Permalänk
Moderator
Testpilot

Mac OSX Leopard, Time Machine

Citat:

Back up everything

Right from the start, Time Machine in Mac OS X Leopard makes a complete backup of all the files on your system. That includes your system files, applications, accounts, preferences, music, photos, movies, documents — everything you keep on your Mac. As you make changes, Time Machine only backs up what changes, all the while maintaining a comprehensive layout of your system. That way, Time Machine minimizes the space required on your backup device. Since backups are stored on your device by date, you can browse through your entire system as it appeared on any date. And that’s what makes Time Machine different from any backup application you’ve ever tried.

Källa: http://www.apple.com/se/macosx/leopard/timemachine.html

Verkar vara en intressant funktion. Frågan är ju bara hur mycket utrymme den kommer käka efter ett antal månaders använding.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är ju just det.
Disken kommer ju ätas upp på nolltid, om jag förstått rätt?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Ser lite bekant ut
http://blogs.sun.com/roller/page/timf?entry=zfs_on_your_deskt...

Sen kan man ju alltid spekulera i vem som kom på det först. Ser i alla fall rätt så intressant ut. Gissar på att det kommer rädda många användare som normalt knappt kan stava till backup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Gissar på att det kommer rädda många användare som normalt knappt kan stava till backup.

<--- =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Ser lite bekant ut
http://blogs.sun.com/roller/page/timf?entry=zfs_on_your_deskt...

Sen kan man ju alltid spekulera i vem som kom på det först. Ser i alla fall rätt så intressant ut. Gissar på att det kommer rädda många användare som normalt knappt kan stava till backup.

Backup?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Det är ju just det.
Disken kommer ju ätas upp på nolltid, om jag förstått rätt?

Nej det är så att den använder oalkolerat uttrymme så data som inte blivit skriven över än finns alltså kvar. Sen prioriterar den filer framför din 4gig stora dvd film.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Enligt Apples egen sida så bör man ha en extern disk eller liknande till backupen. Annars är det ju meningslöst om din systemdisk totalhavererar. Hur länge det sedan kommer att dröja innan du fyller den beror väl på hur stor extern disk du har.

http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Meningslöst är väl inte helt korrekt. En av dom vanligaste problemen förutom diskkrash är användare som av misstag raderar en eller flera filer och i dom fallen är nog Timemachine användbart även utan en extra disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Meningslöst är väl inte helt korrekt. En av dom vanligaste problemen förutom diskkrash är användare som av misstag raderar en eller flera filer och i dom fallen är nog Timemachine användbart även utan en extra disk.

Mycket sant Time Machine kommer bli ett super tillägg till OS X.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Ser lite bekant ut
http://blogs.sun.com/roller/page/timf?entry=zfs_on_your_deskt...

Sen kan man ju alltid spekulera i vem som kom på det först. Ser i alla fall rätt så intressant ut. Gissar på att det kommer rädda många användare som normalt knappt kan stava till backup.

Apple tog kontakt med Sun i våras/vintras angående att dom ville arbeta tillsammans med dom ang. ZFS.

Så att "vem kom på det först" är väl lite fel sagt, då Apple tydligen pratat med Sun angående detta. Så kan man ganska fint anta att Sun var först

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Apple tog kontakt med Sun i våras/vintras angående att dom ville arbeta tillsammans med dom ang. ZFS.

Så att "vem kom på det först" är väl lite fel sagt, då Apple tydligen pratat med Sun angående detta. Så kan man ganska fint anta att Sun var först

Nu var det mest det grafiska upplägget som jag tänkte på (vilket vad jag vet inte blivit mer än en mockup i solaris-världen).

Angående ZFS så får vi hoppas att Apple plockar med det i en framtida version. Då kan timemachine bli ännu bättre med automatiska snapshots flera gånger per dygn istället för en backup varje natt som det pratas om nu.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Mycket sant Time Machine kommer bli ett super tillägg till OS X.

Absolut, har men en extern hårddisk att avvara så är det ju kalas. Snyggt verkar det vara också. Nu blir det garanterat en MacBook till hösten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

läste på annan sida "It's not much of a time machine if it can't go into the future and retrieve the documents I haven't written yet."

men blir säkert en jättebra funktion

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

är det bara mina webläsare som crashar på sidan?
både internet explorer och firefox totalhavererar sen kommer visual studio upp med sin debuger
win xp

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zparta
är det bara mina webläsare som crashar på sidan?
både internet explorer och firefox totalhavererar sen kommer visual studio upp med sin debuger
win xp

Fungerar bra i IE 6 här, dock buggar det lite i början. Låter man bara webbläsaren stå någon minut så börjar det fungera. I Safari fungerar det direkt. I IE 7 Beta 3 gick det inte så bra.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Om det ska backuppas till en annan dator verkar det som om det måste vara en OSX-dator, känns lite surt.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zparta
är det bara mina webläsare som crashar på sidan?
både internet explorer och firefox totalhavererar sen kommer visual studio upp med sin debuger
win xp

Crashar för mig också, skumt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
läste på annan sida "It's not much of a time machine if it can't go into the future and retrieve the documents I haven't written yet."

men blir säkert en jättebra funktion

Hehe. Skulle man behöva en oändligt stor hårddisk med, vet inte om komplett har fått in dem än.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Om det ska backuppas till en annan dator verkar det som om det måste vara en OSX-dator, känns lite surt.

Ja, det är ju fan uruselt.

Men iom att man kan backuppa till en extern HDD med valfritt filsystem borde man väl kunna montera en disk på en lokalfilserver som kör t.ex. Linux, och backuppa till den? Eller?

Vore iaf snyggt om det gick. Men men, man vet ju aldrig.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Ja, det är ju fan uruselt.

Men iom att man kan backuppa till en extern HDD med valfritt filsystem borde man väl kunna montera en disk på en lokalfilserver som kör t.ex. Linux, och backuppa till den? Eller?

Vore iaf snyggt om det gick. Men men, man vet ju aldrig.

Eftersom min mac hittar min andra XP-burks (vilket den gör betydligt enklare än andra Windowsburkar) utdelade hårddisk som jag använder som backup nu, så skulle det vara mycket märkligt om man var tvungen att ha en dator med OS X för att använda Time Machine.

Eller?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Eftersom min mac hittar min andra XP-burks (vilket den gör betydligt enklare än andra Windowsburkar) utdelade hårddisk som jag använder som backup nu, så skulle det vara mycket märkligt om man var tvungen att ha en dator med OS X för att använda Time Machine.

Eller?

Jo, det har du rätt i.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om wwdc där Jobs bland annat visar Time Machine:

http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.ht...

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)