Märkbar skillnad [i prestanda med 2GB vs 1GB minne]?

Permalänk
Medlem

Märkbar skillnad [i prestanda med 2GB vs 1GB minne]?

Jag har en AMD 64 3500+ 1 GB i minne och ett Radeon X850XT 256 mb...
Jag är sugen på att köpa en GB till i minne, kommer man märka stor skillnad?
Minnena är PC 3200/400MHz

Permalänk
Medlem

Mu märker skillnad i BF2, och du kommer att kunna stänga av Virtuellt Minne i windows.. Då sitter inte windows och petar i hårddisken i onödan..

Start av PS går snabbare ex... Men det är inte som när jag uppgraderade från 32mb ram till 128, år 1999.

Permalänk

Jag har samma tanke. Har en P4 3,4 GHz, 1024 RAM och är sugen på att köpa mer minne också. Vet dock inte om jag kan det eftersom jag har en Fujitsu Siemens-dator där garantin kanske försvinner om man öppnar burken.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Men tror ni det är värt att lägga 1000 kr för 1 GB i minne till, gämfört med vad man får ut av det? Med andra ord är det värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Jag märkte ingen stor skillnad mellan 1 GB och 2 GB men det beror väl på vad man gör. Ni kanske kan logga minnesanvändningen vid normalt användande och se om det går i taket någon gång.

Permalänk
Medlem

Ska du leka med högupplösta bilder i Photoshop är det mysigt att kunna ha hela rasket i arbetsminnet.

vad spel anbelangar så läste jag ett test som visade att World of Warcraft fungerar bättre med 2Gb än 1Gb minne. Om du nu spelar det.

Permalänk
Medlem

Dom flesta mmo spelen flyter på bättre med 2gb minne jämfört med 1gb

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791
______________________________
Netbook: Asus EEE PC 1000H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Mu märker skillnad i BF2, och du kommer att kunna stänga av Virtuellt Minne i windows.. Då sitter inte windows och petar i hårddisken i onödan..

Start av PS går snabbare ex... Men det är inte som när jag uppgraderade från 32mb ram till 128, år 1999.

Hur stänger man av virtuellt minne i windows? sitter nämligen på 2 gb minne

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ezco=
Hur stänger man av virtuellt minne i windows? sitter nämligen på 2 gb minne

Ja vet du inte det så skall du nog inte göra det.

Men du kan börja med att titta i knontrollpanele/Prestanda och underhåll.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag hade 1 gig ram på min dator (i sign) sedan lånade jag 1 gig till av en polare. Jag märker av stor skillnad, nu är det näst intill underbart att spela in musik ;D men annat går även mcyket fortare märker jag. så jag ger varma rekomendationer till att lägga till 1 gig

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+, 1 gig ram, 200 gig hårddisk, geforce 6200

Permalänk
Medlem

Som det står i senaste numret av Datormagazin:
"En tumregel för Windows är att du bör ha så mycket internminne som plånbok och moderkort tillåter, helst minst 512 megabyte."
Detta visserligen ur deras artikel om "Konsten att välja rätt server", men ändå

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad i praktiken för vanlig användare. Flera program igång samtidigt flyter bättre med mer minne.

Permalänk
Medlem

Spelar en hel del battlefield...och tycker nog att det inte vore fel om det kunde flyta lite bättre=)

Permalänk
Medlem

Tänk på att mer minne inte ger mer fps i spelen utan mer minne ger ett bättre flyt i form av att hårddisken inte behöver jobba med att flytta data som ofta upplevs som småhack och ibland småfrysningar. Så man kan inte testa i ett prestandaprogram om 2Gb minne ger bättre prestanda 1Gb. Men jag skulle lätt rekomendera mer minne.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för all hjälp. Blir nog 1 Gb minne till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tänk på att mer minne inte ger mer fps i spelen utan mer minne ger ett bättre flyt i form av att hårddisken inte behöver jobba med att flytta data som ofta upplevs som småhack och ibland småfrysningar. Så man kan inte testa i ett prestandaprogram om 2Gb minne ger bättre prestanda 1Gb. Men jag skulle lätt rekomendera mer minne.

Prescis, och angående BF2 så är det så att jag vid start av en bana fick ryckigt gameplay första minuten.. och sen lite då och då... Allt det försvann iochmed 2GB...

Och angående att stänga av virtuellt minne i Windows... så är det inga större problem... Det är bara vid sällan tillfällen du når två gig... Händer oftast när något hänger sig, eller när du är i PS med väääääääääääääldigt stora bilder...

När något väl händer att den spränger 2GB gränsen, så sätter windows i nödläge igång virtuellt minne för att man inte skall förlora någon data, man varnas om detta... Hände titt som tätt i PS och BF med 1GB utan virtuellt minne... Har inte hänt än med 2GB =).

Tänk på att försöka skaffa exakt samma märke/modell samt att köra dem 2x1 eller 4x1 minnen... sen finns det lite prestandaförluster involverade med att ha 4 minnesmoduler ist för 2, men mängden ram tycker jag mer än kompenserar för det

MVH// Jox

Permalänk
Medlem

Då jag använder mycket minnessluckande program och spel, så är 2GB något jag inte ångrar.

Sätter jag mig framför en annan dator än min med 1 GB minne så blir jag bara arg, allting tar ju längre tid :).

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch