Permalänk
Medlem

Dela musik och bilder i OS X

Tjena! Jag och syrran har ett varsitt konto på min iBook, varav jag är admin. Nu är det så att hon ej kommer åt min musik och mina bilder (iTunes resp. iPhoto) vilket jag vill att hon ska göra.

Hur löser jag detta?

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

höger clickar på mappen. och vissa info.eller bara markera och tryck cmd + i .
längst ner i den listan som kommer upp, så fins det en flik , ägare och behörighet,
öppna den sen tryck på detaljerat, där går det att ändra grupp, till tex everyone, lr någon annan,
sen bara markera att dom ska kunna skriva och läsa om du vill det,
klart.

borde fungera har för mig det va så

Permalänk
Medlem

Du kan också göra en länk mellan ditt /Users/<username>/Music hennes, för att hon skall få din musik i sin music-mapp, utan att ha två separata kopior av filerna.

cp -l tror jag det är du är ute efter, skriv man cp i terminalen.

Visa signatur

Björn

Permalänk

va snäll du är som låter din syster leka me din iBook

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.bjorn
Du kan också göra en länk mellan ditt /Users/<username>/Music hennes, för att hon skall få din musik i sin music-mapp, utan att ha två separata kopior av filerna.

Länkar är lite bökigt i OS X - det finns ju lite fler sorter än normalt och åtminstone jag gör alltid fel typ

Hur som helst kan hon sätta sitt "filbibliotek" till bror sins bibliotek (och han ger läs och skrivbehörighet?) - sedan behöver hon bara köra "uppdatera bibliotek" ibland för att uppdatera sin databas med det brorsan lagt dit och tatt bort...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

kan man inte bara välja att dela sin musik med andra användare direkt i iTunes istället då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kan man inte bara välja att dela sin musik med andra användare direkt i iTunes istället då?

Det är väl över nätverk? Nu vart jag förvirrad, måste kolla sen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det är väl över nätverk? Nu vart jag förvirrad, måste kolla sen...

möjligt, hade bara för mig det var så men.. jag får väll se när den kommer:

Citat:

07 aug 2006 06:51 Gothenburg Onforwarded For Delivery

\o/ - wohoo!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

väljer man att dela ut sitt iTunes-bibliotek och har iTunes igång, så kan alla andra som är inloggade på samma dator lyssna på ens musik via iTunes.

Samma gäller för iPhoto

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Problemet är att hon ska kunna använda bilderna, till exempel lägga ut dem på nätet eller skicka musiken till kompisar. Men detta verkar ej gå att lösa utan krångel med genvägar? Konstigt, tycker jag!

Men tack så jättemycket för alla svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om hon har behörighet på ditt bibliotek och detta satt som "std. bibliotek" så är det inga problem med att kopiera och skicka via drag'n'drop eller liknande...
(Eller gå in på din user och browsa i den mappen som hon får kika i, resten av dina mappar är "hemliga")

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!