Funderar på Linux, men vilken dist?

Permalänk
Medlem

Funderar på Linux, men vilken dist?

Har länge funderat på att installera om min server med Linux, men har aldrig kommit underfund med vilken dist som passar mig bäst. Tänkte höra lite mer er om vad som kan tänkas passa mig bäst.

Till en början ska jag säga att jag har pillat väldigt lite med Linux innan, så det bör vara en enkel dist som är enkel att administrera. Vad jag tänkte köra på burken är en webbserver, i form av Apache så klart, och även en FTP-server.

Saken är att jag har ett par diskar med bland annat musik och film som jag vill köra ut på min TV och stereo, vilka är formaterade med NTFS i Windows från början, så att komma åt dessa är ett krav. Jag vill även gärna kunna styra den remote med till exempel RealVNC eller liknande.

Hjälp?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

Debian tycker jag är bra! Det finns inget jag har velat göra i Debian som det inte varit lätt att Googla fram en beskrivning på hur man gör Och så tycker jag att jag har upplevt färre störande buggar i Debian än i andra distar.

Tycker man Debian är för svårt väljer man Ubuntu som är baserad på Debian men är mer Newbie-friendly.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

ubuntu som sagt...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Debian har jag hört att det ska vara bra, och även Ubuntu.
Kikade lite snabbt på ubuntu-se.org och såg att det fanns en version med KDE (Kubuntu) och en med Gnome. Vad är skillnaden? Har jag förstått det rätt att det är två olika slags fönsterhanterare typ? Vilken ska man köra på förmodar jag är en smakfråga?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve
Debian har jag hört att det ska vara bra, och även Ubuntu.
Kikade lite snabbt på ubuntu-se.org och såg att det fanns en version med KDE (Kubuntu) och en med Gnome. Vad är skillnaden? Har jag förstått det rätt att det är två olika slags fönsterhanterare typ? Vilken ska man köra på förmodar jag är en smakfråga?

Stämmer bra det

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar centos eller debian till server.

http://www.centos.org http://debian.org

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Ni får gärna förklara varför också, för- och nackdelar med de olika distarna ni rekomenderar. Vad har ni för erfarenheter?

Finns det några för- och nackdelar med Gnome respektive KDE?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

Debian ska du ha såklart! Nämen så här är det.

Debian stable är en mycket stabil och fin platform. Inte dom nyaste paketen men i gengäld får du en stabil dist som slår det mesta. Pakethanteringen sker genom apt-get vilket är välldigt smidigt!

Ubuntu är som sagt baserat på Debian. Är ganska lättahnterlig och fin för nybörjare. Paketen är nyare men stabiliteten kan jag tyvärr inte uttala mig om riktigt. Stabil som desktop dist iaf.

Sedan är ju valet ditt. Ska du köra X, dvs grafiskt med fönsterhanterare och dyligt?

Men min röst går som alltid till Debian!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve
Ni får gärna förklara varför också, för- och nackdelar med de olika distarna ni rekomenderar. Vad har ni för erfarenheter?

Finns det några för- och nackdelar med Gnome respektive KDE?

Jag sitter och funderar över samma sak: Fördelar och nackdelar...

Försöker läsa lite om de olika men det verkar mest vara en smaksak vilken man bör använda och båda är riktigt stora tydligen så framtida uppdateringar kommer nog till båda.
För valiga konsumenter verkar det alltså kvitta vilken man kör då båda förmodligen funkar utmärkt för normalanvändning.

Jag kör nog på Gnome som följer med Ubuntu som standard.
Har förresten nyss bränt Ubuntu 6.06 så det blir ju kul att testa något "nytt".

-E- Kanske ska köra en följdfråga också som kanske är lite aktuell åtminstone: Spelar det någon roll om man kör fönsterhanterare på en server(FTP, Web) med modern hårdvara såsom den jag har i sign? Alla verkar ju vara helt emot fönsterhanterare så fort det pratas om Linux/*BSD men ärglit talat, borde inte dagens hårdvara kunna hantera detta och finns det någon anledning till att inte köra det på en vanlig "lekserver"?

Permalänk
Medlem

Servern styr du ju normalt via shell eller webbgränssnitt från en annan dator, så det behövs ju varken X eller fönsterhanterare på en server. Behövs det inte så behövs det inte.

Sen är det ju alltid en fördel att hålla det enkelt både ur stabilitetssynpunkt och även ur säkerhetssynpunkt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Håller på att tanka Ubuntu nu och ska testa detta när jag kommer hem. Ska bli lite spännande.

Bra följdfråga dsk. Men the squonks svar gör mig lite förbryllad. Är det en säkerhetsrisk att köra i X menar du?
Sen är det väl inte en fråga om det behövs eller inte, utan en fråga om hur användaren vill styra sin dator, beroende på prestanda på dator naturligtvis. Om man, som jag, inte vill lära sig en massa olika kommandon utan vill klicka sig fram så kan det väl knappast vara fel att köra med Gnome/KDE?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

freebsd på servern...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
freebsd på servern...

Jag blir så jävla trött...

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man, som jag, inte vill lära sig en massa olika kommandon utan vill klicka sig fram så kan det väl knappast vara fel att köra med Gnome/KDE?

Nej, det är inget speciellt fel. Jag bara talade om varför man gör så, det är inget som säger att man måste göra så. Särskilt inte om det är för privat användning.

Självklart kan du köra en desktopdist med både en och flera servrar igång på en och samma dator. Kör du WMWare kan du skapa ett helt nätverk lokalt på en enda dator; kan ju vara bra om man vill lära sig eller simulera real life utan att behöva ha flera burkar.

edit. angående klicka sig fram för att styra servern; det är därför man har webbgränssnitt för administration av servern; peka och klicka: fast från en annan dator. Så man måste inte ha X lokalt för att slippa editera konffiler.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ju mindre processer man har igång på servern ju mindere chans att servern blir ostabil. Jag menar, om du har 100 processer på en burk, och 400 på en annan så är ju risken att burken med 400 processer blir ostabil.
X är ju ett flertal processer vilket gör att mer saker kan fela.

Rätta mig om jag har fel!