Problem med fb i grub, Undefined Mode Number

Permalänk

Problem med fb i grub, Undefined Mode Number

Mina ögon blöder efter ett par timmar utan fb på min nya serverinstallation, och jag tänkte göra slag i saken och ställa in grub för att fixa detta. Men det fungerar överaskande nog inte alls.

Jag har kollat på lite olika ställen, och det är inte helt självklart vilken "syntax" man skall använda.

Testade först med:

Citat:

kernel /boot/bzImage root=/dev/hda3 video=vesafb:ywrap,mtrr vga=0x31A

Sen denna variant:

Citat:

kernel /boot/bzImage root=/dev/hda3 video=vesafb:1280x1024-32@80,mtrr,ywrap

På samma sida som jag hittade den senare läste jag även att:

Citat:

Note that for kernel versions from 2.6.13 onwards you *must* specify the mtrr mode: eg "mtrr:2".

och blev bara ännu mer förvirrad.

Jag läste också (på en annan sida) GRUB ville ha vesa modes i decimaler istället. Men detta funkade heller inte.

Jag har kompilerat in stöd för vesafb i kerneln, och nu senast testade jag med savagefb istället. Men inget funkar. Mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

EDIT: Jag hade inte aktiverat framebuffer console support i kerneln, det är nog där skon klämmer skulle jag tro!

EDIT2: Men fuck! Det funkar fortfarande inte.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Vill du bara ha framebuffer eller kör du även splashutils? I det senare alternativet måste du ju även lägga till "quiet CONSOLE=/dev/tty1" om du kör kernel 2.6.15 eller nyare.
Kör du vesafb eller vesafb-tng btw i kerneln? (om du har ett 64-bitars system så går det inte att väljare det senare utav dem)

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Ursäktar det senfärdiga svaret, men jag hade glömt bort denna tråden totalt efter att ha slagit huvudet blodigt mot burkjäveln och gett upp.
Jag kör på vesafb-tng i kerneln. Jag kör utan splashutils och enda målet är att öka upplösningen i terminalen.

EDIT: Jag kör dock splashutils på min andra dator, och det funkar bra.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag kör på vesafb-tng i kerneln.

En grundförutsättning för vesafb-tng är dock att du har ett grafikkort med vesa 3.0-stöd vilket de flesta äldre ati-korten t.ex inte stödjer. Så min nästa fråga till dig är helt enkelt vad du har för grafikkort i burken.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Det är en sådan här dator. Grafikkretsen skall alltså vara VIA CN400 (?). Trodde först att det var fråga om ett SavageKort, så det är kanske inte så konsigt att mina savage-fb försök inte varit så lyckade. Vet dock inte om det stödjer vesa 3.0, tveksamt. Skall jag kanske testa med vesafb i kerneln istället?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Det är en sådan här dator. Grafikkretsen skall alltså vara VIA CN400 (?). Trodde först att det var fråga om ett SavageKort, så det är kanske inte så konsigt att mina savage-fb försök inte varit så lyckade. Vet dock inte om det stödjer vesa 3.0, tveksamt. Skall jag kanske testa med vesafb i kerneln istället?

Det stödjer nog knappast vesa 3.0 så vanlig vesafb får det nog bli om du vill ha framebuffer-stöd.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Ok, skall testas. Tackar så hemskt mycket för hjälpen!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org