Permalänk
Medlem

Linux för MacBook?

Tänkte införskaffa mig en MacBook med "2,0 GHz Intel Core Duo" processor. Det jag funderade på om det finns någon Linux dist som är speciellt lämpad för Mac? Eller det är struntsamma med tanke på att det är Intel?
Tackar på förhand /J

Permalänk
Medlem

Undrar detsamma. Har beställt en Macbook (får den på fredag, yay! ) och om man skulle behöva kan det vara bra att veta vilken Linux-dist som är att föredra, om det nu spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

varför?... duger inte OSX?, det har ju unixshell, nästan alla program som går köra i linux går köra i os x

Dessutom är osx betydligt snabbare och aqua är snyggare än någon annan fönsterhandterare i linux

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
varför?... duger inte OSX?, det har ju unixshell, nästan alla program som går köra i linux går köra i os x

Dessutom är osx betydligt snabbare och aqua är snyggare än någon annan fönsterhandterare i linux

För att ta ett exempel: Kan man hantera hela systemet snabbt och smidigt endast med tangentbordet? Det kan jag nämligen i Linux och det är jag jävligt nöjd med.

OS X duger säkerligen, men är man van vid sitt Linux kanske man vill ha det som nödåtgärd vid något tillfälle under svacklande mentalitet.

Missförstå mig verkligen inte; jag har inga som helst planer på att ge upp OS X innan jag har testat det, och jag kommer troligtvis inte att ogilla det. Men eftersom jag inte direkt är någon ögongodis-fantast, utan snarare en skriva-kommandon-i-terminal-och-hantera-allting-endast-med-tangentbordet-nörd så får vi väl se hur jag trivs i OS X.

Jag undrar även om man kan byta fönsterhanterare i OS X, någon som vet om det går? Det skulle isf. vara kul att testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
För att ta ett exempel: Kan man hantera hela systemet snabbt och smidigt endast med tangentbordet? Det kan jag nämligen i Linux och det är jag jävligt nöjd med.

jo det kan du. men det går snabbare att använda guiet i osx,
men du kan knappa i terminalen också.

spännande, inte använt osx och köper en mac´, du kommer inte bli besviken

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Är osx snabbare än Gentoo utan X?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Eftersom UNIX kommer användas i skolan tänkte jag att det vore bättre med linux eftersom jag hört att det skall vara mer likt UNIX än vad OS X är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Eftersom UNIX kommer användas i skolan tänkte jag att det vore bättre med linux eftersom jag hört att det skall vara mer likt UNIX än vad OS X är.

OSX är UNIX.

(nästan i alla fall)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Är osx snabbare än Gentoo utan X?

Det är snabbt nog. Är man så nöjd med Linux att man inte vill ha Mac OS X är det ju skitdumt att köpa en Mac när man får samma prestanda billigare på en vanlig PC. Dessutom är ju Mac OS X ungefär en miljard gånger mer nice att använda än Linux.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Eftersom UNIX kommer användas i skolan tänkte jag att det vore bättre med linux eftersom jag hört att det skall vara mer likt UNIX än vad OS X är.

Det där låter väldigt fel..

Permalänk
Medlem

hehe, okejdå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Det är snabbt nog. Är man så nöjd med Linux att man inte vill ha Mac OS X är det ju skitdumt att köpa en Mac när man får samma prestanda billigare på en vanlig PC. Dessutom är ju Mac OS X ungefär en miljard gånger mer nice att använda än Linux.

Macbooken är väldigt prisvärd, en av dem mest prisvärda bärbara datorerna på marknaden. Så det så.

Permalänk
Medlem

Men asså, hur gör man för att installera, jag har intallerat win via bootcamp, men man kan efter det boota med en GNU/Linux-cd?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Om man inte hittar någon Linux som kan gå via EFI och som har bootmanager för Macbook så kan man ju lägga in BootCamp och köra ett Linux via bioslagret i EFI och ha partition och bootmanager i "windowsläget".

Kommer säkert (om det inte redan finns "unstable") Linuxdistar för EFI på MacBook om man vill slippa "windowsläge".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Måste nog hålla med de mac-frälse, en mac SKALL köra OSX

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Macbooken är väldigt prisvärd, en av dem mest prisvärda bärbara datorerna på marknaden. Så det så.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1085325&Refe...

Tar inte lång tid att hitta en likvärdig/bättre dator till bättre pris om man tittar efter PC. MacBook är prisvärd just för att man får världens i särklass bästa OS till den.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1085325&Refe...

Tar inte lång tid att hitta en likvärdig/bättre dator till bättre pris om man tittar efter PC. MacBook är prisvärd just för att man får världens i särklass bästa OS till den.

Liksom, Laptops tenderar att bli dyrare ju Mindre de är, den där är 15.4" och har dessutom inte ens halva batteritiden som Macbook har (MAX 2.5timme har den där...)

Hitta en 13" Widescreendator med samma komponenter så är jag med på att den är likvärdig

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Eftersom UNIX kommer användas i skolan tänkte jag att det vore bättre med linux eftersom jag hört att det skall vara mer likt UNIX än vad OS X är.

Om det är UNIX ni ska använda i skolan, varför laddar du inte då hem Solaris 10, det är UNIX, det är gratis.
Fungerar säkerligen på en macbook.

Btw så är faktiskt OS X släkt med ett UNIX-system, gnu/linux är bara en klon utav ett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1085325&Refe...

Tar inte lång tid att hitta en likvärdig/bättre dator till bättre pris om man tittar efter PC. MacBook är prisvärd just för att man får världens i särklass bästa OS till den.

15" som sagt + att den ju kostar 3000 kr emr än macbooken, samtidigt som ända fördelen är dvd brännare.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
15" som sagt + att den ju kostar 3000 kr emr än macbooken, samtidigt som ända fördelen är dvd brännare.

En MacBook med motsvarande specs kostar 15,000 från Applestore, så.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

humm....
man kan inte ha osx , windows och gnu/linux på samma macbook, pga att den ändast stödjer 3 partitioner. och osx tar en windows tar en och gnu/linux två... så det är kört...
och ingen har fått igång gnu/linux genom boot camp. det går med parrarels däremot.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
humm....
man kan inte ha osx , windows och gnu/linux på samma macbook, pga att den ändast stödjer 3 partitioner. och osx tar en windows tar en och gnu/linux två... så det är kört...
och ingen har fått igång gnu/linux genom boot camp. det går med parrarels däremot.

Du hittar din information från bra ställen ser jag?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
humm....
man kan inte ha osx , windows och gnu/linux på samma macbook, pga att den ändast stödjer 3 partitioner. och osx tar en windows tar en och gnu/linux två... så det är kört...
och ingen har fått igång gnu/linux genom boot camp. det går med parrarels däremot.

Va?
Nu har du nog tittat på fel ställen du.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
humm....
man kan inte ha osx , windows och gnu/linux på samma macbook, pga att den ändast stödjer 3 partitioner. och osx tar en windows tar en och gnu/linux två... så det är kört...
och ingen har fått igång gnu/linux genom boot camp. det går med parrarels däremot.

Varför köra GNU/Linux genom boot camp? Finns boot loaders direkt för EFI. Och det där med partitionerna låter rätt otroligt...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
En MacBook med motsvarande specs kostar 15,000 från Applestore, så.

men snabbare processor ja + att macbooken fortfarande är en 13" o inte en 15", om du nu missat det, vilket jag inte tror. men du kanske jämför 12" modellerna hos vissa tillverkare med prestandan i 17" modellerna från andra? :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

humm... det var information från TLLTS... det kanske var 4 partitioner.....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
humm... det var information från TLLTS... det kanske var 4 partitioner.....

I princip rätt men problemet ligger inte i GPT egentligen (uten i den MBR som bootcamp skapar).
Finns lite info här:
< http://wiki.onmac.net/index.php/Triple_Boot_via_BootCamp >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om det är UNIX ni ska använda i skolan, varför laddar du inte då hem Solaris 10, det är UNIX, det är gratis.
Fungerar säkerligen på en macbook.

Btw så är faktiskt OS X släkt med ett UNIX-system, gnu/linux är bara en klon utav ett.

Mig veterligen är varken machkärnan eller freebsd UNIX "certified".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
Mig veterligen är varken machkärnan eller freebsd UNIX "certified".

Därför skrev han "släkt med"

Linux är ju en ren "klon" (fast inte riktigt då) medans åtminstone FreeBSD har äkta Unix-rötter, sen att det kommit påfund som unix-certifiering är ju en helt annan sak.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

det heter väll POSIX-certifiering? //ignorera dätta!!!

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix