Permalänk
Medlem

Apple Introducerar Vista 2.0

Hah,

Apple slår ett slag under bältet på Microsoft:

http://static.flickr.com/74/207241438_7c0f89412d_b.jpg

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: Apple Introducerar Vista 2.0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Hah,

Apple slår ett slag under bältet på Microsoft:

http://static.flickr.com/74/207241438_7c0f89412d_b.jpg

meningslöst, Microsoft har ju inget under bältet.

men en kännbar knuff i mellangärdet borde de ha..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Haha det var kul, men frågan är hur mycket de får smaka från Microsoft nu! Dessutom ligger de väl illa till med bokföringen?

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Haha det var kul, men frågan är hur mycket de får smaka från Microsoft nu! Dessutom ligger de väl illa till med bokföringen?

Apple har väl aldrig gått så bra som dom gör just nu?
Förra kvartalet hade dom över 7 Miljarder mer i omsättning än dom hade förra året samma tid. Och en ren vinst på 3.5-4 miljarder

Så jag ser inte hur dom skulle ligga illa till...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag funderade bara över denna lilla notis: http://www.nordichardware.se/nyhet,10865.html

(Ja det är hädelse att länka till NordicHardware, förlåt!)

Hoppas det inte är några skelett i garderoben bara.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Haha det var kul, men frågan är hur mycket de får smaka från Microsoft nu! Dessutom ligger de väl illa till med bokföringen?

Vad ska Microsoft göra, leverera Vista?

Förra året hade de ju såna där med "Introducing Longhorn" och "Redmond, start your photocopiers".

Jag hoppas absolut att Apple uppdaterar Spotlight så att det blir ännu bättre, och blir ännu mer av vad WinFS skulle varit, det vore att slå Microsoft på fingrarna

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Jag funderade bara över denna lilla notis

Kolla på sidor som dels har information som är nyare och som har information som de förstår att tolka så ser du att det är avklarat utan några konstigheter alls (för Apple, andra företag må få överraskningar).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

tva, jag överlåter åt NordicHardware att söka reda på tillförlitliga källor. Om de följer en nyhet så förväntar jag mig att artiklar kommer fortlöpande.

DrRotmos: Ja en polare visade mig lite bilder på det när vi snackade om detta innan idag, ganska kul faktiskt ^^ Jag trodde att det Apple gjorde var något nytt men det kan nog antagligen ses som en favorit i repris

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att se vad det blir i slutändan istället, altså när MS släpper vista...

Vilket kan ta ett tag

Fin liten "comic" http://ctrlaltdel-online.com/comic.php?d=20031226

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
tva, jag överlåter åt NordicHardware att söka reda på tillförlitliga källor. Om de följer en nyhet så förväntar jag mig att artiklar kommer fortlöpande.

...och du förväntar dig att aftonbladet skall publicera fortsättning på Benkows intervju av Gates oxå då eller

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

denna sida då http://www.macnn.com/articles/06/08/07/hasta.la.vista.vista/

t.ex.

Hastala vista, vista!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
denna sida då http://www.macnn.com/articles/06/08/07/hasta.la.vista.vista/

t.ex.
http://images.macnn.com/macnn/wwdc06/CIMG0473.jpg
Hastala vista, vista!

Den var skittråkig som dom flesta men gillade denna

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Hoppas de lägger lite krut på Finder i kommande versioner. Det är den största bristen i os x för mig. För övrigt tycker jag inte de ska nämna Vista på reklampelare och liknande. Det ger taskiga associationer. Vista kommer inte matcha tiger, och än mindre leopard.

Angående Apples ekonomi så är den långt ifrån knackig. Det går bra. Bättre än någonsin. De har implementerat lite tveksamma optionsprogram, men det är endast en bokföringsfråga, egentligen.

Permalänk

Haha vad kul det är med alla banderoller Undrans allt vad som händer på keynoten, den är väl just nu...

tva, Nej, men jag förväntade mig att de skulle göra precis det de gjorde, alltså be om ursäkt och berätta hur det egentligen stod till.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk

Vad kan man tänka sig att Leopard kommer kosta?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Det kommer nog kosta en lax ungefär.

Permalänk

Ja, jag antar att de lägger priset på samma nivå som Tiger är idag. Har de inte gjort så förut?

Om man är student kan man kränga Tiger för 600 kr idag, det kallar jag lågt pris för ett operativsystem.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Ja, jag antar att de lägger priset på samma nivå som Tiger är idag. Har de inte gjort så förut?

Om man är student kan man kränga Tiger för 600 kr idag, det kallar jag lågt pris för ett operativsystem.

Ja, det var billigare än jag hade väntat mig. Om de nu lägger priset så. Men hoppas det.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

det är alltså inte att tänka på att man får uppgradera till dett om man köpt en Mac typ ..nu?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det är alltså inte att tänka på att man får uppgradera till dett om man köpt en Mac typ ..nu?

Det har inte ens släppts så

Och nej, du får det OS du köper datorn med,

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Den här borde de kört med:

Som jag skrev i den andra tråden om WWDC så tycker jag det här är rätt töntigt. Hoppas att det är sista gången de känner att de måste göra det här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det är alltså inte att tänka på att man får uppgradera till dett om man köpt en Mac typ ..nu?

nej, om du köper en dator med windows xp idag, inte kommer du få uppgradera till Vista gratis sen. samma sak här, nytt operativsystem = får man köpa

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

För att citera lite roliga saker om "Vista 2.0" features som presenterades.

Citat:

It's funny. Apple calls Microsoft a copy-cat, and yet, I feel like I've seen some of these features somewhere before. Many of the features, however, are just sad. Is this really the best they had to show off right now?

1. Time Machine. "With Mac OS X Leopard and Time Machine ... you can go back in time to recover anything you’ve ever backed up. Time Machine’s time-based browser [lets you] see a snapshot of how your entire system looked on any given day — file by file." Wow, neat. It was especially neat when Microsoft included it in Windows Server 2003 over three years ago and called it Volume Shadow Copy. And yes, Windows Vista has it too, built right-in. It even has the backup stuff. Obviously.

2. Mail 3.0. This might just be my favorite one, because even a normal person will see this for the BS hyperbole it is (Time Machine will fool people that don't know any better). Leopard’s Mail includes breakthrough new features that have never been seen before in a Mail application: Mail Stationery, templates, Mail Notes, To Dos [with iCal integration], and RSS news feed [compatibility]." I keep waiting for someone else to laugh. Those aren't seriously the "new" features are they?

3. iChat includes "video and photo backdrops" (which is a fun idea, but hardly a huge OS feature), Photo Booth effects (eh), screen sharing (done before in many an IM app), a tabbed interface, and .. hm. That's it.

4. Spaces. It's multiple desktops, just like Linux and UNIX have had for years. Except this is Apple, so it's described as "an intuitive new way to group applications required for a given task," even though it's not particularly new. Useful, sure. New, no.

5. Dashboard. This one was actually a new Tiger feature two years ago, but now it's been improved with Dashboard synching across multiple Macs (but only with .Mac, which means it's not technically just an OS feature), and a new Dock icon. That's pretty much it for end user features. Whoop-de-freaking-do.

6. Spotlight. This was also a new Tiger feature two years ago. Now, it's got network searching, document previews (like Vista), and better search querying (again, like Vista). Yawn.

7. iCal. It's got iCal sharing via CalDAV, group scheduling, and document sharing (like MeetingSpace in Vista). Seriously, this was important enough to be one of the ten new features.

8. Accessibility. This one is genuinely interesting, though it will impact the smallest group of people (kind of like the Mac market in general). There's a new synthesized voice (English only) that sounds very good, Braille display support, and Closed Captioning. Good stuff.

9. 64-Bit. After shipping a generation of 32-bit-only Intel machines, Leopard will support 64-bit operations on the new Mac Pros only. That means butt-loads of RAM, which is A Good Thing but hardly A New Thing.

10. Core Animation. Doesn't impact end users directly and thus is not of interest.

To recap, Apple just announced that Leopard is a seriously minor update. Is anyone else shocked about this? And if not, what the heck is wrong with you?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
För att citera lite roliga saker om "Vista 2.0" features som presenterades.

Det dom glömmer är att Steve i stort sett sa att detta var bara de "sämsta" förbättringarna, de bästa vill dom inte berätta än, och har inte kompilerats in i builden som finns nu. Bara för att inte visa några konkurrenter (läs MS) i förtid vad som komma skall...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det dom glömmer är att Steve i stort sett sa att detta var bara de "sämsta" förbättringarna, de bästa vill dom inte berätta än, och har inte kompilerats in i builden som finns nu. Bara för att inte visa några konkurrenter (läs MS) i förtid vad som komma skall...

Det var ju bara lite rolig respons på deras keynote Även om det var en besvikelse ser jag fram emot att få leka med det. Vi får hoppas att det råkas läcka

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nej, om du köper en dator med windows xp idag, inte kommer du få uppgradera till Vista gratis sen. samma sak här, nytt operativsystem = får man köpa

mnja, detta låter ju mer som skillnaden på Windows XP efter 2 år av patchar än ett helt nytt OS tycker jag allt det låter som men..

beror det inte på när det kommer ut, jag hörde sist det var nytt namn på kissen så fick de som köpt Mac den senaste månaden före ller nått uppgradera gratis. (eller iaf väldigt billigt, några hundringar bara) ?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mnja, detta låter ju mer som skillnaden på Windows XP efter 2 år av patchar än ett helt nytt OS tycker jag allt det låter som men..

beror det inte på när det kommer ut, jag hörde sist det var nytt namn på kissen så fick de som köpt Mac den senaste månaden före ller nått uppgradera gratis. (eller iaf väldigt billigt, några hundringar bara) ?

Stämmer, när Tiger lanserades fick de som hade köpt en ny mac för mindre än en månad sedan ungefär (har jag för mig att det var) få Tiger för bara fraktkostnaden, mot uppvisande av kvitto på maskinen såklart.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Stämmer, när Tiger lanserades fick de som hade köpt en ny mac för mindre än en månad sedan ungefär (har jag för mig att det var) få Tiger för bara fraktkostnaden, mot uppvisande av kvitto på maskinen såklart.

mhm. men nu ligger la Leoparden bra mycket längre fram än så antar jag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
För att citera lite roliga saker om "Vista 2.0" features som presenterades.

Vem är tönten som skrev det där?

Han fattar ju inte poängen med WWDC allafall, klagar på "10. Core Animation. Doesn't impact end users directly and thus is not of interest."

Det är något som jag själv tycker är bland det mest intressanta sakerna som visades. Vad har "end user" med WWDC att göra? Killen är en pajjas och hans kommentarer lika så.