TFT mot CRT - praktiska jämförelser

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Till deras och andras försvar, det finns andra anledningar till att vilja ha en upplösning på 1024x768 eller något liknande och det är vilken uppdateringsfrekvens man vill ha och tycker är bekvämt.
Själv är jag 23 år och sitter på en 19" skärm 1152x864@100Hz för att jag just vill ha 100Hz. Tro mig jag skulle gärna köra 1600x1200 men är då förpassad till 60Hz. Jag hade nog kunnat vänja mig vid 2048x1536 som är min maxupplösning men jag skulle få huvudverk pga uppdateringsfrekvensen även här (60Hz).

Min Compaq 19" klarar bara 60Hz vid 1600x1200, men nåt flimmer märker jag inte av. Tycker den är helt ok. Länken jag skickade i mitt förra inlägg på nästa Samsung skärmen jag tänker köpa, klarar 2048*1536 @80Hz. Då borde den klara runt 100Hz vid 1600*1200, fast den är ju 21" och kostar 3995:- + frakt vilket är ett rätt så bra pris enligt mig. Pixeltätheten är 0.20 vilket gör att man inte ser pixlarna lika tydligt som på min Compaq skärm som kan vara lite för stora när man spelar i t ex 1024*768 punkter. 1280*1024 och högre känns perfekt när man spelar, ingen taggig grafik där inte

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
bara noobs som cs-barn kör kvar med crt, vi andra vandrar vidare

Hahahaha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är subjektivt. Många upplever raka motsatsen.

Jag får inte huvudvärk av vare sig bra CRTs eller TFTs. Möjligt att jag skulle få det på en TN panel, det vet jag inte. Men inte på andra TFTs i alla fall.
Dåliga CRTs kan vem som helst få ont i huvudet av

Jag vet inte hur det är med TFTs men mina CRTs har dock en förmåga att läka huvudvärk Har jag ont i huvudet kan jag sätta mig framför datorn och surfa lite så går det strax över. Kanske för att jag får tänka på annat.

Jag får t.ex. ont i huvet av TFT, pallar inte ghosting.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

bästa jag gjort var att köpa en TFT.

Huvudvärken försvann och ögonen mådde bättre samt att bilden är platt.

har en kompis som klagar på färger och svarthet men letar man fel hittar man dem.

Helnöjd med TFT i dagsläget en 20 samsung 1600x1200 204ts.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

CRT mot TFT

Jag har jämfört min gamla Hitachi proffsskärm som kostade ca 12000 kr när den kom 1999. Den är 19" och väger 25 kg, högsta upplösning 2058x1536 i 65 Hz.
1600x1200 i 85 Hz.
1024x768 i 120 Hz.

Jämförd med en Samsung 2 ms platt 17" skärm
som kostade 3500 kr. Den kan enbart ha 1280x1024.

Jag kan med all ärlighet säga att CRT ger bättre bild, det är mkt mer naturtrogna färger. Det känns som att med TFT kan man aldrig få 100%ig betraktningvsinkel. Färgerna blir ofta FÖR starka eller för svaga, första intrycket är "ooh vad skarp o fint det blir" men sen märker man mer o mer hur fel den visar. Jag arbetar mkt med fotografier och bildmanipulation, att göra det med TFT går bara inte. Det blir inte rätt. Jag har testat min färgsyn och har 100% i färgseende, så mina ögon är det inga fel på iaf.

Jag kör vidare på min CRT, TFT var värre än jag trodde faktiskt. Hade hoppats att tekniken skulle kommit ifatt sig tills idag men tydligen inte.
Och denna Samsung 2 ms skärm jag testat anses endå vara en mkt bra skärm, hur är isåfall de billigare sämre TFT skärmarna? *ryser*.
När man är van vid en bra CRT så märker man direkt hur det är nåt fel med bilden på TFT i snabba spel också, kan inte sätta fingret på vad det är men det bara känns fel. CRT känns mkt mer stabil i spel.

Skulle vilja ha platt skärm på bordet för att det verkar så mkt smidigare
men detta är de absolut värsta nackdelarna med TFT som jag ser det:
1. Undermålig bildkvalité.
2. Kan bara ha en enda upplösning.

Mvh G

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk

En gissning som förmodligen är sann, 90% av alla som säger att CRT är bättre och att dom inte kommer att byta förräns de sk. barnsjukdomarna är fixade - har förmodligen inte råd med TFT...

Permalänk
Avstängd

Jag har haft tft sen det kom, nästan. Skulle nu gärna byta mot crt om jag skulle haft mer plats.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
En gissning som förmodligen är sann, 90% av alla som säger att CRT är bättre och att dom inte kommer att byta förräns de sk. barnsjukdomarna är fixade - har förmodligen inte råd med TFT...

Personligen så har jag varigt beredd att lägga 10 000 - 16 000 kr på en TFT skärm länge nu. Det är mycket pengar men skärmen är något som man ska prioritera tycker jag och köper man fina saker så håller de länge. Då och då får jag ett ryck och undersöker marknaden grundligt efter alternativ. Eftersom jag har 21"/22" skärmar som kört i minst 1600x1200 i 7 år nu så kan jag verkligen inte backa där. Och känns dumt att köpa nytt som är i princip samma sak fasst sämre så då är det i princip bara 23"/24" skärmar kvar.

Men dessa skärmar har mååånga brister och det känns verkligen inte vettigt att köpa en skärm för så mycket pengar för att sen få nått som är mycket sämre än det jag har.

Allt handlar om prioriteringar. Blundar man för prestandan och bara ser en läcker platt skärm så är det inte konstigt att man tycker att TFTs är bättre och då köper man ju såklart en, om man har råd. Men är man medveten om vad man får så är det inte lika självklart längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grimmer
Jag kör vidare på min CRT, TFT var värre än jag trodde faktiskt. Hade hoppats att tekniken skulle kommit ifatt sig tills idag men tydligen inte.
Och denna Samsung 2 ms skärm jag testat anses endå vara en mkt bra skärm, hur är isåfall de billigare sämre TFT skärmarna? *ryser*.

Men då har du testat en skärm med en TN panel (är bara de som är nere i 2ms). Skärmen du testade anses vara bra till en enda sak. Och det är spel, till allt annat finns det bättre skärmar. Det som utmärker TN panelerna är snabb respons, dåliga färger, dålig betraktningsvinkel och att de är billiga (responsen och priset får ju dessa att bli extremt eftertraktade bland 'vanligt' folk).

Finns TFT skärmar med betydligt bättre bildkvalite. Även om de har en bit kvar till CRTn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
En gissning som förmodligen är sann, 90% av alla som säger att CRT är bättre och att dom inte kommer att byta förräns de sk. barnsjukdomarna är fixade - har förmodligen inte råd med TFT...

Knappast, jag skulle då inte använda en TFT om jag fick en gratis.
Man kan ju se det såhär också, professionella datorspelare lägger ner sjukt stora sponsorkontrakt som är värda flera tiotusen, de åker inte till turneringar som har en halv miljon i prispengar eftersom sponsoravtalet gäller att de måste använda TFT, och att turneringarna inte använder CRT.

Så det är snarare så att folk hellre förlorar pengar än att använda en TFT.

Permalänk
Medlem

Som sagt, det beror på vad man skall använda den till;

fps datorspel = CRT

bildredigering/förtryck = CRT eller minst 10-bitars TFT

kontor/surf/textbehandling = definitivt TFT, mycket skarpare text!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
En gissning som förmodligen är sann, 90% av alla som säger att CRT är bättre och att dom inte kommer att byta förräns de sk. barnsjukdomarna är fixade - har förmodligen inte råd med TFT...

Pfff... dummaste jag hört. Jag försöker få tag på en Viewsonic P227fB-skärm och de kan gå loss på en 5000-6000 kr, vilket jag skulle få en skl "högpresterande" 19" eller kanske tom 20" TFT om jag var intresserad. Jag kan knappt vänta på att "plattskärmar" blir lika bra som CRT-skärmar till andra ändamål än att visa stillastående bilder, tro inte annat, men jag anser, precis som många andra INSATTA personer här, att det är en bra bit kvar dit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Bra för dig Jag ser också pyttesmå tecken utan problem, men jag har noterat att på jobbet ställer dom allra flesta 35+ taggarna sina 19" på 1024x768.

Om jag är där i ett obevakat ögonblick och ändrar, för att retas, så hör man strax något mummel om att dom inte ser vad det står och så ändrar dom tillbaka - till sin suddiga interpolerade bild

Du kommer inte att bli 35+ själv?

Jag har en 17" CRT som jag kör i 800x600 eftersom det är skönare för mina ögon. Jag ser pyttesmå tecken bra, men vill kunna sitta lite längre bort från skärmen ibland.

Vilken upplösning man gillar bäst är en smaksak och känsla. "Hög upplösning" låter ju som "hög kvalitet", men egentligen betyder det ju bara att man ser mer yta på skärmen medan detaljåtergivningen blir sämre.

Det jag främst inte gillar med TFT är de stora fyrkantiga pixlarna. De är skarpa, visst, men framträder tydligt.

Sedan gillar jag inte heller att många skärmar är matta för att minska reflektionerna. Det tar bort lystern. Men så är det också med många CRT:s med platt skärm.

Tycker självklart inte heller om fast upplösning. Synd om det blir så även på SED och NED, vilken teknik som nu kommer i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
En gissning som förmodligen är sann, 90% av alla som säger att CRT är bättre och att dom inte kommer att byta förräns de sk. barnsjukdomarna är fixade - har förmodligen inte råd med TFT...

Jo det lät ju seriöst men är redan bevisat här på sweclockers för nån dag sen,TFT är långsammare i snabbare FPS-spel PUNKT

Sen om du vill spela WOW är ju en annan sak.

Det är ju detta hela tråden handlar om så jag märker att du inte ens läst testet överhuvudtaget???

Om du vill hjälper jag dig,kom gärna tillbaka när du läst klart:)

http://www.behardware.com/articles/632-1/lcds-images-delayed-...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga till långsamma TFTs försvar är att vissa effekter ser väldigt "vackra" ut.
Ta tex när man skjuter med raketgeväret i SoF, strimman som missilen lämnar är faktiskt....vacker

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Re: CRT mot TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grimmer
Jag har jämfört min gamla Hitachi proffsskärm som kostade ca 12000 kr när den kom 1999. Den är 19" och väger 25 kg, högsta upplösning 2058x1536 i 65 Hz.
1600x1200 i 85 Hz.
1024x768 i 120 Hz.

Nog dags att läsa vad du själv skriver, du jämför din gamla proffsskärm med en ny konsumentskärm, du får inte glömma att proffsskärmen är av välbeprövad teknik och tft-skärmen är av förhållandevis väldigt ung teknik.

Vakna! Det finns TFT-paneler för bildredigering, med 10bitar per pixel i färgdjup, som även stödjer högre upplösningar på samma yta än den samsung 19" du sitter med nu. Men det kostar också där efter, föga förvånande.

Ska du göra en korrekt jämförelse spelar det dessutom ingen direkt roll att din CRT har några år på nacken eftersom CRT-skärmarna har något så när nått sin perfektion, de bästa CRT-skärmarna verkar redan vara gjorda då ingen markant utveckling skett på sista tiden.

Ska du jämföra en TFT-skärm för konsumentbruk får du ta motsvarande 19" CRT för konsumentbruk, inte allt för rolig skärm om du frågar mig. Personligen hade jag endast klarat mig med en semi-proffs, proffsskärm vad gäller CRT, annars blir det helt enkelt helt undermåligt. De flesta här inne som pratar höga uppdateringshastigheter och fenomenala färger jämför trots allt skärmar med ett nypris vida högre än på de TFT-skärmar de jämför mot. Trots att CRT-skärmen kanske har ett lägre marknadsvärde blir jämförelsen direkt felaktig, såvida vi en pratar prestanda per krona där man jämför "utgången" begagnad teknik mot ny.

Är det ens någon här inne som jobbat med en profesionell TFT-panel?

Med det inte sagt att TFTn på något sätt är bäst, men jämför på ett korrekt sätt. Personligen sitter jag mycket hellre vid en mellanklass TFT än en mellanklass CRT för att få skarp text och helt flimmerfri bild. För moiremönster, störningar och flimmer är inget ovanligt med en CRT-skärm utan dyr prislapp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Re: Re: CRT mot TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Nog dags att läsa vad du själv skriver, du jämför din gamla proffsskärm med en ny konsumentskärm, du får inte glömma att proffsskärmen är av välbeprövad teknik och tft-skärmen är av förhållandevis väldigt ung teknik.

Vakna! Det finns TFT-paneler för bildredigering, med 10bitar per pixel i färgdjup, som även stödjer högre upplösningar på samma yta än den samsung 19" du sitter med nu. Men det kostar också där efter, föga förvånande.

Ska du göra en korrekt jämförelse spelar det dessutom ingen direkt roll att din CRT har några år på nacken eftersom CRT-skärmarna har något så när nått sin perfektion, de bästa CRT-skärmarna verkar redan vara gjorda då ingen markant utveckling skett på sista tiden.

Ska du jämföra en TFT-skärm för konsumentbruk får du ta motsvarande 19" CRT för konsumentbruk, inte allt för rolig skärm om du frågar mig. Personligen hade jag endast klarat mig med en semi-proffs, proffsskärm vad gäller CRT, annars blir det helt enkelt helt undermåligt. De flesta här inne som pratar höga uppdateringshastigheter och fenomenala färger jämför trots allt skärmar med ett nypris vida högre än på de TFT-skärmar de jämför mot. Trots att CRT-skärmen kanske har ett lägre marknadsvärde blir jämförelsen direkt felaktig, såvida vi en pratar prestanda per krona där man jämför "utgången" begagnad teknik mot ny.

Är det ens någon här inne som jobbat med en profesionell TFT-panel?

Med det inte sagt att TFTn på något sätt är bäst, men jämför på ett korrekt sätt. Personligen sitter jag mycket hellre vid en mellanklass TFT än en mellanklass CRT för att få skarp text och helt flimmerfri bild. För moiremönster, störningar och flimmer är inget ovanligt med en CRT-skärm utan dyr prislapp.

Finns knappt några professionella TFT paneler. Visst finns det men det är ju något marknaden tvingat fram och det är ju egentligen en kompromiss.

Nämn EN 19" TFT som klarar 2048x1536.
Eller ens en 19" TFT som har över 1600x1200 (tveksam på om det ens finns någon med 1600x1200 men det gör ev. det).

Jag vet bara om en enda TFT för stationärt bruk som har hög upplösning för sin storlek. Och det är IBM T221.
Och då är det inga roliga priser vi pratar om. Du får ett dussin professionella CRT skärmar för det priset.

Grejjen är ju att proffesionella CRT skärmar kostar mindre än hälften av dåliga konsument-TFT skärmar när man köper begagnat. Ska man köpa nytt så håller jag med dig men det är bara för att efterfrågan är såpass låg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Visst finns det "ghosting" på TFT men jag spelar inte värst mycket, och om jag spelar så är det inte hjärndö FPS(sopigt A.I och allt riktas på sjuta skit med hög tempo) utan tänka RTS

Av din avatar att döma hade jag gissat att du var en "hjärndöd fps spelare" (;););))

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte min nuvarande skärm ( ViewSonic P227fB 21tum CRT ) så testade jag ett antal LCD skärmar. Olyckligtvis så höll LCD skärmarna inte måttet!

Permalänk
Medlem

*Felpost*

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz