Permalänk

Är ni NÖJDA med LINUX?

Tänkte göra en liten undersökning om hur det ligger till med er Linux användare, helst då kanske ni som tidigare kört Windows före. Men det går självklart bra med bägge lägren.

Skriv gärna vad ni saknar i Linux och vad ni gillar osv.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Helt nöjd, passar mitt arbetssätt. Älskar flexibiliteten och valfriheten man får.

För att klargöra: jag gillar *NIX i överlag, därav så kör jag gärna OpenBSD också.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Helt nöjd! Visst finns det ett eller två program som finns till exempelvis Windows eller OSX som man saknar, men det är ju inte Linux fel... Jag är så nöjd man kan vara med Linux. Det är KUL att använda och pilla med när/om det behövs!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jag är ganska nöjd med Linux men dom måste byta utvecklingssätt för att hålla sig borta från buggar och säkerthetshål.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Finns det inte ett alternativ "Skitnöjd med Linux, använder endast Windows när jag spelar".

EDIT: Tog "Överlag nöjd, en del som jag saknar som finns i windows."

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

jag är rätt nöjd. jag tycker dom borde fixa PF ifrån OpenBSD istället för iptables.. PF är trevligare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det enda jag inte gillar är de binära drivrutinerna för mitt NVIDIA-grafikkort. Men det kan man ju knappast anklaga Linux för att vara orsaken till (Fy fy Nvidia!). För övrigt så är jag nöjd.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Tog "Överlag nöjd, en del som jag saknar som finns i windows."

Då Det passade bäst på min situation. Har bara lite problem med drivers och DC annars skulle jag byta helt. Även spel men dom går att klara sig utan.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Hatar är väl att ta i, men föredrar i allra högsta grad BSD i stället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Hatar är väl att ta i, men föredrar i allra högsta grad BSD i stället.

Nu var detta ju till för dom som gått över från windows till GNU/linux

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Jag är hyfsat nöjd med linux fast det är lite saker som kunde vara bättre. Fast man får ju inte också glöma att det är ju ett helt gratis/fritt system.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

det ända jag saknar är att adobe skall lägga ner mer resurser på sin *nix sidan.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
det ända jag saknar är att adobe skall lägga ner mer resurser på sin *nix sidan.

Samma här. Adobe Photoshop är det enda jag saknar. Gimp fungerar iofs bättre och bättre (läs: jag börjar lära mig).
Spela gör jag bara på konsoll nu för tiden men det vore trevligt att lira lite RTS och kanske lite World of Warcraft ibland utan att använda wine.

Man måste älska frihet!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Överlag nöjd, en del som jag saknar som finns i Mac OS X.

Permalänk
Medlem

Ja, trots att jag fortfarande inte fått mitt WPC54G att fungera under Slackware efter nära 40 timmars slit. Vill hur som helst inte byta tillbaka till Windows.

Permalänk
Medlem

det enda man vill ha nu är väl:
- photoshop för linux (utan wine)
- enkelt lcd-prog som lcdsmartie
- mer stöd för nya spel

Annars är linux göött!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Tycker att Linux och FreeBSD fungerar underbart som server, därav min största användningsområde. Hur det fungerar på desktop och workstation tål disskuteras, men visst fungerar det, om man är tvungen. Jag saknar snabbheten i grafik som Windows har, samt lite vanliga saker man inte tänker på att de finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Ja, trots att jag fortfarande inte fått mitt WPC54G att fungera under Slackware efter nära 40 timmars slit. Vill hur som helst inte byta tillbaka till Windows.

Tips!
nyare kernels (2.6.16>) har stöd för BCM43xx chippet numera

Permalänk
Medlem

Kanonnöjd, kommer aldrig att byta till Windows!
Möjligen en speldator någon gång kommer väl troligen köra windows.... (undantag!)

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tycker att Linux och FreeBSD fungerar underbart som server, därav min största användningsområde. Hur det fungerar på desktop och workstation tål disskuteras, men visst fungerar det, om man är tvungen.

Beror lite på vad man gör som sagt. På jobbet är linux (debian+xfce4) helt rätt miljö för mig, eftersom jag mestadels arbetar med en hel drös ssh-sessioner i xterm-fönster mot andra maskiner. Då är en snabb och enkel fönsterhanterare precis vad jag behöver.
Hemma tycker jag om att bara slösurfa, peta lite med musik och in en vända i Photoshop då och då, då vill jag inte hålla på med en massa terminalfönster, utan då passar mig Mac OS X perfekt.

Permalänk
Medlem

Är ganska nöjd men saknar vissa saker.
Bla så kan jag inte synka min mobil med linux. Sen funkar inte opera lika bra i min linuxdist som i windows.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Fyra pers som tagit "HATAR LINUX", ingen har sagt varför verkar det som.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag köpte min första PC enbart för att köra någon variant av UNIX på den så har jag egentligen aldrig använt Windows för något seriöst arbete.

Under alla år jag pysslar med datorer har Windows eller MSDOS aldrig varit aktuellt för annat än spel. Användargränssnittet i Windows gör mig galen. Hade jag inte kört Linux hade det nog blivit mer Solaris eller *BSD.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Jag är kanonnöjd med (Ubuntu) Linux framförallt av tre skäl:

1: All gratis mjukvara. Jag hatar shareware. Ladda ner, använd i 30 dagar och/eller stå ut med reklam som uppmanar en att köpa fullversionen. I Linux får man ett helt fungerande program gratis och det är dessutom ofta bättre än sin windowsekvivalent.

2: Enkelheten i att installera mjukvara och hålla den uppdaterad. Ett enkelt klick och det finns där, allt omhändertaget.

3: Att delta och ha kul. Jag tror Ubuntus forum kan vara världens bästa supportforum. Alla är trevliga och hjälper gärna till, och oftast behöver man inte ens fråga utan bara söka. Det känns bra att få vara med i samarbetet, och det är kul att ställa in och justera sitt system.

Självklart finns det andra fördelar såsom stabilitet, att det inte behövs antivirus, open source-rörelsen osv, men de tre ovanstående är de verkligt avgörande för mig. Jag tror inte jag kommer gå tillbaka till Windows inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Överlag nöjd, en del som jag saknar som finns i windows.

inte för att det egentligen har nått med Windows att göra. bara vad som råkar finnas till det, inte "i" det.. =/

det enda som retar mig rejält är att det inte verkar gå att få centraliserade codecs som funkar med alla program som behöver dem, kan man koda om mpeg i ett behöver det inte betyda att det går bra i ett annat tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Glad användare av Slackware :]

Är hur nöjd som helst, och har p.g.a. mitt linuxanvändande fått seriösa problem med att använda Windows (vilket jag iofs alltid har haft, men de har blivit värre.

Kan försöka rabbla upp några punkter som jag uppskattar otroligt mycket:

* valfriheten: om du ogillar ett program finns det inget som tvingar dig att ha kvar det; utan det finns nästan alltid något annat alternativ man kan testa istället, om man så är ute efter större effektivet, fler funktioner eller något helt annat

* terminalen: innan jag började använda Linux trodde jag aldrig att jag skulle uppskatta att skriva in textkommandon i en terminal, men nuförtiden ser jag den som ett effektivt verktyg för ett mycket stort antal operationer; kommandon som grep, locate, wc o.s.v. är minst sagt underbara för att kunna utföra enkla operationer mycket snabbt.

* forum: det finns många forum med både extremt kunniga och extremt vänliga personer att tillgå om man får problem; Linuxquestions Slackwareforum är helt klart en höjdare.

* kontrollen: jag kan bestämma precis vilka processer jag vill ha igång, hur allt ska fungera o.s.v.

* kommandona kill -9 och killall -9. Jag vet inte hur många gånger jag blivit sur på program som vägrar stänga av sig i Windows. I Linux är det bara att skriva ps, kolla upp processidn, skriva kill -9 detta nummer och sedan är programmet garanterat dött, ögonblickligen.

* multiuser: det är möjligt att jobba som flera olika användare samtidigt, så att man till och med ibland måste använda whoami för att komma ihåg vilken användare man är i just den terminalen/X-sessionen etc. Jag är iofs inte en särskilt van Windows-användare, men min erfarenhet är att man måste hålla på att växla användare och "logga in" igen för att jobba som någon annan. Med Linux kan man ha alla fönster med olika användare framför sig samtidigt.

* free (as in beer AND freedom): jag stödjer öppen källkod starkt, och dessutom är det trevligt att så gott som alla program man kan önska sig är gratis.

* deltagande: vill man hjälpa ett projekt är det ofta bara att höra av sig så kan man få hjälpa till med det hur mycket man vill (t.ex. hjälper jag själv till med att översätta aMSN till svenska just nu).

Alla ovanstående punkter stämmer iofs in på de flesta öppna systemen, oavsett om det är Linux, BSD eller något annat, men eftersom det är Linux som efterfrågades svarar jag som om det bara gällde Linux.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Jag får nog säga att jag är nöjd, både på skrivbordet och på servern.

Debian har rullat på servern i flera år nu och det är ett underbart systemet att köra server på. Allt "just works". Windows har verkligen inget att sätta emot här, det är underlägset på alla punkter.

Jag har kört Ubuntu Dapper på primära skrivbordsmaskinen sen Flight 4 släpptes (i Februari i år har jag för mig). Det tog väl kanske en månad att bli van vid det helt och hållet, även om jag inte hade några problem att använda det från början. Gnome var det som rullade från början, vilket är på snudd för långsamt för den maskin jag kör (2x1GHz P3, 1280MB RAM). Gnome är iofs alltid långsamt Openbox fungerar däremot med grym prestanda, dock är det lite väl avskalat för vardagligt arbete men när man bara ska sitta och programmera är det underbart. Nu under senaste veckan har jag testat XFCE vilket antagligen blir det jag kommer att hålla mig kvar vid. Det är betydligt snabbare än Gnome men har ändå de flesta bekvämlighetsdetaljer man vill ha för vanligt skrivbordsanvändande.

Egentligen har jag alltid gillat Linux, Debian Woody med Fluxbox var grymt mysigt i jämförelse med Windows. Dock hade det ett par drawbacks, som t.ex. skrivare som det är omöjligt att få direkt stöd för i Linux. Det var nog framför allt detta som gjorde att jag inte kunde köra riktigt så mycket linux som jag ville.

Det enda jag egentligen saknar just nu är en vettig och stabil DC-klient, men det pågår ett par intressanta projekt just nu så det löser sig förhoppningsvis snart.

Jag har fortfarande en Windowsmaskin kvar där jag leker med Reason och kör DC. Något annat gör den faktiskt inte, kanske mest för att det är Windows på den Så fort det kommer en riktigt fin DC-klient för Linux så kommer det att åka in antingen FreeBSD eller någon linuxdist på den burken

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd. Enda gången jag tycker att det kan vara jobbigt är om man ska spela på LAN, fast det gör jag sällan ändå (titta på anime, programmera och göra annan skit är roligare ;).)

För allt annat tycker jag att Linux gör ett bra mycket bättre jobb än Windows (inklusive bildredigering med GIMP, använde Photoshop i Windows men nu när jag är van vid GIMP har jag inga som helst problem med att använda det.)

Eftersom att jag arbetar uteslutande i terminalen/med skrivbordet, förutom när jag använder GIMP eller surfar, är WMII en stor produktivitetshöjare, mitt lilla tips till de andra här som också använder terminalen mer än grafiska applikationer.

Permalänk
Medlem

Okej jag kan faktist skriva något mer jag stör mig på. Det är att man vägrar införa en standard utan alla program ska se olika ut, Köra olika format och inte tillge någon effektiv support.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag är kanonnöjd med (Ubuntu) Linux framförallt av tre skäl:

1: All gratis mjukvara. Jag hatar shareware. Ladda ner, använd i 30 dagar och/eller stå ut med reklam som uppmanar en att köpa fullversionen. I Linux får man ett helt fungerande program gratis och det är dessutom ofta bättre än sin windowsekvivalent.

2: Enkelheten i att installera mjukvara och hålla den uppdaterad. Ett enkelt klick och det finns där, allt omhändertaget.

3: Att delta och ha kul. Jag tror Ubuntus forum kan vara världens bästa supportforum. Alla är trevliga och hjälper gärna till, och oftast behöver man inte ens fråga utan bara söka. Det känns bra att få vara med i samarbetet, och det är kul att ställa in och justera sitt system.

Självklart finns det andra fördelar såsom stabilitet, att det inte behövs antivirus, open source-rörelsen osv, men de tre ovanstående är de verkligt avgörande för mig. Jag tror inte jag kommer gå tillbaka till Windows inom överskådlig framtid.

2: Upplevde jag som ett helvete att installera nåt i Linux. Alltid var det nåt problem som att nån fil som behövdes för en annan fil skulle kunna användas osv. Det blev som en "loop" Tror inte det gick installera ett enda program nästan som man hittade på nätet. Däremot gick det ganska smärtfritt att installera program som Linux hittade via "update".

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
2: Upplevde jag som ett helvete att installera nåt i Linux. Alltid var det nåt problem som att nån fil som behövdes för en annan fil skulle kunna användas osv. Det blev som en "loop" Tror inte det gick installera ett enda program nästan som man hittade på nätet. Däremot gick det ganska smärtfritt att installera program som Linux hittade via "update".

Troligtvis för att du försökte kompilera. Så länge du har alla repositories är det mycket sällan som du verkligen behöver kompilera något.
Och även om du nu måste kompilera något är det oftast mycket lätt att hitta dess dependencies i apts repositories, och då var det löst.

Pakethanteraren heter för övrigt apt (Advanced Package Tool.)

edit: Antog att vi fortfarande pratade om Ubuntu. Det är dock liknande för de flesta distarna (fast andra termer, inte repositories och apt )