Permalänk
Medlem

Är minnena kompatibla?

Har länge kört min dator med 2x 512Mb RAM men för nån vecka sedan kände jag att det var dags att uppgradera mig.
Jag köpte därför en 1024Mb sticka av samma tillverkare (Corsair) och typ (Value S PC3200 DDR-DIMM). Men när jag satte in den nya minnesstickan kraschade datorn gång på gång.
Efter att ha bläddrat igenom manualen och läst i diverse forum kom jag fram till att mitt moderkort (MSI K8N NE04-F) och dess socket-939 inte stödjer udda antal minnen (3).
Jag rigde därför upp försäljaren och frågade om ditt och datt och de sa att jag INTE kan köpa till ett nytt (exakt likadant; 1024Mb Corsair) minne för att få ett jämnt antal. Detta förklarade de med att datorerna är så känsliga nuförtiden så att om man ska köra minnena i dualchannel MÅSTE man köpa dem 2 och 2. Paketvis alltså. Detta ska försäkra att minnena har samma produktionsnummer (vilket tydligen var vitalt).
Efter det har jag frågat runt på nätet och fått andra svar. Jag har hört att det faktiskt går att kombinera 2 minnen likadana som köpts vid olika tillfällen så länge man kollar CL-värdet.
Innan jag köper ytterligare en 1024-sticka vill jag försäkra mig om att ni på sweclockers också delar denna åsikten.
Vad bör jag kolla upp för att försäkra mig om att minnena funkar tillsammans, i dualchannel?

Permalänk
Medlem

1, 2 eller 4 stickor är det som gäller för 939moderkort.

Permalänk

bästa du kan göra är att sälja dina 2x512mb och köpa en likadant 1024mb minne och köra 2x1024mb

4 stickor är inte att rekomendera då det kan bli lite ostabilt och sen kan man bara T2 istället för T1...
förutom med vissa undantag där folk lyckats köra T1 med 4 stickor... men är nog ganska ovanligt att man lyckas med det

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Men det är fullt möjligt att köpa två likadana minnen fast vid olika tillfällen och få de att funka tillsammans i dualchannel?

Permalänk

japp det funkar utmärkt... inga problem alls det...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

dubbelpost