Asus köper 49% av Gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Asus köper 49% av Gigabyte

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ännu en till sak som man inte trodde skulle hända... Min analytikerförmåga får nog underkänt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Oh noes!

Och snart köper AMD upp Asus. Och Intel köper nVidia och alla mindre företag dör och PCn blir en MAC där man knappt kan välja vad man vill ha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

och så trodde man att BillieG var något

Och trevligt att anledninge är att sätta press på XXXXX fyll i mindre företag??

Tycker det var bra som det var.. gigabyt, MSI och asus hade liksom alltid varandra att konkurera med.. nåja..

Kanske de behövder teknikerna för att veta hur man bygger RAM hårddiskar....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Oh noes!

Och snart köper AMD upp Asus. Och Intel köper nVidia och alla mindre företag dör och PCn blir en MAC där man knappt kan välja vad man vill ha

och sen köper storebror upp 51% av dig

Permalänk
Medlem

Hmm... detta kanske kan sänka priserna ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Oh noes!

Och snart köper AMD upp Asus. Och Intel köper nVidia och alla mindre företag dör och PCn blir en MAC där man knappt kan välja vad man vill ha

Varför skulle Intel som kämpar hårt med sin ekonomi köpa ett företag som egentligen inte har mer att tillföra än vad som redan finns inom företaget? Nej du, det lär inte ske.

Permalänk
Medlem

49%. Oj... Då är fusionen bara runt hörnet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Verkar vara en ny trend att köpa upp en jäkla massa. Hände inom spelbranschen för nåra år sen och nu i hårdvaruindustrin. Kommer nog bara vara två, tre jättar kvar om 10 år.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det du inte kan konkurera ut, köper du.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

När man behöver spendera $244M för att konkurera med ECS och Foxconn är det riktigt illa

Skämt åsido, vem bryr sig, en medioker moderkorts tillverkare köper en annan. Känns inte som om det här spelar någon roll.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Gigabyte tillverkar väl inga höjdarkort direkt, mest oem och andra simpla grejor?
Knappast något som kommer påverka oss entusiaster i någon större skala.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Gigabyte tillverkar väl inga höjdarkort direkt, mest oem och andra simpla grejor?
Knappast något som kommer påverka oss entusiaster i någon större skala.

gigabyte har riktigt schyssta kort, iallafall till intel!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
När man behöver spendera $244M för att konkurera med ECS och Foxconn är det riktigt illa

Skämt åsido, vem bryr sig, en medioker moderkorts tillverkare köper en annan. Känns inte som om det här spelar någon roll.

Asus gör riktigt schysta grejor. Medioker skulle jag inte säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Varför skulle Intel som kämpar hårt med sin ekonomi köpa ett företag som egentligen inte har mer att tillföra än vad som redan finns inom företaget? Nej du, det lär inte ske.

Sry att jag glömmde skriva "This is a joke" med stor font och bold med blinkande färger

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Det är nog på tiden! För dem har ju inte valt något framtidsnamn precis "Gigabyte", vi närmar oss terrabyte tiden och om ytterligare några år är en gigabyte mer som byte vilket skulle låta fjantigt i mina öron...

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
Det är nog på tiden! För dem har ju inte valt något framtidsnamn precis "Gigabyte", vi närmar oss terrabyte tiden och om ytterligare några år är en gigabyte mer som byte vilket skulle låta fjantigt i mina öron...

hahahaha

Permalänk

En sak som jag inte är high på som jag gärna ser fram emot att lära mig lite om.

Om jag ATi gör precis som Ati har gjort nu i alla dessa år, producerat Grafikkort eller GPUer, kan vem som helst köpa upp mig som exempelvis AMD om jag inte vill det då?

Alltså att större företag har rätt att köpa upp små företag eller alla måste komma överrens.

Nu vet jag om att det inte riktigt funkar så och där finns inget jag utan dem, men bara så ni förstår hur jag menar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Du menar att dom kan köpa upp dig utan att du vill det?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad detta köp kommer innebära, men när stora företag köper upp små företag (Gigabyte är inte direkt litet men...) så slutar det alltid med marknadsdominans och sämre val för oss konsumenter.

Gigabyte har för övrigt gjort ett av de bästa överklockingskorten för S775...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Gigabyte tillverkar väl inga höjdarkort direkt, mest oem och andra simpla grejor?
Knappast något som kommer påverka oss entusiaster i någon större skala.

Du har aldrig ägt ett high-end Gigabyte-kort märker jag. Alltså borde du inte få yttra dig gällande om Gigabyte är bra eller inte.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
Det är nog på tiden! För dem har ju inte valt något framtidsnamn precis "Gigabyte", vi närmar oss terrabyte tiden och om ytterligare några år är en gigabyte mer som byte vilket skulle låta fjantigt i mina öron...

Nä, att visa var man kommer ifrån tycker jag är helt ok.

Ska microsoft byta till Ultrasoft nu när de inte är så microsmå längre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
En sak som jag inte är high på som jag gärna ser fram emot att lära mig lite om.

Om jag ATi gör precis som Ati har gjort nu i alla dessa år, producerat Grafikkort eller GPUer, kan vem som helst köpa upp mig som exempelvis AMD om jag inte vill det då?

Alltså att större företag har rätt att köpa upp små företag eller alla måste komma överrens.

Nu vet jag om att det inte riktigt funkar så och där finns inget jag utan dem, men bara så ni förstår hur jag menar.

Det är väl aktiebolag det handlar om. Om jag har ett aktiebolag som är börsnoterat så kan vem som helst köpa aktier i företaget. Det är väl det som har hänt här, Asus har köpt 49% av företagets aktier de resterande 51% äger Gigabyte och är fortfarande ägare. Exempel: Det kanske går dåligt för Gigabyte och de måste få in pengar så säljer dom aktier för att få in pengar.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
En sak som jag inte är high på som jag gärna ser fram emot att lära mig lite om.

Om jag ATi gör precis som Ati har gjort nu i alla dessa år, producerat Grafikkort eller GPUer, kan vem som helst köpa upp mig som exempelvis AMD om jag inte vill det då?

Alltså att större företag har rätt att köpa upp små företag eller alla måste komma överrens.

Nu vet jag om att det inte riktigt funkar så och där finns inget jag utan dem, men bara så ni förstår hur jag menar.

Det du snackar om kallas fientliga uppköp. Bolagets styrelse är emot uppköpet, men tvingas av sina aktieägare att sälja.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
En sak som jag inte är high på som jag gärna ser fram emot att lära mig lite om.

Om jag ATi gör precis som Ati har gjort nu i alla dessa år, producerat Grafikkort eller GPUer, kan vem som helst köpa upp mig som exempelvis AMD om jag inte vill det då?

Alltså att större företag har rätt att köpa upp små företag eller alla måste komma överrens.

Nu vet jag om att det inte riktigt funkar så och där finns inget jag utan dem, men bara så ni förstår hur jag menar.

Är "du" ett aktiebolag, kan dom köpa dig vad du än tycker, för då är du bara en anställd på ditt företag.

Är du privat företag kan dom bara köpa dina skor.

Edit: Har invändningar mot vad en skrev där uppe angående Asus göra bra kort. Detta stämmmer inte, visst fungerar vissa kort relativt felfritt, resten är skräp, inklusive grafikkort.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk

Ett publikt aktiebolag kan du köpa aktier i så länge det finns aktier till salu om vi ska vara mer nogranna ;).

Permalänk

Jag vill tacka er i tråden som delar med sig av den objektiva sanningen till oss ofrälsta! Jag hade ingen aning om att Asus tillverkade skräp!

Det är tur vi har er experter på det här forumet att tillgå när vår egen kunskap tryter

Det sker en del intressanta uppköp nu, om än det här kanske inte var ett regelrätt "uppköp". Dem delar ju på företaget. Gigabyte har ju en del intressant teknologi och tycker alltid ASUS har känts som ett säkert kort vad gäller kvalitet. Men sen är det såklart alltid tråkigt när två av giganterna slår ihop sig och blir ännu slagkraftigare mot småttingarna.

Delad glädje, dubbel glädje?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Jag vill tacka er i tråden som delar med sig av den objektiva sanningen till oss ofrälsta! Jag hade ingen aning om att Asus tillverkade skräp!

Det är tur vi har er experter på det här forumet att tillgå när vår egen kunskap tryter

väldigt offtopic iofs men instämmer till 100% - det är tur att vi har alla proffs som kan allt här på SweC...

Permalänk
Medlem

Jag tolkar då inte det här som ett uppköp av gigabye...
Citat: "just announced a major joint venture between the two companies"

Är det jag som läser helt fel eller skall det inte egentligen starta ett nytt dotterföretag tillsammans?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Jag tolkar då inte det här som ett uppköp av gigabye...

Nä, vem har gjort det?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2