kan man ta bort tex spel,från dvd-r skiver?

Permalänk

kan man ta bort tex spel,från dvd-r skiver?

hej jag undrar om man kan ta bort filmer..spel o andra filer när man har bränt det.. och hu gör man då ??

Permalänk
Medlem

Nu är det lite svårt att förstå vad du menar, men om det du avser är om det går att ta bort filer från en bränd dvd-r-skiva så är svaret nej. Om det hade gällt dvd-rw-skivor hade det varit möjligt att radera hela skivan och börja om från början, men det är inte möjligt att ta bort enskilda filer AFAIK.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

okej tack endå

Permalänk
Testpilot

Är du säker Talavis? nu har jag inte testat på DVD-skivor men på CD-skivor går det att ta bort data man bränt in på dom. Har själv gjort det med Nero, bara markera och ta bort och sen lägga in dom nya filerna.
Det krävs dock att man inte har stängt skivan, då är det kört.
Observera även att man inte får tillbaka utrymmet på skivan, det skrivs över med 0:or.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Ni pratar om olika saker. CD-R / DVD-R är Read-Only, men CD-RW och DVD-RW (tror jag det kallas) är återskrivbara.

Permalänk
Hedersmedlem

Teetow: Nja, man kan som hunden sägen "radera" saker från skivor när man bränner nya saker på skivan (krävs att skivan är skapad som multisession från början). Men man får inte tillbaka utrymmet, däremot så "försvinner" filerna från skivan om man kollar på den i valfri filhanterare.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Teetow: Nja, man kan som hunden sägen "radera" saker från skivor när man bränner nya saker på skivan (krävs att skivan är skapad som multisession från början). Men man får inte tillbaka utrymmet, däremot så "försvinner" filerna från skivan om man kollar på den i valfri filhanterare.

Tack för den infon, man lär sig något nytt varje dag eller vad det heter.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

jag brände en skiva (CD-R) för att kunna lyssna på i bilen men jag gjorde så att jag valde att göra en mp3 skiva i NERO. men nu är det ju så att jag kan inte få bort dom filerna nu då från skivan eftersom det inte va en CD-RW skiva? :S

Visa signatur

signatur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eclips3
jag brände en skiva (CD-R) för att kunna lyssna på i bilen men jag gjorde så att jag valde att göra en mp3 skiva i NERO. men nu är det ju så att jag kan inte få bort dom filerna nu då från skivan eftersom det inte va en CD-RW skiva? :S

CD-R/DVD-R = Recordable
CD-RW/DVD-RW = Rewritable

Permalänk
Korsordsguru

Självklart kan man inte använda engångsmedium flera gånger. Undantaget multisession då där man kan fortsätta lägga till filer tills skivan är full. Om man vill ta bort datan så att ingen annan ska kunna läsa den får man elda upp skivan.

Finns dock ingen anledning att köra multisession idag. CD-R skivor kostar inte många ören. Själet till att man kan "ta bort" tidigare sessioner är att läsare med stöd för multisessionsbränningar läser den sista sessionen först och följer sedan länkar bakåt. Kan väl bara anta att man kan säga åt brännarprogrammet att inte länka vidare till föregående sessioner då. Detta kan man antagligen komma runt jättelätt om man nu vill åt datan på föregående sessioner igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

i vista så kan man "formatera" dvd skivor, även DVD-R... jag antar att den lämnar ganska stort utrymme längst fram på cd och filtabellen längst bak på det lämnade utrymmet... sen när man vill "formatera" så skriver den bara en ny filtabell framför den första så kommer ju självklart dvd-läsaren hitta den först... Men data är ju självklart kvar på dvd:en bara inte i filtabellen så om man skulle vilja så skulle man kunna hitta informationen ganska lätt ändå, så om du vill vara helt säker på att det är Borta så är det nog bäst att elda...

Måste bara påpeka att detta är mina spekulationer, inga källor eller så, men jag vet att det går att "formatera" i Vista