Permalänk
Medlem

Ati + Amd = Opensource?

http://www.infoworld.com/article/06/08/02/32OPcurve_1.html

Citat:

Lastly, and remember you heard it here, AMD is strongly considering open-sourcing at least a functional subset of ATI’s graphics drivers. It’s time for X Window System, OpenGL, and client virtualization for which ATI binary drivers aren’t available to escape the ghetto of the 1980s-era framebuffer. And what a boon for PR. If AMD’s graphics cards were the only ones with open device drivers, it might affect a buying decision or two.

Kanske bara ett pr trick men man kan ju alltid hoppas, kanske nvidia följer efter om ATI blir populära? plz

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

det vore fantastiskt!
ati tåtar väl ihop chipsets också? isåfall kunde man hoppas på en riktigt fin opensource-mobokombo med fräscha drivare till varje liten pinal.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför de inte alltid släppt drivers fritt. Men det låter bra om det kommr bli så.

Permalänk
Medlem

man får hålla fingrarna..
(nvidia har inte opensourc drivers, det är bara "kernel to binery drivers interfas driver:n" som är FreeSoftware)
(ändrade formuleringen...)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag har aldrig förstått varför de inte alltid släppt drivers fritt. Men det låter bra om det kommr bli så.

Patent och hemligheter.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
man får hålla fingrarna..
(nvidia har inte opensourc drivers, det är bara "kernel to binery drivers interfas driver:n"

Du har verkligen satt dig in i det här med GPL och Opensource eller? För du pratar om det hela tiden nu.

OnT: Jodå, säkert jätte bra, bara nVidia tar efter blir jag glad.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Intel lanserade sin satsning på Open Source idag (eller var det igår(?)):
http://intellinuxgraphics.org/

Komplett med källkod och allt. Fungerande 3D och hårdvaruacceleration i Linux, FreeBSD, NetBSD och OpenBSD ska det visst vara. Så nästa gång ni köper en laptop så kan det ju vara smart att slänga ett öga på grafikkretsen.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Intel lanserade sin satsning på Open Source idag (eller var det igår(?)):
http://intellinuxgraphics.org/

Komplett med källkod och allt. Fungerande 3D och hårdvaruacceleration i Linux, FreeBSD, NetBSD och OpenBSD ska det visst vara. Så nästa gång ni köper en laptop så kan det ju vara smart att slänga ett öga på grafikkretsen.

Oj det har jag helt missat, tack för trevlig info.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Du har verkligen satt dig in i det här med GPL och Opensource eller? För du pratar om det hela tiden nu.

OnT: Jodå, säkert jätte bra, bara nVidia tar efter blir jag glad.

förlåt det bara kliar i fingrarna... när jag sitter i ett forum... (måste sprida FLOSS! (Free/liber/OpenSource Software) men jag är mer för Free/liberal Software än Open Source)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix