Permalänk

Tight vnc till Ubuntu linux?

Var kan man ladda ner Tight Vnc till Ubuntu?

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk

'apt-cache search tightvnc'
sen
'sudo apt-get install rätt-sak-du-fick-fram-nyss'

Permalänk

Fattar noll:S bättre svar!

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Medlem

Väldigt basic hantering utav Ubuntus pakethanterare...

I Ubuntu så installerar man (oftast) program (här kallade paket) ifrån en stor databas. För att söka i databasen, och installera rätt sak, gör man som peppelorum sa. apt-cache (eller aptitude search, som jag föredrar) <programnamn> för att söka efter paketet, då får du fram ett lite mer precist namn på paketet (kan inkludera versionsnummer osv, så det är bäst att söka så man får rätt namn) och sen installerar man med apt-get (återigen, jag föredrar aptitude) install <paketnamn>.
När man väl vänjer sig är det ett ypperligt enkelt sätt att installera program på, jämfört med Windows söka-på-nätet-och-dubbelklicka-på-en-jävla-fil-och-gå-igenom-en-dryg-jävla-guide sätt.

Lycka till.

edit: Sen är det bäst att lägga till lite saker i en viss fil så att man får tillgång till bra mycket fler paket än som du antagligen har nu. Om jag fortfarande körde Ubuntu kunde jag ha länkat till min, men tyvärr. Gå in på www.ubuntu-forums.org eller www.ubuntu-guide.org , det borde gå att hitta relativt lätt där.

edit2: I filen finns adressen till s.k. repositories, dvs. databaserna med paket jag nämnde innan. Bara sök på repositories el. liknande på nämna sidor så borde det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Om du tycker att det är läskigt med kommandoraden kan du använda pakethanteraren Synaptic istället. Finns i systemmenyn om du bläddrar lite. Exakt samma funktion som apt-get fast med grafiskt gränssnitt.

Om du inte hittar rätt program får du ändra i en fil som heter /etc/apt/sources.list. Allt man behöver göra är att avkommentera ett par rader. Det finns beskrivet på massor med ställen hur man gör.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

Om du inte hittar rätt program får du ändra i en fil som heter /etc/apt/sources.list. Allt man behöver göra är att avkommentera ett par rader. Det finns beskrivet på massor med ställen hur man gör.

behövs inte längre. sist jag kollade gick det bara att markera att man vill åt även repository för icke stödda paket mm i synaptic.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint