Permalänk
Medlem

Lug!

jag (bor i Strönstad NorraBohuslän och) vill starta en liten (halv seriös) LUG (till att börja med).
Är det någon här från närheten av strömstad som är intreserad?

vi skulle kunna informera folk om "Fri Mjukvara" , GNU/Linux och "Open Source" och sådan som andra lugs gör (vad det nu är)(,linux är Fri Mjukvara inte OpenSource)...
vi skulle kunna ha ett "install party" av diverse dista och samtidigt ha "öppet hus" för allmenheten så de kan komma och se hur man instalerar och hur GNU/Linux fungerar...
(men man skall aldrig säga att GNU/Linux är bättre än Windowz, de är bra på olika saker bara.)

Jag går på Gymnasiet här i Strömstad (känd som "Gego" eller "Gegga").
epost : G (punkt) Hartvigsson (på) telia (punkt) se

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

linux är Fri Mjukvara inte OpenSource??? Jo Opensource är det men "friheten" i mjukvaran syftar på mjukvaran och inte användaren, att man inte får stänga skällkoden. Kanske det som du blandar ihop (eller så skrev du lite snabbt)?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
linux är Fri Mjukvara inte OpenSource??? Jo Opensource är det men "friheten" i mjukvaran syftar på mjukvaran och inte användaren, att man inte får stänga skällkoden. Kanske det som du blandar ihop (eller så skrev du lite snabbt)?

Han har rätt.
Du har inte fel.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

Linux är väl Open sås?

EDIT: G (punkt) Hartvigsson (på) telia (punkt) se

HAHAHAHAHHA VAD KUL! Inte....

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

GNU vill inte att någon GNU licens kallas opensource itan det skall kallas FreeSoftware.

OpenSource och FreeSoftware, är om man kan säga så, motståndare på samma sida...

FSF
http://www.fsfeurope.org/index.sv.html
OSI
http://www.opensource.org/

om ni har lysnat på Richard Stallmen när någon frågade honom om GPL v3 och OpenSoure fick han klicket. och sa att opensource killarna är dumma i huvudet och kan inte skaffa sig en agenda... typ....

http://en.wikipedia.org/wiki/Free/libre_open-source_software

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Open Source låter ju bättre på något sätt, att göra hela källkoden öppen. FreeSoftware låter som något sunkigt freeware på något sätt.

Nu blev jag förvirrad. =/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

visst är det förvirrande!...
(kanske skall kalla det för "Libiral Mjukvara"....)

Nej nu tillbacka till topic! vad tycker ni?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

De här med LUG tycker jag är så överdrivet/överskattat. Känns som en klubb för datornördar bara. Försöker hålla mig undan sånt faktiskt.

Permalänk
Medlem

humm.... jag sa halvseriös... det vi kommer att göra är i princip a äta pizza och slåner varandra för att någon kör osx och en annan freebsd...

jag är inten dator-nörd men jag är en geek. så det är en geekklub inte en nördnördklub..

edit:
låt oss åter definiera dätta: låt oss kalla det för EKFFSKUOULOS "En Klubb För Folk Som Kör Unix och UnixLiknade operativsystem."

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Inaktiv

Bättre om du ställer dig på torget eller liknande och ger information om Gnu/Linux mm till alla grupper i samhället, inte bara till de sk fjortisar...förlåt nördarna som tycker linux är det coolaste som finns.

Förklarar du dessutom på ett vettigt, pedagogiskt, professionellt och rätt sätt så blir det ännu bättre för folk att förstå vad det innebär och att det verkligen är ett seriöst alternativ (om man nu vill byta).

Till att börja med kan du ta och informera hela din tjocka släkt, för att se om där finns något intresse, sedan fortsätta ut på lite större ställen.

Lycka till

Permalänk
Medlem

humm....GHA!
får se...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix