Slå ihop partitioner i Mac OS X?

Permalänk

Slå ihop partitioner i Mac OS X?

Som tidigare inbiten Windows-anhängare har jag alltid haft för vana att ha ett antal olika partitioner, eftersom det varit ett måste att installera om Windows med jämna mellanrum för perfekt funktion.

Av vana gjorde jag 2 partitioner innan installation av Mac OS, men nu sitter jag med 2 partitioner varav jag endast använder den ena då det är mycket smidigare så.

Hur gör jag för att slå ihop partitionerna? Alternativt, ta bort den ena partitionen och öka storlek till 100% på huvudpartitionen.

Har sökt men inte hittat något konkret svar.

Visa signatur

2 x Xeon Mac Pro

Permalänk
Medlem

när man slänger i installationsskivan finns ju val och sånt för att ändra storlek på befintliga partioner har jag för mig, kaske går att slå ihop med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Att ta bort en partition och resizea den andra går att göra med diskutil.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Att ta bort en partition och resizea den andra går att göra med diskutil.

Går det att resizea utan att fölora den data som finns på partitionen?
Var får man tag på det programmet?

Visa signatur

2 x Xeon Mac Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedAbuser
Var får man tag på det programmet?

Disk Utility.app som ligger i /Applications/Utilities antar jag?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedAbuser
Går det att resizea utan att fölora den data som finns på partitionen?
Var får man tag på det programmet?

1. Nej
2. Applications, Utilities

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Att man kan partitionera i samband med formatering vet jag redan, det är ju därför jag sitter här med 2 partitioner nu. Men som sagt...är inte så sugen på att formatera allt eftersom jag inte har någon extern disk att lägga backup på.

Visa signatur

2 x Xeon Mac Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
1. Nej
2. Applications, Utilities

Låter lustigt, är det inte just resizeningen som bootcamp gör vid installation? Vilket i så fall borde tyda på att diskutility visst kan göra det.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Inte Disk Utility.app, den kan inte resizea. Däremot CLI-toolen diskutil klarar av det. Och ja, den resizar utan att förlora data. Och det är precis det som Boot Camp använder.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

jaha, men det står inget om det på mansidan?

edit: det beror tydligen på vilken partition map man lirar...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Det står inte i mansidan, men kör diskutil --help så står det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

är det något tekniskt problem med motsvarande manöver för en apm-disk eller är det bara apples vanliga attityd att leverera minsta möjliga funktion?

edit: vilka ppc-burkar bootar gpt? (quad g5 är den enda jag vet säkert.)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Låter lustigt, är det inte just resizeningen som bootcamp gör vid installation? Vilket i så fall borde tyda på att diskutility visst kan göra det.

Ja, det går. Men jag tror inte det går att sätta ihop två partitioner utan att först ta bort den ena och lägga till på den andra som tomt utrymme.

Aha, jag läste fel :/

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio