkert inte Windows installerat).

www.ubuntuforums.org är en bra sida om man vill titta lite på ubuntu. Och se hur många som använder sig av det.

Permalänk

Zenwalks supportforum är jäkligt kunnigt, och folket på deras IRC kanal är trevligt, satte uppe igår och pratade lite. Lärde dom lite svenska och så fanns det lite norskar och sånt där. Sen så finns det ju t.ex mp3 stöd "out of the box", finns inte på så många andra distar.

EDIT: Förresten, Ubuntu är seegt om man kör Gnome, Zenwalk kommer med xfce ifrån start. Gör det väldigt snabbt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Zenwalks supportforum är jäkligt kunnigt, och folket på deras IRC kanal är trevligt, satte uppe igår och pratade lite. Lärde dom lite svenska och så fanns det lite norskar och sånt där. Sen så finns det ju t.ex mp3 stöd "out of the box", finns inte på så många andra distar.

EDIT: Förresten, Ubuntu är seegt om man kör Gnome, Zenwalk kommer med xfce ifrån start. Gör det väldigt snabbt.

Du har övertygat mig Ska dra ed det och prova nu. Bort med ubuntu och in med Zenwalk.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Du har övertygat mig Ska dra ed det och prova nu. Bort med ubuntu och in med Zenwalk.

Installationen är inte lika grafisk, eller ja, det enda som är svårare egentligen är att man måste använda cfdisk istället för en grafisk partitionerare. Om du inte har någon aning om hur det går till kan du göra en testrunda i WMware Worksatation före du installerar det på riktigt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Installationen är inte lika grafisk, eller ja, det enda som är svårare egentligen är att man måste använda cfdisk istället för en grafisk partitionerare. Om du inte har någon aning om hur det går till kan du göra en testrunda i WMware Worksatation före du installerar det på riktigt.

Jag är inte helt bakom flötet.
Men ja det blir nog en helt ny upplevelse. Bara jag inte råkar ta bort min lagrings hdd som jag råkade göra första gången jag installerade ett GNU/Linux system, För en 4 år sedan.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Jag är inte helt bakom flötet.
Men ja det blir nog en helt ny upplevelse. Bara jag inte råkar ta bort min lagrings hdd som jag råkade göra första gången jag installerade ett GNU/Linux system, För en 4 år sedan.

Haha, nja, så svårt kan det inte vara att se vilken partition man ska använda. Sen så kan man välja att bootloadern LILO installerar och konfigureras automatiskt. Den hittar iallafall alla mina OS, vilken inte Kubuntu gjorde.

EDIT: Vi kanske är "lite" offtopic?

EDIT2.0: Nej, han frågade vilket Linux "os" vi tyckte var bäst.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Haha, nja, så svårt kan det inte vara att se vilken partition man ska använda. Sen så kan man välja att bootloadern LILO installerar och konfigureras automatiskt. Den hittar iallafall alla mina OS, vilken inte Kubuntu gjorde.

EDIT: Vi kanske är "lite" offtopic?

EDIT2.0: Nej, han frågade vilket Linux "os" vi tyckte var bäst.

Hela tråden är offtopic. Den borde ligga i övriga.

Drog ned Zenwalk från danmark. 2MB/s Och nu är den bränd så nu ska jag bara kolla om jag har något jag vill ha kvar.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Hela tråden är offtopic. Den borde ligga i övriga.

Drog ned Zenwalk från danmark. 2MB/s Och nu är den bränd så nu ska jag bara kolla om jag har något jag vill ha kvar.

Lycka till.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Lycka till.

Det gick otroligt smärtfritt till faktiskt.

EDIT1:
Ska ta och kolla runt lite nu. Måste fippla med lillo och en massa skit nu :/

EDIT2:
OMG nano är inte installerat. :'( why!

EDIT3:
OMG det finns ingen vettig texteditor installerad! Ingen IRC klient. (Räknar inte Gaim)
Och jag har gjort något fel nu Alt Gr fungerar inte.
Och pakethanteraren är nog det trasigaste jag har sett på länge. Den fungerar fan inte.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Hela tråden är offtopic. Den borde ligga i övriga.

Drog ned Zenwalk från danmark. 2MB/s Och nu är den bränd så nu ska jag bara kolla om jag har något jag vill ha kvar.

jag vet =), den borde ligga i övriga...märkte det sen när jag skapat tråden...står i första inlägget

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad* på trådskaparens begäran

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Det gick otroligt smärtfritt till faktiskt.

EDIT1:
Ska ta och kolla runt lite nu. Måste fippla med lillo och en massa skit nu :/

EDIT2:
OMG nano är inte installerat. :'( why!

EDIT3:
OMG det finns ingen vettig texteditor installerad! Ingen IRC klient. (Räknar inte Gaim)
Och jag har gjort något fel nu Alt Gr fungerar inte.
Och pakethanteraren är nog det trasigaste jag har sett på länge. Den fungerar fan inte.

1. Lilo konfigurerade sig självt för mig. 2. Använd Vim. 3. IRC klient = XChat som enkelt går att laddas ner med netpkg, eller som jag gör, installerar irssi från source. Uppdatera netpkg via netpkg får du nog också göra.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
1. Lilo konfigurerade sig självt för mig. 2. Använd Vim. 3. IRC klient = XChat som enkelt går att laddas ner med netpkg, eller som jag gör, installerar irssi från source. Uppdatera netpkg via netpkg får du nog också göra.

1. Men jag vill inte ha windows först

2. Pga en tragisk liten olycka (en kille bröt av min armbåge då han tyckte det skulle vara roligt.) Så har jag lite problem med fingrarna på höger hand = Inget Vim för mig.
Får väll ta och koda ihop en själv då Eller dra in gedit/kate/kwrite/nano från sås.
Jaja man kan ju typ andvända vim som nano. Man måste bara meka med en massa jobbiga kortkomandon.

3. Jaja jag får hålla på att fippla lite :/ men netpkg installerade inte program för mig. den bara gjorde inget. Och jag måste påpeka att netpkg är jävligt dåligt utförd. går inte ens att söka efter paket i cli läget. Och inget fungerar i GUI läge. Får väll ta och koda ihop en egen netpkg klient

Nej det kommer jag inte att göra.

Men då återstår mysteriet med Alt Gr. Jag kan inte logga in på min mail/msn, jag kan inte andvända hakparanteser! Vad fan är fel? xorg.conf ser fin ut.

vafan? får jag inte rätsida på detta snart så byter jag tillbaka till drapper eller något.

Zenwalk var fan ostabilare än satan själv.

NU fungerade det att installera med netpkg. Men satan att det inte går att söka efter program på deras namn.

FÖINIHELVETE (JätteARGgubbe) Vart fan är dollarteknet nu då? Om ingen kommer med en lösning innan imorgon åker Zenwalk ut.

Helvete :/ insåg aldrig förut hur mycket jag behöver Alt Gr knappen....

Hmm hittade en trevlig texteditor iallfall.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
1. Men jag vill inte ha windows först

2. Pga en tragisk liten olycka (en kille bröt av min armbåge då han tyckte det skulle vara roligt.) Så har jag lite problem med fingrarna på höger hand = Inget Vim för mig.
Får väll ta och koda ihop en själv då Eller dra in gedit/kate/kwrite/nano från sås.
Jaja man kan ju typ andvända vim som nano. Man måste bara meka med en massa jobbiga kortkomandon.

3. Jaja jag får hålla på att fippla lite :/ men netpkg installerade inte program för mig. den bara gjorde inget. Och jag måste påpeka att netpkg är jävligt dåligt utförd. går inte ens att söka efter paket i cli läget. Och inget fungerar i GUI läge. Får väll ta och koda ihop en egen netpkg klient

Nej det kommer jag inte att göra.

Men då återstår mysteriet med Alt Gr. Jag kan inte logga in på min mail/msn, jag kan inte andvända hakparanteser! Vad fan är fel? xorg.conf ser fin ut.

vafan? får jag inte rätsida på detta snart så byter jag tillbaka till drapper eller något.

Zenwalk var fan ostabilare än satan själv.

NU fungerade det att installera med netpkg. Men satan att det inte går att söka efter program på deras namn.

FÖINIHELVETE (JätteARGgubbe) Vart fan är dollarteknet nu då? Om ingen kommer med en lösning innan imorgon åker Zenwalk ut.

Helvete :/ insåg aldrig förut hur mycket jag behöver Alt Gr knappen....

Öppna xorg.conf, ändra pc105 till pc104 (eller hur det nu var, fick hjälp av dom trevliga grabbarna i #fooblog @ Freenode). Och layout till sv eller sw eller något sånt så fungerar Alt Gr.

Ett tips är också att gå in i #Zenwalk @ Freenode.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Öppna xorg.conf, ändra pc105 till pc104 (eller hur det nu var, fick hjälp av dom trevliga grabbarna i #fooblog @ Freenode). Och layout till sv eller sw eller något sånt så fungerar Alt Gr.

Ett tips är också att gå in i #Zenwalk @ Freenode.

Nej det fungerade inte. Detta är förskräckligt. Den hoppar typ till nästa tab i xchat då jag dörsöker göra en hakparantes och FÖRINIHELVETE. Nu åker skiten ut.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Nej det fungerade inte. Detta är förskräckligt. Den hoppar typ till nästa tab i xchat då jag dörsöker göra en hakparantes och FÖRINIHELVETE. Nu åker skiten ut.

Haha, dåligt temperament? Jag som nästan inte har hållt på med Linux alls kunde hitta hjälpen till alla såna fel.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Haha, dåligt temperament? Jag som nästan inte har hållt på med Linux alls kunde hitta hjälpen till alla såna fel.

Bara jag som har en dålig dag. Huvudvärk och feber :/

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Öppna xorg.conf, ändra pc105 till pc104 (eller hur det nu var, fick hjälp av dom trevliga grabbarna i #fooblog @ Freenode). Och layout till sv eller sw eller något sånt så fungerar Alt Gr.

Ett tips är också att gå in i #Zenwalk @ Freenode.

Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se"

Dvs pc104 till pc105, inte tvärtom.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se"

Dvs pc104 till pc105, inte tvärtom.

Så kanske det var ja.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se"

Dvs pc104 till pc105, inte tvärtom.

Nu blev det fan ännu värre. Men jag orkar inte detta. Svårt att koda då det inte fungerar. Kan inte någon komma på en mirakellösning nu bara lite snabbt?

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Nu blev det fan ännu värre. Men jag orkar inte detta. Svårt att koda då det inte fungerar. Kan inte någon komma på en mirakellösning nu bara lite snabbt?

Du har inte gjort något grovt fel någonstans? Fungerar ju perfekt för mig och ett par till.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Du har inte gjort något grovt fel någonstans? Fungerar ju perfekt för mig och ett par till.

:/
Ska prova att installera om och se om det var något jag missade.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.